Generální ředitel Boeingu musí vysvětlit výrobní problémy 737 MAX

  • 25.04.2023 17:00

Ve středu 26. dubna Boeing ohlásí hospodářské výsledky prvního čtvrtletí. Je to čtvrtletí mimořádně významné, neboť po pěti letech Boeing poprvé překonal Airbus v počtu dodaných letadel. Boeing dodal na trh 270 letadel, čímž o 3 letadla svého konkurenta překonal.

Nicméně Dave Calhoun, generální ředitel Boeingu, bude ve středu čelit zejména otázkám týkajícím se posledních výrobních defektů letadel MAX. Boeing zatím pouze ohlásil, že zpoždění dodávek se bude týkat 45-50 strojů, které zákazníci nedostanou do začátku hlavní sezóny. Otázkou je, jaký je skutečný rozsah problému a zda může ohrozit roční plán, byť Boeing ujišťuje, že se tak nestane. Na středeční konferenci budou analytici očekávat daleko více než pouhé ujištění.

Podle Reuters jsou investoři nespokojeni, neboť Boeing zatím nevydal k tomuto problému nijak podrobnou informaci. Podle analytiků jde o další v nekončící řadě výrobních problémů, které v posledních letech pravidelně postihují Boeing.

Boeing v březnu rovněž uvedl, že navýší výrobní tempo 737 MAX, a to z dnešních asi 31 exemplářů/měsíc na 38/měsíc, sice zhruba od poloviny roku. Není jasné, zda tento záměr s ohledem na výrobní problémy stále platí. Také k této otázce by se měl Boeing ve středu vyjádřit. 

Boeing letos plánuje dodat 400 až 450 letadel 737 a vytvořit cash flow ve výši 3 miliard až 5 miliard dolarů. Během prvního čtvrtletí dodal Boeing 113 letadel 737, z toho bylo 111 MAXů. Nejistotu Boeingu ilustruje fakt, že výrobce poskytl nezvykle široké rozpětí jak v počtu dodaných letadel, tak i cash flow.

Nervozita panuje nejenom na straně investorů, ale i v orgánech společnosti. Počátkem března představenstvo sice vyjádřilo spokojenost s výkonem generálního ředitele, zároveň však rozhodlo, že Calhoun nedostane bonus 7 milionů dolarů. Důvodů pro neudělení bonusu je více. Jedním z nich je zpoždění programu 777X. Plánovaný termín zahájení dodávek se vloni v dubnu posunul z roku 2023 na rok 2025. I přes tuto ztrátu činil bonus Calhouna za rok 2022 celkem 22,5 milionu dolarů, a to proti 21,1 milionu dolarů za rok 2021. Calhoun byl jmenován do své pozice v roce 2020.

Dave Calhoun ve středu musí přesvědčit investory, že tentokrát Boeing pro změnu splní, co slibuje.

(Foto: CNN, Reuters, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
26.04.2023 13:24

Trhnout konkurenci v počtu dodaných letadel o 1 %, když narozdíl od ní mám narvané sklady, to není žádné umění. Ale trhnout ji v počtu nových objednávek, a hlavně v počtu vyráběných letadel, to je jiná.

Miro - nepřihlášený host (...99.2...)
25.04.2023 17:17

Opravte si prosím dátum na 26.4.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace