RTX rozšiřují svolávací akci na 94 % motorů Pratt & Whitney PW1100G

  • 16.09.2023 07:31

Problémy motorů Pratt & Whitney Geared Turbofan jsou závažnější, než se očekávalo ještě v červenci, kdy společnost poprvé oznámila svolávací akci.

Společnost RTX tento týden zaskočila burzu oznámením, že na problémy motorů GTF odepíše pouze v tomto čtvrtletí asi 3 miliardy dolarů. Akcie RTX poklesly o 7,9 % a jsou na nejnižší hodnotě za poslední dva roky.

Německá MTU Aero Engines, která kontroluje asi 18 % programu GTF, vydala téhož dne varování týkající se propadu zisku a předběžně počítá s tím, že problém si letos vyžádá asi miliardou eur dodatečných nákladů. Akcie poklesly o 8,9 %.

Akcie Airbusu poklesly o 1,3 %.

Inspekce motorů si totiž podle nového odhadu RTX vyžádají podstatně více času a nákladů, než RTX oznámily 25. července.

Rozsah problému tak dramaticky narostl, když místo inspekce 1200 motorů v trvání 60 dní na každý motor nyní RTX mluví už o 3000 motorech a době inspekce 300 dní. Inspekci bude podrobeno 94 % všech motorů PW1100G, které jsou v provozu u aerolinek. Dochází tak k tomu, že místo výpadku 72 000 dní se výpadek nyní rozšířil na 900 000 dní. Svolávací akce vyžaduje sejmout motory z křídla a odeslat do výrobního závodu. Inspekce budou probíhat v letech 2023 až 2026.

Společnost RTX objasnila, že během výroby disků turbíny došlo ke kontaminaci materiálu, v důsledku čehož se na některých discích vysokotlakého kompresoru objevily mikroskopické praskliny a únavové lomy. Ke kontaminaci materiálu došlo na závodě HMI v Clayville v roce 2015. Od té doby RTX uplatnily devět změn výrobního procesu, aby k podobnému výrobnímu defektu nedocházelo.

Podle předpokladů výrobce bude v prvním pololetí 2024 uzemněno až 650 letadel řady Airbus A320neo. To má samozřejmě vážné implikace pro uživatele těch Airbusů řady A320neo, které jsou poháněny motory Pratt & Whitney GTF.

V Evropě se to nejvíce týká Wizz Airu, který je největším evropským zákazníkem letadel s motory GTF. Wizz Air již oznámil, že v důsledku inspekcí se kapacity dopravce sníží ve druhé polovině roku 2024 o 10 %.

V USA problém postihne zejména Spirit Airlines, JetBlue Airways a Hawaiian Airlines.

Největším provozovatelem Airbusů A320neo jsou indické IndiGo. IndiGo již před několika lety reagovaly na trvající problémy Pratt & Whitney a u nových objednávek přešly k motorům CFM International.

Velcí uživatele motorů GTF již oznámili, že budou od RTX vymáhat kompenzace škod. Zákazníci s velkými objednávkami (např. Wizz Air a Spirit) si nepochybně vyjednají významné slevy nových letadlech.

Wizz Air provozuje letouny řady A320neo s motory GTF a řady A320ceo s motory Pratt & Whitney V2500®. Motory V2500 jsou všeobecně považovány za mimořádně spolehlivé.

Lufthansa již na nepříznivý vývoj reagovala rozhodnutím prodloužit provoz letadel řady A320ceo. Společnost provozuje 110 letadel A320/321ceo a 35 letadel A319. Zvažuje také pronájem asi „tuctu“ dalších letadel s cílem minimalizovat dopady do letových řádů. Kvůli inspekcím bude během roku 2024 (v každý moment) postrádat 20 letadel řady A320neo.

Šéf Lufthansy Carsten Spohr prohlásil, že problémy motorů GTF způsobují jedno z největších narušení provozu za poslední roky s tím, že dopravce se připravuje na několikaletý výpadek kapacit. Plánovaný výpadek znamená třetinový pokles kapacit letadel „neo“ či 5% výpadek celkových kapacit společnosti.

Šéf Airbusu během prezentace pro investory oznámil, že problémy motorů GTF se mohou táhnout až do roku 2025. Nejnovější vývoj naznačuje, že odhad mohl být optimistický. Airbus (zatím) neoznámil případné snížení tempa výroby letadel řady A320neo.

Indický regulátor šetří nejnovější případy vysazení motorů za letu

Indický regulátor DGCA (Directorate General of Civil Aviation) se v těchto dnech obrátil na výrobce Pratt & Whitney znepokojen vysokým počtu případů vysazení motorů za letu, žádá důslednou analýzu a vysvětlení. Regulátor aktuálně šetří tři případy vysazení motoru z nedávné doby, ke kterým krátce po sobě došlo u letadel „neo“ společnosti IndiGo. Ve dvou případech se v oleji motorů našly kovové špony, ve třetím došlo k úniku oleje. 

První dva případy vysazení motorů za letu postihly dne 29. srpna letouny A321neo. První na lince Madurai – Bombaj, druhý z Kalkaty do Bangalúru. Boroskopická inspekce odhalila defekt v prvním stupni vysokotlaké turbíny.

Dne 3. září došlo, opět u IndiGo, k dalšímu vysazení motoru Pratt & Whitney, tentokráte u A320neo letícího z Amritsaru do Dillí. Příčinou byl únik oleje. (Foto: Defence Security Management, P&W, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



16.09.2023 22:13
díky

opraveno

Ivan_pha - nepřihlášený host (...160.32...)
16.09.2023 15:45
Nadpis

Nějaký šotek vloudil k tomuto článku nadpis z článku o Embraer v Africe.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace