Druhé největší odbory Boeingu odmítly nucené dovolené

  • 26.09.2024 12:41

Společnost profesionálních inženýrských zaměstnanců v letectví (SPEEA), druhé největší odborové sdružení zaměstnanců Boeingu, odmítly žádost vedení Boeingu, aby členům odborů mohla být nařízena nucená dovolená. Odbory zároveň vyjádřily podporu 33.000 stávkujícím odborářům hlavních odborů IAM.

SPEEA zastupuje přibližně 17.000 pracovníků Boeingu. Jedná se především o vývojové pracovníky, výrobní inženýry, technické pracovníky a piloty, vědce a odborníky specializující se na certifikaci a dodávku letadel.

Management Boeingu požádal SPEEA, aby se odbory vzdaly klauzule kolektivní smlouvy, která neumožňuje nařídit nucenou dovolenou. Boeing by tak  po dobu stávky snížil náklady.

„Žádost jsme odmítli. Naše smlouvy, které obsahují právně vymahatelné zákazy nucených dovolených, zůstávají v platnosti,“ řekl prezident SPEEA John Dimas. „Nevidíme žádný přesvědčivý důvod měnit ustanovení naší kolektivní smlouvy.“ Smlouvy SPEEA s Boeingem vyprší v říjnu 2026.

Boeing 18. září oznámil, že začne posílat desítky tisíc zaměstnanců na nucené dovolené, aby ušetřil hotovost. Výrobní závody na 737 v Rentonu a provozy 767 a 777 v Everettu jsou uzavřeny kvůli stávce IAM.

Místo toho, aby Boeing šetřil hotovost na pokrytí chyb z minulosti… by měl investovat do něčeho, co může generovat budoucí zisky – do své pracovní síly, “uvádí SPEEA. Boeing se odmítá k situaci vyjadřovat.

SPEEA upozorňuje, že americký federální zákon vyžaduje, aby Boeing oznámil 60 dní předem o významných propouštěních, přičemž musí vyplatit odstupné pro propuštěné pracovníky a pokračovat ve financování jejich zdravotního pojištění.

Většina odborníků se shoduje, že Boeing musí stávku vyřešit mnohem dříve než za 60 dní. Výrobce zastavil nákup dílů od subdodavatelů, z nichž někteří se proto mohou brzy ocitnout v platební neschopnosti. Podíl subdodavatelů na výrobě je u Boeingu výrazně vyšší než u Airbusu.

Problém s hotovostí se však týká i Boeingu samotného, a to pokud by se stávka neúměrně prodlužovala. Koncem června činila hotovost Boeingu 10,9 miliard dolarů v hotovosti a ekvivalentních aktivech, což je podle analytiků zhruba minimum, které potřebuje k zajištění běžného provozu. Analytici jsou přesvědčeni, že management Boeingu požadavkům odborů vyhoví a stávka nebudete mít dlouhého trvání. Prozatím se však situace spíše vyostřuje.  

Podle některých odhadů způsobil první týden stávky ztrátu ve výši asi 500 milionů dolarů, ale každý další týden může ztráty zvýšit až o miliardu dolarů. Podle jiných odhadů vyjde měsíc stávky Boeing na 1,5 až 3 miliardy dolarů. Čas pracuje pro odbory.

Zatím nelze říct, jak se stávka může podepsat na dodávkách nových letadel. To se bude odvíjet od délky stávky a finančního zdraví subdodavatelů. 

Stávka byla zahájena 13. září. Odbory Boeingu stávkují poprvé od roku 2008.

(Foto: CNBC, KSTP, planes.cz)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace