Zahajuje Dubai Air Show

  • 13.11.2023 07:47

Dnes se otevřely brány aerosalonu v Dubaji. Jedná se tradičně o místo, kde se oznamují velké zakázky velkých a bohatých aerolinek ze Středního východu. K tradičním zákazníkům se nyní obrovskými objednávkami připojují ambiciózní aerolinky Saudské Arábie.  

Zatímco Farnborough a Paříž jsou výstavami, kde se prodávají všechna letadla všem, Dubaj je vzhledem k zaměření na Střední východ tradičně orientována na širokotrupá letadla. A samozřejmě vojenskou techniku.

Zdaleka největším hitem letošního veletrhu je očekávané oznámení největší objednávky civilních letadel v historii. Turkish Airlines by měly podepsat závazek či objednávku na více jak 600 letadel.

Objednávka poutá mimořádnou pozornost odborné veřejnosti, a pokud má být letos oficiálně zveřejněna, pak není vhodnější příležitosti než právě Dubai Air Show. Tím spíše, že ambicí Turkish Airlines v rámci vize 2033 je být nejenom vedoucí aerolinkou (širšího) regionu, ale i celosvětově.

Kromě tohoto netrpělivě očekávaného oznámení bude Dubaj, jako vždy, místem střetu Airbusu a Boeingu v segmentu širokotrupých letadel. Jak jsme zmínili, Dubaj je především o širokotrupém segmentu.

Airbus, který má výrazně dominantní postavení v jednouličkových letadlech útočí – a velmi úspěšně - na dominantní postavení Boeingu v širokotrupých a nákladních letadlech. Airbusu přitom pomáhá nejenom fakt, že A330neo a A350 jsou objektivně výborná letadla, ale také dlouholeté problémy Boeingu.

Šéf komerčních letadel Airbusu Christian Scherer před zahájením výstavy shrnul: „My nemusíme zastavovat výrobní linky ani nemáme nashromážděny zásoby nedodaných letadel. Vyrábíme včas na zakázku. Ani nepamatuji, kdy bylo letadlo 787 dodáno ve slíbené dodací lhůtě. A proto předpokládám, že každou dodávku letadla 787 doprovází „mastný šek“, který je omluvou za zpoždění“.

Shodou okolností na letošní výstavě tomu bude právě 10 let od okamžiku, kdy Boeing představil řadu 777X, zahájil její prodeje a získal masivní objednávky společností Emirates, Qatar, Etihad a Lufthansa.  Letadla mělo být v komerčním provozu v roce 2020, ale kvůli vleklým zpožděním je nyní slíbeno na rok 2025. Ani tento termín nemusí být konečným. Emirates počítají s prvním 777-9 až v roce 2026.

V roce 2013 asi jen málokdo předpokládal, že by takové letadlo dodavatele s obrovskou reputací mohlo na trhu najít konkurenta. Od té doby se mnohé silně změnilo, a to nikoliv ve prospěch Boeingu.    

Rostoucí apetit Airbusu naznačuje listopadové rozhodnutí zvýšit k roku 2026 produkci A350 z 9 exemplářů na 10 exemplářů/měsíc.

Ale vraťme se k vedoucímu hráči – Boeingu

 

Boeing ve vedení

Výhodou Boeingu je široká zákaznická základna a úplné portfolio širokotrupých letadel. Boeing rezignoval na vedoucí postavení na trhu jednouličkových letadel a přinejmenším do roku 2035 nebude mít nic, čím může efektivně konkurovat Airbusu A321neo. Pro Boeing je proto kritické posílit či alespoň zachovat náskok v širokotrupém segmentu. Dubaj je proto ideální místo.

Podle Cirium se v jednouličkovém segmentu celosvětově provozuje 9.160 Airbusů proti 7.900 Boeingům. To je však optimistický obraz, protože pohled na nevyřízené objednávky dokládá obrovskou převahu objednávek Airbusů proti objednávkám Boeingů.

Naopak v širokotrupému segmentu Boeing u aerolinek spolehlivě dominuje s takřka 2.500 letouny v provozu proti 1.800 letounům Airbusu. Pokud jde o nevyřízené objednávky, ke konci října Boeing evidoval na širokotrupá letadla 1.219 objednávek, zatímco Airbus pouze 491.    

Darren Hulst, vice president Boeing Commercial Airplanes zdůrazňuje, že polovina objednávek přichází od existujících zákazníků, kteří přiobjednávají nová letadla. Boeing prodal vloni více 787 než v kterémkoliv jiném roce v historii.

Hulst uvádí, že Airbus má užší portfolio – kromě Airbusu A330neo, který se prodává pomalu sází vše na pouhé dvě verze jediného letadla pro cestující a izolovaný nákladní letoun, vše odvozeno z A350.

Slabé místo Boeingu, jak již bylo uvedeno, je výrazné zpoždění dodávek a řada výrobních defektů, které vyvolávají nejistotu zákazníků.

Jak opakovaně uvádí šéf Emirates, nelze plánovat, pokud neznáme termíny dodávek. Jen před několika dny Emirates potvrdily, že o volbě nákladních 777-8F vs. A350F nejspíš aerolinky rozhodnou až v roce 2027. Do té doby si vystačí se stávajícími letouny plus konverzemi některých 777 na nákladní. Hlavním důvodem odkladu je právě zmíněná chronická nespolehlivost dodávek Boeingu. Tu v daném případě umocňuje nejistota ohledně certifikace tohoto letadla.

Ze stejného důvodu během posledních let Emirates silně proškrtaly své objednávky 777X z roku 2013, které (snad) přijdou s šestiletým zpožděním proti plánu.  

Za deset let prodejů získal Boeing pouhé 363 objednávky 777X, přičemž ani jedinou od dopravce z USA. S odkladem termínů Boeing ztrácí potenciální zákazníky. Díky tomu se do parku Emirates propracují kromě Dreamlinerů také A350.  

Nejnověji Philippine Airlines a EVA Air objednaly A350-1000 místo aby čekaly neurčitou dobu na 777X, které měly nahradit dosluhující 777.

Nejmarkantnějším neúspěchem Boeingu na domácím trhu je objednávka 45 letadel Airbus A350-900 od United. Tento tradiční provozovatel Boeingů 777 vyhodnotil, že s ohledem na všechny okolnosti je A350 lepší náhradou za 777 než by byl 777X.

Pro pozice Airbusu A350 na americkém trhu se může tato objednávka stát stejně průlomovou, jako byla objednávka A320neo od společnosti Spirit, která zaskočila a šokovala Boeing a vedla k uspěchanému vývoji 737 MAX.

Boeing má tedy širší portfolio a nabídku velmi dobrých širokotrupých letadel. Jak prohlásil analytik Leeham.net Bjorn Fehrm, Boeing si musí „doma uklidit“ a zbavit se zpoždění, výrobních defektů a konsistentně dodávat kvalitní letadla.   

Klíčovou výhodou Boeingu je letoun 787 ve svých třech variantách pro různé kapacity a dolety.

Pro perspektivní zase 777X mluví fakt, že se bude jednat o zdaleka největší (vyráběný) dopravní letoun na světě, což je atraktivní argument pro řadu významných dopravců, kteří budou chtít takovým letadlem disponovat. Stejně tak bude 777-9 díky své kapacitě nejvhodnějším řešením pro linky na letiště s omezením slotů.

Není náhoda, že drtivou většinu objednávek 777X má Boeing právě od aerolinek ze Středního východu.  

 

Airbus posiluje

Airbusu se v poslední době díky A350 a na pozadí problémů Boeingu v širokotrupém segmentu výrazně daří a Airbus má apetit. Již zmíněné rozhodnutí United upřednostnit A350 před Boeingem 777-9 je toho dokladem a vážným varováním pro budoucí prodeje 777X. Nízké prodeje 777X jsou projevem nejistoty zákazníků, což je šance pro A350.

Jak již bylo zmíněno, zřejmě největší výhodou Airbusu jsou nekonečné problémy Boeingu. To samo o sobě by však nepomohlo, pokud by Airbus zároveň neměl vynikající A350. Při absenci Boeingu 777-9 má Scherer výhodu, že prodává výborné letadlo a ne „holuba na střeše“.

Tak, jak je konkurenční výhodou Boeingu stávající zákaznická základna provozovatelů dálkových letadel Boeing, tak je pro Airbus výhodou báze zákazníků A320neo či A380. Ač se to často opomíjí, Airbus A380 otevřel dveře k řadě významných zákazníků, kteří tradičně nakupovali pouze Boeingy. A380 prokázal kompetence Airbusu na poli dálkových letadel.  

Ani argument Boeingu o úplném portfoliu širokotrupých letadel není tak neotřesitelný, jak se zdá na první pohled. Mohou jej změnit nové hlukové standardy ICAO v roce 2027. Pokud si Boeing neprolobuje vyjímku (jak to obvykle a úspěšně dělá), bude muset v roce 2027 ukončit výrobu 777 a 767.

Letadlo 787-8 nejspíš skončí s vyřízením stávající 31 objednávky, takže portfolio bu se omezilo na dva modely 787, 777-9 a 777-8F. Proti tomu Airbus bude nabízet A350-900, A350-1000, A350F a A330neo. Portfolia tedy budou srovnatelná.  

A350 je mnohostranný letoun, který se prodává dobře. A dokonce se ziskem, a to oproti Boeingu 787. A350 je bezkonkurenčním šampionem dálkových linek a v tomto směru jej nadcházející 777-9 neohrozí.  Na letadlo získal Airbus ke konci října již 1.056 objednávek, což je dobrý výsledek. Airbus prodává A350 širšímu portfoliu zákazníků, než má Boeing pro 777-9.

Scherer argumentuje, že 777-9 je o 35 tun těžší než A350-1000 a nebude proto nikdy tak efektivní jako A350-1000. Navíc motory GE9X budou nepochybně dražší v údržbě.   

Nákladní A350F získal již 39 objednávek, což je lepší výsledek, než se předpokládalo a má dobré šance konkurovat 777-8F a stát se seriózním nástupcem 777F. 

Výborným letounem je bezesporu i Airbus A330neo, prodává se však velmi pomalu. Airbus odůvodňuje, že stávající zákazníci A330-200/300 zatím svá letadla masově neobnovují, takže na nárůst poptávky teprve čeká. Uvidíme.  

Faktem je, že Airbusy A330-200/300 si na druhotném trhu zachovávají ze všech širokotrupých letadel největší hodnotu, což hypotézu Airbusu potvrzuje.

Naopak, to co Airbusu zjevně nevyšlo je postavit A330neo jako alternativu Boeingu 787. Navíc Airbus vcelku nepochopitelně nabízel A330neo za vyšší cenu než 787. Airbus sice nikdy nepředpokládal, že by A330neo mohl být na trhu úspěšnější než konkurenční 787, avšak počítal s tím, že získá část tržního podílu a bude tlačit ceny 787 dolů. Tento předpoklad se nesplnil.

Airbus A330neo tak zůstane především řešením pro aerolinky, které budou potřebovat nahradit dosluhující A330. Na A330neo eviduje Airbus ke konci října 333 objednávek.   

Dubai Air Show

Bude rozhodně zajímavé sledovat, jak výstava a na ní oznámené objednávky změní poměry na trhu.

Nejspíš se konečně dočkáme dlouho očekávané největší historické objednávky letadel. Pokud se tak stane, pak v tomto roce padnou dokonce tři historicky největší světové objednávky komerčních letadel – IndiGo (500 letadel), Air India (470 letadel) a nyní Turkish Airlines. To lépe než co jiného dokládá dokládá výrazný optimismus odvětví civilního letectví.  

V ostře sledovaném širokotrupém segmentu velmi pravděpodobně vyhrají Airbus i Boeing. Boeing, neboť nejspíš vyhraje většinu širokotrupých objednávek a Airbus, který své pozice na trhu širokotrupých letadel nejspíš dokáže posílit a snížit náskok Boeingu.

Intenzivní konkurenční boj Airbusu s Boeingem přinese výhody leteckým společnostem, jejich konečným zákazníkům a urychlí další technologický pokrok v odvětví.  

(Obr.: Dubai Airshow The Seattle Times, , Imenco AS)


Fotografie k článku



Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
16.11.2023 17:00

To jsou stejně neuvěřitelné cifry, kterými objednatelé házej, byť je to na desítky let dopředu...

Rampa - nepřihlášený host (...30.119...)
13.11.2023 13:32

Já myslel, že tržní podíl Airbusu i Boeingu bude dramaticky ohrožen resuscitovaným Il-96

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace