Akasa Air převzaly první 737-8-200. „Čínské“ MAXy pro Air India

  • 03.08.2023 16:30

Akasa Air se stává čtvrtým provozovatelem 737-8200

Indický start-up Akasa Air převzal svůj první Boeing 737-8200 a stal se tak po leteckých společnostech skupiny Ryanair již čtvrtým provozovatelem této modifikace. Objednávky 737-8200 mají ještě společnosti VietJet a skupina IAG. Převzatý 737-8200 se stává dvacátým letounem v parku Akasa Air.

Podle ch-aviation bylo čtyřem leteckým společnostem dodáno 124 exemplářů 737-8200. Dodávky letadel brzdí potřeba odstranit výrobní defekty letadel. Boeing eviduje 222 nevyřízených objednávek na tento typ letounu.

Akasa Air převzaly letoun VT-YAV dne 1. srpna na letišti Bengaluru Kempegowda International Airport (BLR). Letoun přeletěl ze Seattle Boeing Field (BFI) s mezipřistáními na letišti Keflavik International Airport (KEF) a Larnaca International Airport (LCA).

Akasa Air mají objednáno celkem 76 letadel 737 MAX: 23x 737 MAX 8 a 53x 737-8200. Před pařížským air show se očekávalo, že Akasa objednají okolo stovky dalších exemplářů MAXů, nakonec však ke zklamání Boeingu přišla objednávka pouze na čtyři exempláře.

Šéf společnosti Vinay Dube při příležitosti převzetí prvního letadla 737-8200 zopakoval, že společnost finalizuje přípravy “třímístné” objednávky. Ta by měla být podepsána ještě letos.  

Letoun 737-8200 je modifikací 737 MAX 8, která byla vyvinuta zejména podle požadavků skupiny Ryanair. Různé úpravy trupu a dva dodatečné nouzové východy umožňují skupině Ryanair využívat letadla pro až 197 cestujících, a to namísto 189 v případě 737 NG či MAX 8. V březnu převzala skupina Ryanair jubilejní stý 737-8200.

Air India převezme „čínské“ MAXy

V rámci únorové objednávky Air India finalizované v červnu během Paris Air Show převezme Air India celkem 55 letadel Boeing 737 MAX původně určených čínským zákazníkům. Letadla před dodáním musí být rekonfigurována podle specifikací Air India. To se týká kromě interiéru také rekonfigurace software. Kromě toho je na letadlech nutno provést řadu údržbových prací, které vyplývají z až 21měsíční odstávky letadel. Na většině letadel je nutno před dodáním odstranit zákazníkovi výrobní defekty. 

Tato transakce vysvětluje prudké snížení „uskladněných“ 737 MAX, které v rámci zprávy o výsledcích druhého čtvrtletí publikoval Boeing. Boeing postupně nabídne až 140 „uskladněných“ letadel 737 MAX původně vyrobených pro Čínu. Vzhledem k tomu, že asi na ¾ uskladněných letadel je nutno odstranit výrobní defekty, rozprodání letadel si vyžádá nějaký čas. Boeing plánuje předávat zákazníkům ze svého inventáře 8-10 letadel MAX měsíčně, a to kromě dodávek nových MAXů. Během druhého čtvrtletí Boeing uváděl, že „skladuje“ 220 letadel 737 MAX.

Přes zdánlivě pozitivní informace se situace pro Boeing nevyvíjí nijak příznivě. Výrobce dramaticky ztrácí tržní podíl na dvou největších světových trzích – v Indii a Číně. Přesun 140 letadel z čínského trhu na jiné trhy ztrátu tržního podílu v Číně dále urychlí.

Věci se přitom vyvíjí velmi rychle. Ještě 25. ledna šéf Boeingu Dave Calhoun vyjádřil optimismus, že již vyrobené MAXy si čínští zákazníci převezmou.

Bez problémů není ani Airbus. Ten sice získal obrovský náskok před Boeingem v objednávkách z obou hlavních trhů, potýká se však s vážnými defekty motorů Pratt & Whitney GTF. Tyto problémy uzemnily více jak 10 % letadel řady A320neo. Jak zmínil během konference s investory šéf Airbusu Guillame Faury, problémy budou trvat i v letech 2024 a 2025.

(Foto: Akasa Air)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace