Regulátor FAA uzemnil United Airbusy A321neo. Kvůli transparentu „nekouřit“.

  • 16.02.2024 16:25

Zřejmě nejabsurdnějším rozhodnutím amerického regulátora je uzemnění letadel Airbus A321neo společnosti United Airlines. Regulátor v pondělí 12. února uzemnil všech pět A321neo společnosti, neboť transparent „nekouřit“ pro cestující je trvale zapnutý a nelze jej zapínat či vypínat.

Regulátor v tomto případě vychází z letitého předpisu US code 14 CFR § 121.317(a), který možnost vypnutí a zapnutí transparentu během různých fází letu požaduje.

Společnost United připustila, že se v tomto případě dopustila administrativního opomenutí a dodatečně požádala o udělení výjimky. United si výjimku na svá letadla zajistily v roce 2020, tehdy však A321neo v parku ještě nebyla. U letadel Boeing 737, 757,767, 777 a 787 je transparent „No Smoking“ na základě výjimky trvale „zapnut“ bez možnosti jeho vypnutí/zapnutí posádkou.

Regulátor na základě žádosti United povolil letadla dočasně vrátit do provozu, zatímco žádost dopravce o výjimku „studuje“.

Rozhodnutí regulátora uzemnit pětici Airbusů A321neo se zdá poněkud nepřiměřené závažnosti problému. Úřad FAA přitom sám potvrdil, že se nejede o problém bezpečnosti. Proč tedy hned uzemnit letadla?

United provozují pět letadel Airbus A321neo, dalších 125 mají objednáno. Podobně jako United postupují i další americké společnosti. Delta Air Lines například transparent na některých letadlech už ani nemá, nahradil jej symbol zapojeného Wi-Fi.

Letadla A321neo kvůli transparentu „No Smoking“ uzemnil tentýž regulátor, který i po druhé katastrofě Boeingu 737 MAX a na pozadí 346 mrtvých tvrdošíjně odmítal MAXy uzemnit, neboť údajně neměl dostatek dat odůvodňujících uzemnění letadel. Uzemnit letadla nařídil v březnu 2019 až prezident Trump.

Nyní trvalo regulátorovi jeden měsíc, než vydal direktivu nařizující inspekce řídících prvků směrovky letadel 737 MAX, a to poté, kdy byl přinejmenším u dvou letadel zjištěn defekt řídicího systému. Letadla přitom neuzemnil, pouze nařídil vizuální inspekce, na které stanovil lhůtu 30 dní.

Dalším podivně nejednoznačným rozhodnutím z poslední doby je omezení tempa výroby Boeingů 737 MAX. Po nehodě letadla MAX 9 společností Alaska Airlines nařídil regulátor zastropovat tempo výroby „na stávající úrovni“, aniž by přitom specifikoval, co se rozumí „stávající úrovní“. Boeing to interpretoval jako 38 letadel/měsíc. Toto číslo však neodpovídá ani prosincovému tempu výroby, ani čtvrtletnímu průměru, ani celoročnímu průměru a zcela jistě ta nereprezentuje „stávající úroveň“. Nikdo (kromě Boeingu) neví, odkud se vzalo. FAA tuto mnohoznačnost nekomentuje. Podrobněji jsme o tom informovali zde.

Celá situace přiživuje spekulace o nezávislosti amerického regulátora a dvojích standardech při rozhodování.

Kouření na palubě bylo v USA na letech do šesti hodin zakázáno před 34 lety a dnes si již většina cestujících ani nevzpomene, že v minulosti bylo kouření na palubě možné. V Evropě, resp. EU bylo kouření zakázáno od roku 1997.

United Airlines byly první společností v USA, které zakázaly kouření v určených částech letadla ještě v roce 1971. Delta Air Lines byla prvni americkou společností, ktera zakázala kouření na palubách v celé své síti v roce 1994.

Zřejmě poslední velkou zemí, která zakázala kouření na palubách letadel, byla Čína, a to v roce 2017. (Foto: Live and Let’s fly, Barron’s, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



kulica - nepřihlášený host (...81.81...)
16.02.2024 16:56

Rozkaz byl jasný, muž s koženou brašnou nesmí projet! Nebyl čas zkoumat kdo je kdo ... :-)
Na co to předvádí u domácího výrobce ....

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace