Turbulence: víme jak na ně

  • 02.06.2024 12:18

Případy mimořádně silných turbulencí z poslední doby přilákaly zájem sdělovacích prostředků a cestujících o turbulence.

Boeing 777-300ER (9V-SWM) společnosti Singapore Airlines (SIA) letící na lince SQ321 z Londýna do Singapuru postihly 21. května během letu silné turbulence. Při incidentu byly na palubě zraněny 104 osoby, z nichž asi 20 stále zůstává v nemocničním ošetřování, někteří v kritickém stavu. V důsledku infarktu jeden cestující během turbulencí zemřel na palubě.

Jen o několik dní později, 26. května, utrpělo 12 osob zranění v důsledku turbulencí, které postihly nad Tureckem let Qatar Airways QR017.

Tentýž den se během vnitrostátního letu z Istanbulu do Izmiru dostal do silných turbulencí Airbus A321 společnosti Turkish Airlines. V tomto případě posádka na turbulence včas upozornila. Přesto se nepodařilo zabránit těžkému zranění jednoho člověka z posádky. Nemocniční ošetření vyhledalo dalších osm cestujících.

Tyto tři události, ke kterým došlo během velmi krátké doby, připomínají nebezpečí, které představují pro leteckou dopravu turbulence.

Turbulence tu vždy byly a vždy budou. Jak ukazuje loňská studie univerzity v Readingu, jejich intenzita se v poslední době zvyšuje. Univerzita studovala výskyt turbulencí CAT (clear air turbulence) v období let 1979-2020. Zatímco v roce 1979 byly zaznamenány mimořádně silné turbulence CAT nad „typickým bodem nad Atlantikem“ trvající dohromady 17,7 hodin, v roce 2020 to bylo již 27,4 hodiny, což je nárůst o 55 %. Lze samozřejmě namítnout, že možnosti sledovat CAT byly v roce 1979 omezenější než v roce 2020.

Problém s turbulencemi CAT je, že jsou obtížně detekovatelné radary letadel a nedoprovází je žádný viditelný jev, např. oblačnost, která by riziko CAT avizovala. Posádka proto prakticky nemá možnost oblast CAT obletět nebo alespoň varovat cestující a palubní personál. CAT způsobuje silný a neočekávaný vertikální pohyb letadla a změnu rychlosti. Nejspolehlivější metodou předvídat CAT jsou hlášení posádek jiných letadel, tzv. PIREP, samozřejmě pokud jsou k dispozici.

Turbli

Protože se jedná o dlouhodobě sledované jevy a v současné době existuje rovněž dostatek aktuálních meteorologických dat, je turbulence možno předvídat. Příkladem zajímavé aplikace pro sledování a predikci turbulencí je Turbli predikující výskyt turbulencí na letištích, kontinentech, v zemích, a dokonce i na konkrétních spojích. Turbli zobrazuje také přehled hlášení PIREP. Jde samozřejmě pouze o predikci, nic více, nic méně.   

Nástroj Turbli vychází z dlouhodobých sledování i aktuálních dat amerického úřadu NOAA a britského Met Office a již zmíněných hlášení posádek. Údaje (a mapy) jsou aktualizovány každých 6 hodin, predikce je dostupná na 36 hodin dopředu. Kromě turbulencí předpovídá aplikace také bouřky a vítr.  

Údaje pro konkrétní spoje jsou odvozeny interpolací mezi nejbližšími body se známou situací.

Turbulence se během přeletů vyhodnocují ve výškách 7 200 m až 12 500 m. Kromě toho jsou vyhodnocovány a predikovány turbulence v okolí letišť. Turbli tudíž může vyhodnocovat a předpovídat turbulence ve všech fázích letu. Vzhledem k vyhodnocení rychlosti a směru větru vypočítá také pravděpodobný vliv větru na letovou dobu.  


Fotografie k článku



Komentáře



Shp - nepřihlášený host (...81.84...)
03.06.2024 05:49

No dobře. Sice pořád moc nevíme jak na ně, ale "turblík" je aspoň pokus. Aneb každá "myška" dobrá.. :-) Hezký článek, díky!

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace