Boeing (stále) vyhodnocuje defekt upevnění motorů 777-9

  • 17.09.2024 12:20

Pravidelná poletová prohlídka třetího prototypu letadla Boeing 777-9 (WH003/N7779XY) odhalila po příletu na letiště Kona na Havaji defekt upevnění motoru GE Aerospace GE9X. Motor má dva hlavní silové upevňovací elementy z titanu, z nichž jeden byl zlomen. V daném případě je mluvit o únavových prasklinách eufemismem.

Zkušební let na Havajské ostrovy v délce 5 hodin a 31 minut proběhl 16. srpna. Následně byly trhliny nalezeny i na dalších dvou prototypech. Boeing proto 29. srpna všechna letadla 777-9 uzemnil, certifikační lety byly přerušeny.

Alarmující je, že trhliny byly nalezeny i na prototypu WH004, který naposledy letěl v listopadu 2021. Tento prototyp nalétal nejméně ze všech čtyř létajících prototypů: 62 cyklů a 178 hodin. To dokládá, že ke vzniku únavových trhlin dochází již při velmi nízkém náletu. Prototyp WH003 absolvoval 214 cyklů a nalétal 515 hodin. Vyplývá to z údajů Aviation Week Network Fleet Discovery a FlightAware.

Boeing výsledky šetření defektních dílů nezveřejnil, takže není jasné, zda šlo o vadný materiál, defektní montáž, poddimenzování nebo kombinaci různých faktorů. 

Bývalý specialista FAA s certifikačními zkušenostmi pro Aviation Week uvedl, že žádné z letadel 777-9 neletělo dostatečně dlouho, aby došlo k poškození způsobenému únavou při nízkém počtu cyklů. Únava při nízkém počtu cyklů obvykle nastává, když napětí na materiál překročí jeho mez kluzu, což způsobí jeho selhání nebo prasknutí.

Boeing podle svého vyjádření stále vyhodnocuje strukturální problémy upevnění motorů letadla 777-9 a pracuje na návrhu možného řešení. Původní plán Boeingu předpokládal nástup 777-9 do komerčního provozu příští rok. Přitom ještě před problémem s upevněním motorů tomuto termínu věřil jen málokdo.

Podle finančního ředitele Briana Westa musí výrobce nejprve určit, jak problém upevnění motorů vyřeší, a teprve od toho se bude odvíjet dopad na certifikaci 777-9. West to prohlásil na konferenci Morgan Stanley dne 13. září.

Třetí prototyp byl v Kona vybaven novým upevněním motoru, 6. září absolvoval zkušební lety a do Seattlu (BFI) se vrátil 8. září. Tam bude podroben dalším zkouškám.

Vývoj letadla doprovází řada potíží. Prodej letadel 777X byl zahájen na Dubai Air Show v roce 2013, a to s plánovaným nástupem do komerčního provozu v roce 2020. Boeing eviduje na letadla řady 777X celkem 481 objednávek. (Foto: @b777xlovers)


Fotografie k článku



Komentáře



MichalC (...58.114...)
18.09.2024 11:20

O. M. : odbornici se domnivaji, ze k defektu mohlo dojit v kombinaci s vibracemi nebo nespravnou "geometrii" silovych elementu. Jde o stejne usporadani silovyvh prvku jako u 787, pouze zesilene. Jak je uvedeno v clanku, mohlo jit o vadny material, spatnou montaz, atd. Proc k tomu doslo budou muset zjistit odbornici. Boeing zatim nic nezverejnil.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
18.09.2024 10:52

Únava materiálu nastává VŽDY, když napětí v něm překročí mez kluzu, nezávisle na počtu cyklů.
Jsem zvědav, v čem bude příčina. Že by někdo při výpočtu zaměnil miliinče za milimetry?

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace