Boeing je nucen snížit tempo výroby MAXů. Nebo ne?

  • 10.02.2024 08:14

Zatímco FAA po nehodě letadla 737 MAX 9 nařídila Boeingu zastropovat tempo výroby, Boeing se 7. února obrátil na subdodavatele s žádostí, aby zajistili dodávky komponent v souladu s růstovým plánem společnosti.

Zastropování tempa produkce je bezprecedentním opatřením, kterým FAA nutí Boeing zajistit odpovídající kvalitu výroby. Mike Whitaker pověřený řízením úřadu 24. ledna prohlásil: „Neschválíme Boeingu žádnou žádost o zvýšení tempa výroby ani neschválíme další výrobní linku pro 737 MAX, dokud nebudeme spokojeni s kontrolou kvality a dokud nebudou odstraněny zjištěné nedostatky“.  

Proto překvapilo, že starší viceprezident Boeingu pro globální logistiku Ihssane Mounir požádal subdodavatele, aby dodrželi nasmlouvané objemy dodávek v souladu s (původním) plánem růstu tempa výroby letadel 737 MAX. Zároveň poznamenal, že Boeing bude muset najít cesty, jak zmírnit zjištění prezentovaná FAA.

Původní plán výroby v únoru počítal s produkcí 42 letadel 737 MAX, což je více než strop povolený regulátorem FAA. Jak se ukazuje, ten je poněkud překvapivě nastaven na 38 letadel/měsíc.

Zmatení existuje kolem samotné kvóty měsíční produkce. Nejprve se uvádělo 31 exemplář/měsíc, poté se začala komunikovat kvóta 38/měsíc.  

Rozhodnuté úřadu o zastropování je překvapivě (nebo záměrně) nejednoznačné, neboť mluví o „stávající úrovni“. Boeing řekl, že toto číslo je 38/měsíc. Bylo by jistě logické, aby regulátor stanovil max. počet letadel místo nejednoznačného pojmu „stávající úroveň“.

V prosinci bylo vyrobeno 35 letadel, takže 38 je spíše tempem maximálním než „stávajícím“. Pokud by se kvóta odvodila od výkonu 3. čtvrtletí, mělo být číslo 33, pokud k celému roku, pak by bylo 31.

Lze se domnívat, že nejde o náhodu, ale že úřad FAA ponechal Boeingu záměrně určitý prostor pro manévrování. Toho si nyní všímají i analytici, kteří vycházeli z toho, že správné číslo je 31/měsíc, odpovídající průměrnému měsíčnímu tempu v roce 2023. Výhrady týkající se nejednoznačnosti rozhodnutí FAA minulý týden na konferenci Aviation Week v Kalifornii velmi stručně shrnula Kristine Liwag, letecká analytička společnosti Morgan Stanley: „Skutečně nevíme, jaká kvóta byla stanovena. Je to 31 nebo 38?”

Rozdíl obou interpretací je podstatný, jde až o 84 letadel/rok navíc. Boeing by tak mohl dodávat 456 letadel/rok plus dodávky z dlouhodobě uložených letadel. V letošním roce by teoreticky mohl dodal trhu více letadel než vloni. Ani v takovém případě však výrobce nebude schopen dodávat letadla takovým tempem, jak plánoval vloni. Tedy pokud FAA svůj přístup nezměkčí.

Analytik Bank of America Ron Epstein zmínil, že Boeing může ztratit některé objednávky letadel MAX 10, protože kvůli nehodě letadla MAX 9 se termín certifikace letadla opozdí. Boeing může například ztratit United Airlines, které plánovaly nasadit MAX 10 v roce 2025. Tento termín se nyní zdá být nerealistický. Rozhodující pro United Airlines či jiné zákazníky MAX 10 je, nakolik je Airbus schopen dodat v následujících letech letadel A321neo navíc. Pokud Airbus zvýší produkci A321neo, MAX 10 ztratí více objednávek. (Foto: The Seattle Times, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
13.02.2024 10:54

Co je na tom požadavku překvapivého? Vedení firmy předpokládá, že se problémy podaří vyřešit a produkce bude růst. Kdyby to nepředpokládalo, tak by bylo s vedením (že neplánuje rozvoj firmy) nebo s firmou (vedení ví o něčem zásadním, v krátké době neřešitelném, co brání produkci zvýšit) něco hodně špatně.
A zcela jistě by se to projevilo na akciích, což je to poslední, co ta firma potřebouje.

Radek - nepřihlášený host (...192.86...)
10.02.2024 12:20
38 za měsíc

Osobně bych chápal těch 38 - FAA nechce povolit navýšení stávající produkce nějakým hurá stylem, nebo novou linkou, protože nemá dost kontrolorů, Pokud tedy výroba v prosinci dala 35 strojů, je 38 strojů kapacita FAA. Roční nebo půlroční průměry nejsou vypovídající, protože docházelo ke skluzům a reklamacím. Pokud poklesnou vícepráce na opětovné kontroly, může počet schválených strojů vzrůst. Pokud Boeing zaplatí a vyškolí další kontrolory kvality, které FAA schválí, může zase výrobu navýšit.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace