Boeingu hrozí ztráta investičního ratingu. Stávka nabírá na intenzitě

  • 19.09.2024 07:41

Stávka hlavních odborů zneklidňuje investory a dále ohrožuje zachování investičního ratingu Boeingu. Případné snížení ratingu do spekulativního pásma („junk“) by výrazně zhoršilo přístup Boeingu k financování a zdražilo obsluhu stávajícího dluhu. Na konci druhého čtvrtletí dosahoval dluh (více zde) Boeingu 58 miliard dolarů. Čistý dluh Boeingu činí 45 miliard dolarů, což je šestinásobek odhadovaného zisku (EBITDA) v roce 2025. Kromě toho by se Boeingu uzavřela cesta k některým státním zakázkám. Zadlužení společnosti je hrozivé, přičemž výhled není zrovna růžový. Riziko ztráty investičního kreditu je proto reálné.  

Kreditní skóre nezajištěného dluhu společnosti Boeing se od dubna pohybuje u Moody’s Ratings na úrovni Baa3, což je jediný stupeň nad spekulativním ratingem. Agentura Moody’s však v pátek varovala, že přehodnocuje rating s možností snížení, a že „zohlední délku stávky, dopad na cash flow a možné získávání vlastního kapitálu k posílení likvidity Boeingu.“

Podle Moody’s má Boeing v roce 2025 splatit dluhy ve výši 4 miliard dolarů a v roce 2026 dalších 8 miliard dolarů. Cash flow společnosti se kvůli snížení tempa výroby Boeingu 737 MAX snižuje daleko rychleji, než výrobce původně plánoval. Stávka hlavních odborů přijde Boeing odhadem na více jak 100 milionů dolarů denně. 

Boeing dodal 475 letadel v roce 2024. Kolik jich dodá letos nebylo publikováno a zřejmě ani vrcholový management toto číslo dnes nezná. Wall Street odhaduje, že na úroveň dodávek rekordního roku 2018 (800 letadel) se Boeing nedostane do roku 2027. Boeing slibuje nástupce 737 MAX okolo roku 2035, ale ve stávající situaci může být obtížné najít prostředky na vývoj nového letadla.  

Aby Boeing ztratil investiční rating Baa3 a propadl do „prašivého“, musí rating snížit dvě ratingové agentury. Agentura Fitch Ratings v pátek uvedla, že investiční rating společnosti Boeing má „omezenou rezervu pro stávku.“ Stejně jako Moody’s, i Fitch přidělil Boeingu na nejnižší úroveň ratingu nad spekulativním. Totéž platí pro Standard & Poor’s, který hodnotí Boeing na úrovni BBB-. Boeing tedy tancuje na hraně.

Finanční ředitel Boeingu Brian West řekl v pátek analytikům na konferenci Morgan Stanley, že společnost přehodnotí svou kapitálovou strukturu, aby zajistila, že bude schopna během příštích 18 měsíců své dluhové závazky splatit. Boeing může např. vydat další akcie, což by podtrhlo hodnotu akcií stávajících akcionářů. Akcie se nyní pohybují okolo 155 dolarů. V letošním roce poklesla hodnota akcií o 38 %. Proti vrcholové hodnotě akcií v březnu 2019 (440 dolarů) poklesla cena akcie o 65 %.

V pondělí Boeing oznámil dlouhý seznam opatření ke snížení nákladů, včetně pozastavení náboru, omezení pracovních cest a snížení výdajů na dodavatele. Finanční ředitel Boeing Brian West informoval zaměstnance, že firma významně omezí platby dodavatelům a zastaví většinu objednávek komponent na letouny 737 MAX, 767 a 777.

Analytici odhadují, že Boeing by mohl potřebovat vydat během následujících několika let akcie v hodnotě 30 miliard dolarů. S ohledem na stávající kapitalizaci okolo 95 miliard dolarů je 30 miliard dolarů nových akcií obrovské číslo.   

Otázka ratingu se stala znovu mimořádně aktuální poté, kdy 33.000 pracovníků odborů IAM v oblasti Seattle ve čtvrtek v noci překvapivě hlasovalo proti nové pracovní dohodě a zároveň rozhodlo o stávce. Jedná se o největší stávku Boeingu od roku 2008. Boeing okamžitě přispěchal s ujištěním, že je ochoten vrátit se k jednacímu stolu, poté co zvýšení mzdy o 25 % a další výhody nebyly odbory přijaty. Zatím není jasné, jak dlouhá může být tato stávka. Vedení odborů potvrdilo, že je připraveno v jednáních pokračovat. Vyjednávací pozice odborářů nemůže být silnější. Odboráři mohou požadovat růst mezd až o 40 %.

Management Boeingu byl výsledkem hlasování a vyhlášením stávky naprosto šokován. To naznačuje, že vedení ztratilo kontakt se zaměstnanci a vedením odborové organizace IAM.   

V pondělí Seattle Times informovaly, že příslušník bezpečnostní služby v distribučním centru náhradních dílů v SEA-TAC vytáhl zbraň po konfliktu se stávkujícími odboráři. Naštěstí nikdo neutrpěl zranění, ale incident zvýšil již tak vysoké napětí kolem stávky, která začíná nabírat na intenzitě.

Aby toho nebylo málo, prezident odborů IAM Jon Holden informoval, že odborová organizace podala stížnost na nelegální praktiky (ULP) Boeingu u Národního výboru pro pracovní vztahy. Podle odborů Boeing porušil zákony, které zakazují společnosti přímý kontakt se členy odborů během vyjednávání.

(Obr.: Google stock, AP, VOX, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
23.09.2024 11:16

Co jste nepochopil? Firma je dost prohnilá a odboráři se chtějí prostávkovat k prosperitě.

ctenar - nepřihlášený host (...11.96...)
20.09.2024 02:29

Mohl by ten clanek nekdo napsat nekdo cesky?

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace