Z letu SQ321 zůstává 20 cestujících v intenzivní péči. Co se vlastně stalo?

  • 23.05.2024 18:01

Jak jsme již dříve informovali, Boeing 777-300ER (9V-SWM) společnosti Singapore Airlines (SIA) letící na lince SQ321 z Londýna do Singapuru postihly 21. května během letu silné turbulence. Letadlo divertovalo do Bangkoku. Během incidentu byly zraněny desítky osob a jeden cestující zemřel zřejmě v důsledku infarktu. Několik dní po incidentu zůstává stále 20 cestujících na oddělení intenzivní péče, z nichž údajně šest v kritickém stavu.

Singapore Airlines dopravily 131 cestujících a 12 členů posádky, kterým to zdravotní stav umožnil, do Singapuru. Zbývající cestující a členové posádky zůstávají v ošetření v Bangkoku. Na palubě letu SQ321 bylo 211 cestujících a 18 členů posádky.

Incident vyšetřuje NTSB (americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě).

V daném případě se zřejmě jednalo o tzv. „clear air turbulence“ (CAT) – turbulence, která obvykle není detekovatelná či jen těžko detekovatelná radary. CAT rovněž nedoprovází žádný viditelný jev, jako např. oblačnost, která by riziko CAT avizovala. Posádka proto nemá možnost oblast CAT obletět nebo alespoň varovat cestující a palubní personál. CAT způsobuje silný a neočekávaný vertikální pohyb letadla a změnu rychlosti.

Prakticky jedinou spolehlivou metodou varování před CAT pro posádky je informace předaná od jiných letadel, tzv. PIREP (pilot report). Samozřejmě pokud je k dispozici.  

CAT je způsobena silným vertikálním prouděním, které přerušuje horizontální proudění vzduchu. Obvykle se projevuje na rozhraní troposféry a tropopauzy a často je doprovázena prouděním označovaným jako jetstream.

Data vysílaná letadlem ukazují, že přibližně v 07:49 UTC dne 21, května letadlo v důsledku turbulencí prudce změnilo výšku a v 08:03 UTC zahájilo diverzi do Bangkoku, kde přistálo v 08:45 UTC. Zraněným cestujícím se tak dostalo rychlé lékařské pomoci.

Záznam změn vertikální rychlosti ukazuje graf. Většina médií nesprávně informovala o propadu letadla o 6000 ft (1800 m). Tento pokles výšky je konsistentní se zahájením sestupu na letiště v Bangkoku, což samozřejmě nevylučuje, že po tuto dobu letadlo nebylo vystaveno turbulencím. Záznam z portálu flightradar24 je v souladu s výpovědí některých cestujících, kteří uvedli, že prudký propad výšky trval jen asi 10 vteřin a přišel náhle. 

Detailní data z incidentu poskytuje ke stažení server flightradar24.com zde.

Dramatické video z paluby letadla a výpověď cestujících je zde.

Více budeme o incidentu vědět po ukončení vyšetřovaní.(Obr. a graf: flightradar24.com, foto: planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace