Pozornost vyšetřovatelů NTSB se soustředí na trupový panel letadla Alaska Airlines, který u některých variant Boeingu 737 MAX 9 nahrazuje nouzový východ. Konkrétně studuje 12 západek či upevňovacích elementů tohoto panelu. Upevňovací elementy mimo jiné zajišťují přenesení přetlaku v kabině z panelu na trup, čímž zajišťují integritu trupu.
Trupový panel, na rozdíl od nouzových dveří, není navržen pro otevírání během provozu, panel však lze vymontovat např. při montáži letadla nebo údržbě nebo vyklopit (v případě údržby) o 15°. Jedná se tedy o relativně složitou konstrukci.
Montáž zmíněného panelu primárně zajišťuje dodavatel trupů letadel 737, tj. společnost Spirit AeroSystems. Firma je neslavně známá řadou výrobních defektů. To však automaticky neznamená, že je viníkem nehody letu Alaska Airlines. Boeing totiž ve fázi finální montáže interiéru tento panel často demontuje, aby zjednodušil přístup do kabiny cestujících, a po ukončení prací panel opět připevní.
Vzhledem k tomu, že letadlo bylo zařazeno do provozu u Alaska Airlines teprve 11. listopadu, je málo pravděpodobné, že by dopravce s tímto panelem manipuloval. Veškeré manipulace s panelem, resp. dveřmi samozřejmě osvětlí probíhající vyšetřování.
Inspekce letadel MAX 9, které nařídil v sobotu regulátor FAA, odhalily podle zdrojů serveru Air Current uvolněné upevňovací šrouby (obr. 2) trupových panelů přinejmenším u pěti letadel MAX 9 společnosti United Airlines. United Airlines tuto informaci potvrdily. Kromě uvolněných šroubů zmiňují United také „instalační nesprávnosti“. Zmíněná letadla byla United dodána v rozmezí od listopadu 2022 do září 2023 a velmi pravděpodobně tedy zatím neprošla těžkou údržbou. United jsou se 79 exempláři největším provozovatelem Boeingů MAX 9. Alaska Airlines provozují 65 exemplářů.
Bez ohledu na to, zda vyšetřovací hypotéza míří k chybě u Spirt AeroSystems či Boeingu, za závěrečnou kontrolu kvality odpovídá Boeing. A v daném případě navíc regulátor FAA, který měl prověřovat dodržení výrobních postupů, jakož i řádné fungování systému řízení kvality Boeingu.
Nejedná se tedy ani tak o problém montáže panelu, ale o systémový nedostatek Boeingu.
Detailní popis varianty s trupovým panelem místo nouzového východu uvádí video zde.
Akcie Boeingu a Spirit AeroSystems poklesly během pondělního obchodování na burze New Yorks Stock Exchange (NYSE) shodně o 11 %. (Foto: AirlineRatings.com, Bloomberg, planes.cz)
Člověk by čekal, je se Boeing už odrazil ode dna, ale on pořád klesá hloub a hloub...
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
...no jo, hloub a hloub. Šance pro tupolevy....