Světlo na konci tunelu pro motory GTF?

  • 22.06.2023 17:00

Společnost Pratt & Whitney ( P&W) je přesvědčena, že v úpravách motorů GTF (Geared Turbofan) dosáhla bodu obratu.

Motory GTF trpí chronicky nízkou spolehlivostí a vysokým opotřebením, přičemž nedostatek náhradních dílů a opravárenských kapacit způsobují, že se motory vrací z oprav i po více než roce. Kvůli tomu je dlouhodobě uzemněna řada letadel řady A320neo vybavených motory GTF i letadel A220.

Mluvčí P&W neupřesnil počty motorů GTF přicházejících do opravy a kolik motorů se z oprav vrací provozovatelům. Nicméně ujistil, že délka oprav se postupně bude do konce roku snižovat.

Výrobce na Paris Air Show připustil, že odstaveno je asi 10 % letadel poháněných motory GTF. Čísla se mohou zvyšovat podle toho, jak bude narůstat využití letadel. Na druhou stranu výrobce zvyšuje produkci kritických náhradních dílů, což dobu oprav zkracuje.

Výrobce postupně upgraduje motory na hardwarovou konfiguraci Block D, která má řadu vylepšení, jež mají výrazně zvýšit počet hodin provozu „na křídle“. Výrobce tvrdí, že by se měl „čas na křídle“ zdvojnásobit. Na verzi Block D bylo již převedeno asi 60 % flotily. V rámci úprav byla řada součástí nahrazena novými, které vykazují vyšší odolnost.

Firma věří, že spolehlivost motorů dosáhne po dalších úpravách hodnot vykazovaných motory V2500, které jsou pověstné svou vysokou spolehlivostí. Firma se také hájí tím, že ve stejném období zralosti jsou motory GTF už nyní spolehlivější, než ve srovnatelném období vykazovaly motory V2500.

V roce 2024 a 2025 budou uplatněny významnější úpravy motorů, které zlepší řízení teploty.

Nadcházející verze motorů GTF Advanced by měla udělat definitivní tečku za více než sedm let trvající agónií motorů GTF. Upravený design zlepší aerodynamické vlastnosti a zejména zabezpečí lepší chlazení nízkotlakého kompresoru a „horké“ části motoru. Vysokotlaký kompresor bude opatřen novým, speciálním povrchem.

Motor by měl díky efektivnějšímu chlazení pracovat při nižších teplotách, a přitom poskytovat vyšší tah při vzletu. To by mělo odstranit nadměrné opotřebení motoru při provozu v horkém, vlhkém či prašném prostředí.

Na výstavě zmínily úpravy svých motorů také společnosti Rolls-Royce a CFM International. (Foto: AIN)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace