Historie řízení letového provozu v Kunovicích – 4. díl
- 01.11.2015 06:10
- historie
Poslední díl vzpomínek na úctyhodnou „historii věže“.
VícePoslední díl vzpomínek na úctyhodnou „historii věže“.
VíceOd personálních změn koncem osmdesátých let po povodně roku 1997.
VíceOkrsek kunovického letiště (CTR), ač byl relativně velký, byl skoro celý ve vojenském prostoru letiště Přerov, alespoň tedy ta nejpoužívanější západní část. Když v Přerově měla začít létat proudová stíhací nadzvuková letadla, řešili to vojáci tím, že hned ráno přímým telefonem zavolali do Kunovic, že si „berou“ část okrsku od řeky Moravy směrem na západ a bylo „vymalováno“. To byl nejpoužívanější způsob jejich komunikace a koordinace. Za celkové řízení a koordinaci letového provozu v celé republice totiž odpovídali vojáci, resp. vojenská služba řízení.
VíceVšeobecné povědomí široké veřejnosti o řízení letového provozu je většinou spojeno s pražským ruzyňským letištěm, případně s mírně zakloněnou hlavou při pohledu na kondenzační stopy dopravních letadel na azurově modré obloze. Než, laskavý čtenář může od těchto představ poněkud odhlédnout a připustit, že jsou i jiná letiště, na kterých řídí provoz letadel mužové a ženy, kteří svými zraky pročesávají prostor okolo své prosklené věže, případně také na svém monitoru radarového zobrazení. Jsou to dopravní letiště Brno, Ostrava, Karlovy Vary a čtyři vojenská letiště, která zůstala z původních deseti v dobách, když naše vojenské letectvo reprezentovalo ještě alespoň nějakou sílu.
VíceNa historii společnosti Lusiana s.r.o. lze docela dobře pozorovat nejen pestrou historii typu L-410, ale i část vývoje pravidelné i nepravidelné dopravy u nás na počátku 90. let. Byla to průkopnická doba, doba dílčích úspěchů, ale i mnohých omylů. V každém případě to ale byla doba, na kterou se dobře vzpomíná.
VíceNa historii společnosti Lusiana s.r.o. lze docela dobře pozorovat nejen pestrou historii typu L-410, ale i část vývoje pravidelné i nepravidelné dopravy u nás na počátku 90. let. Byla to průkopnická doba, doba dílčích úspěchů, ale i mnohých omylů. V každém případě to ale byla doba, na kterou se dobře vzpomíná.
VícePrvním prototypem L-410M byl letoun v.č. 730206, zalétaný posádkou Vladimír Vlk a Ing. František Svinka 30.11.1973 pod zvláštní poznávací značkou, která už dnes není známa. Od začátku byl určen pro zkoušky ve VZLÚ, jehož posádka si jej 7 .prosince téhož roku odvezla do Letňan, kde pak létal jako OK-18, později OK-018.
VícePrvním prototypem L-410M byl letoun v.č. 730206, zalétaný posádkou Vladimír Vlk a Ing. František Svinka 30.11.1973 pod zvláštní poznávací značkou, která už dnes není známa. Od začátku byl určen pro zkoušky ve VZLÚ, jehož posádka si jej 7 .prosince téhož roku odvezla do Letňan, kde pak létal jako OK-18, později OK-018.
VíceNěkdy v roce 1995 se v našem aeroklubu objevil produkční České televize Josef Loučím a ještě někdo z České televize. Dozvěděli jsme se, že režisér Hynek Bočan bude točit televizní seriál o bývalém letci RAF Maděrovi. Ve scénáři bylo několik míst, ve kterém figuruje malé vojenské letadlo; filmaři se dozvěděli o naší Z-126 Trenér OK-IFG, která od roku 1994 létá v barvách vojenského letectva včetně výsostných znaků.
VíceNěkdy v roce 1995 se v našem aeroklubu objevil produkční České televize Josef Loučím a ještě někdo z České televize. Dozvěděli jsme se, že režisér Hynek Bočan bude točit televizní seriál o bývalém letci RAF Maděrovi. Ve scénáři bylo několik míst, ve kterém figuruje malé vojenské letadlo; filmaři se dozvěděli o naší Z-126 Trenér OK-IFG, která od roku 1994 létá v barvách vojenského letectva včetně výsostných znaků.
VíceCopyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém