Ruští výrobci si zajistili významné objednávky MC-21 a SJ-100

  • 12.09.2024 17:16

V rámci konference Východní ekonomické fórum ve Vladivostoku byla uplatněna řada významných objednávek na komerční letadla.

Největší zakázku uplatnila u koncernu UAC státní leasingová společnost GTLK, která podepsala na konferenci memorandum na SJ-100, Il-114-300 a Tu-214. Celkem se bude jednat o 132 letadla SJ-100, 65x Il-114-300 a 41x Tu-214. Letadla budou dodána v období 2027-2032. GTLK má nyní u korporace UAC celkem 246 objednávek komerčních letadel. 

Více objednávek má pouze Aeroflot, a to 339. Původně Aeroflot objednal 210 letadel MC-21, 89x SJ-100 a 40x Tu-214. Vzhledem k rychlému růstu poptávky Aeroflot předefinoval svou objednávku na 339 letadel MC-21. Kromě MC-21-310 požaduje Aeroflot vývoj a dodávky menší verze MC-21-100, které by Aeroflotu vyhověly z kapacitních i provozních důvodů lépe než původně objednaná letadla SJ-100. 

Výrobce UAC eviduje na SJ-100 celkem 229 objednávek, což překračuje možnosti výroby. Do konce roku 2030 se plánuje výroba nanejvýš 142 exemplářů a do konce roku 2032 celkem198 exemplářů. Zrušení objednávky 89 letadel SJ-100 Aeroflotu tudíž tento deficit vyřeší.

Skupina Aeroflot si zachovává dostatek flexibility, neboť provozuje velmi mladou flotilu letadel. Termín náhrady západních letadel proto není aktuálním tématem. Průměrný věk flotily Aeroflotu je podle serveru planespotters.net pouze 8,9 roku, Rossiya dosahuje 11,4 roku a Poběda 7,4 roku.

Vůbec první privátní leteckou společností, která uplatnila objednávky letadel MC-21, je nízkonákladová Smartavia. Prozatím získal Jakovlev pouze objednávky od společností s kapitálovou účastí státu. Smartavia do roku 2035 odebere 45 letadel MC-21, která budou zajištěna formou finančního leasingu. Smartavia zatím žádné domácí typy neprovozovala.

Park Smartavia sestává z 11 Boeingů 737NG a dvou Airbusů A320neo. V roce 2021 společnost plánovala leasing 40 letadel A320neo, ale k tomu již kvůli sankcím nedošlo. Společnost s pojišťovnami projednává vyřešení vlastnictví letadel západních leasingových společností. To indikuje, že společnost chce vstoupit na mezinárodní linky.

Irkutská regionální společnost IrAero a koncern UAC podepsaly memorandum na dodávky 37 letadel: 21 letoun SJ-100, 7x MC-21 a 9x Tu-214. Dodávky letadel budou zahájeny v roce 2030. Memorandum předpokládá uzavření dohody s leasingovými společnostmi. Dopravce dnes provozuje (kromě jiného) sedm SuperJetů.

Společnost Aurora provozující místní, regionální i dálkové lety na ruském Dálném východě podepsala závazek na dalších pět letadel MC-21 a dva SJ-100. Celkový počet závazků Aurory na MC-21 dosáhl 15 exemplářů. Termín dodávek je do roku 2035. Dohoda zahrnuje základní parametry budoucího kontraktu.

Očekává se, že dodávky letadel Jak MC-21 s domácími motory Aviadvigatěl PD-14, domácí avionikou a systémy budou zahájeny v roce 2025. Paralelně budou pokračovat dodávky letadel Tu-214. Dodávky SJ-100 s domácími motory Aviadvigatěl PD-8 a regionálních turbovrtulových Il-114-300 mají být zahájeny v roce 2026. Termíny závisí na postupu certifikace.  

Zatímní vývoj objednávek ani zdaleka nepotvrzuje odhad ruského leteckého průmyslu o potřebě 1000 nových letadel do roku 2030. (Foto: UAC, Aviaciya24.runaked-science.ru, dzen.ru, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



MK. (...192.13...)
13.09.2024 22:21

milhaus - sorry, uplne jsem na ne zapomel.

milhaus (...178.96...)
13.09.2024 21:25
To MK

Ještě Brazílie a Kanada.

milhaus (...178.96...)
13.09.2024 21:24
Optimismus

Optimismus je namístě, jedna Il-114 je prvním a dosud jediným pasažérským letadlem vyrobeným v rusku v roce 2024, gratulujeme.Program MS-21 se úspěšně rozvíjí, celých pět létajících prototypů vyrobených v letech 2017- 2020, pak čtyři roky technologická pauza.....

MK. (...192.13...)
13.09.2024 20:40

Států, které jsou schopné navrhnout a vyrobit několik kusů letadel, jsou desítky.

Států, které jsou schopny navrhnout, vyrobit a sériově vyrábět letadla po stovkách, jsou přesně dva:

USA, EU

a je perspektivní, že se k nim přidá třetí. Čína.


Jouda - nepřihlášený host (...220.101...)
13.09.2024 20:25

MK.: Z jakých zdrojů čerpáte informace, že nerozvíjí svůj vlastní průmysl? Např. výrobu kompozitního křídla zvládli nebo moderního motoru - to není rozvíjení vlastního průmyslu? Hodně mi připomínáte lidi, kteří se ještě před pár lety vysmívali čínským autům a obecně je podceňovali. A výsledek vám snad nemusím popisovat. A o tom rozvalu už slýchám léta… Sice sériová výroba u nich většinou neběží podle představ a v potřebné intenzitě, ale běží.

Radek: K MC-21 - létá už poměrně hodně prototypů, a to i s vlastními motory. Další množství jich mají v různém stádiu rozpracovanosti. To fakt nevypadá na to, že by je neměli jak vyrobit. SJ-100 je problematický, ale pokud zvládli MC-21, tak zvládnou i SJ-100. Navíc z dostupných informací se jejich provoz vcelku zefektivnil. Il-114 - ano, s tím problémy mohou být, i když jisté úpravy k nějaké eliminaci poškození kvůli dolnokřídlosti v konstrukci učinili. Ale ruku na srdce - pokud potřebujete rychle nějaké letadlo, budete vycházet z něčeho, co již létalo, a jen uděláte refresh nebo vyrobíte letadlo zcela nové? Myslím, že v jejich případě byla volba velmi jednoduchá.

A ještě jedna poznámka - zkuste se všichni zamyslet nad tím, kolik států je schopno navrhnout a kompletně vyrobit civilní letadlo pro cca 80 a více cestujících, a to včetně vlastního motoru, avioniky atd. Moc jich nebude. I výroba z mnohem méně procent ve vlastní režii je velký úspěch.

MK. (...192.13...)
13.09.2024 20:15

... a k rozvalu hospodarstvi nemaji daleko ani nyni. Jinymi slovy - par kusu pro vojaky zvladnou nejak vytesat, masovejsi vyroba stovek kusu tak v pozdejich ctyricatych letech. Pokud tomu daji prioritu.

A to jim bude muset hodne pomahat Cina, respektive Iran.

Radek - nepřihlášený host (...212.223...)
13.09.2024 15:03
Nová letadla?

MC-21 nemají jak vyrobit, bez Číny na to nemají. SJ-100 je problematický, nejsou pořád schopni nahradit agregáty západní výroby, nejsou schopni efektivně provozovat. Il-114 vzhledem k dolnokřídlé koncepci není vhodný pro ruský provoz (riziko poškození vrtulí a motorů). Kvalitních letišť mají málo. Pořád problémy s motorem. Uvidíme za dva roky, jak se sliby posunou dál.

Armin Tamzarian - nepřihlášený host (...81.123...)
13.09.2024 14:33

Jakých třicet let? Devadesátky strávili v absolutním rozkolu hospodářství, v nultých letech to vypadalo na ideální vztahy se západem a není třeba nic řešit. Jenomže k plnému vystřízlivění došlo prakticky až v roce 2019, po uvalení sankcí na kompozitové celky pro křídla na MS-21...

MK. (...113.134...)
13.09.2024 13:20

Zadny prumysl nerozvijeji. Na to meli poslednich 30 let. Jde o ciste propagandisticky projekt.

Pokud maji na zapadni techniku africke zeme, bude na ni mit i Rusko. Pokud nebudou mit na cistokrevnou zapadni techniku, tak budou mit na cinske stroje s nejakymi temi zapadnimi technickymi komponentami. Teda az do doby nez jim CIna zacne okusovat Sibir.

A samozrejme, ze budou pokracovat v rozvoji schopnosti Su35, ale pokud cast svych hodne omezenych zdroju budou venovat tvorbe potemkinovych vesnic, tak to samozrejme bude jen dobre.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
13.09.2024 12:02
M. K.

Je otázka, zda na tu západní techniku budou mít a zda si budou chtít zopakovat současnou zkušenost. Jasně, západní techniku budou nejspíš používat v mezinárodním provozu, tam to má smysl, pro vnitro svou vlastní techniku. Jinak, ta čísla jsou, řečí EU newspeaku, "velmi ambiciózní". Uvidíme, co z toho nakonec bude.

Celkem 20 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace