Dopravci se potýkají s problémy motorů Pratt & Whitney GTF

  • 09.04.2023 08:30

airBaltic patří mezi největší provozovatele letadel A220-300, které jsou také jedinými letouny flotily. Společnost sice opakovaně konstatuje spokojenost s letouny, ale realita tak růžová není. Problémem jsou motory Pratt & Whitney Geared Turbofan (GTF). Nikdo přitom nemá v tomto směru bolestnější smutnější zkušenosti než právě airBaltic, které hned na začátku éry A220 vyměnily ve flotile tehdy čítající asi 13 strojů na 50 motorů GTF.  

Problémy motorů jsou chronické a periodicky přicházejí další a nové problémy. Kvůli vysoké poruchovosti se neúměrně prodlužují lhůty oprav, což vyvolává u leteckých společností další provozní problémy.

airBaltic si na letošní hlavní sezónu pronajme několik letadel. Minulý týden dopravce oznámil, že na hlavní sezónu výrazně zvýší počet pronajatých letadel a společnost jich bude mít pronajato až devět.

Čtyři Airbusy A320 mají airBaltic pronajaty (i s posádkami) od Avion Express. K nim nově přibudou dva A320 od Danish Air Transport, další od Cyprus Airways, A319 od Carpatia a CRJ900 od estonské Xfly.

CEO společnosti Martin Gauss si postěžoval, že dlouhé lhůty oprav motorů Pratt & Whitney GTF způsobují provozní problémy. Motory se vrací z oprav u výrobce po osmi měsících. Výrobce neplní dříve slíbené lhůty oprav, které by za normálních okolností měly činit 90 dní. Společnosti proto nezbývá než si pronajímat letadla formou ACMI (tj. letadla včetně údržby, posádek a pojištění).

Dopravce zcela závislý na provozu A220 by měl mít v dané situaci dostatek náhradních motorů, ty však nejsou.

Společnost airBaltic není zdaleka jedinou společností, která problémy motorů GTF strádá.

Na motory Pratt & Whitney GTF si nedávno během konference CAPA stěžoval šéf Turklish Airlines Bilal Ekşi. Zmínil jak nespolehlivost motorů, tak nepřiměřeně dlouhé lhůty oprav. Turkish Airlines si proto chtějí pronajmout záložní motory, aby zabránily výpadkům letadel během hlavní sezóny. 

Řadu letadel A320neo kvůli problémům motorů GTF musely odstavit indické Go FirstIndiGo. Go First již oznámily, že zvažují žalovat firmu Raytheon Technologies a domáhat se kompenzací. IndiGo přechází od motorů Pratt & Whitney k motorům CFM International.

Na výpadek kapacit kvůli problémům motorů GTF si v únoru stěžoval generální ředitel Spirit Airlines. Uváděl postupnou degradaci kvality motorů letadel A320neo a nedostatečnou servisní podporu od výrobce. Lhůty na opravu motorů jsou třikrát delší než kontrahované. Provozní problém Spirit Airlines umocňuje fakt, že Airbus posunul dodávky 13 letadel A320neo a 23 A321neo na příští rok. Spirit tak musely snížit plán kapacit na letošní hlavní sezónu.

Problémy motorů GTF trpí letadla A220 společností Air TanzaniaAir Senegal, které rovněž přijmou právní kroky proti výrobci.

Dodavatelské řetězce zajišťující komponenty a výrobu motorů jsou objektivně velmi složité a citlivé na výpadky materiálů, komponent, prací a logistiky. 

Výrobce Pratt & Whitney na odstranění problémů intenzivně pracuje a slibuje, že během roku se problémy zmírní. CEO Raytheon Technologies Gregory Hayes 22. února připustil, že problémy budou trvat i letos. Řada úprav podle něj zvýšila průměrnou dobu provozu motoru „na křídle“ bez nutnosti sejmutí kvůli poruše na 10 000 hodin. Připustil zároveň, že je to polovina proti motorům International Aero Engines V2500.

Paradoxně je to právě rok, kdy Pratt & Whitney naposledy oznámily, že problém motorů GTF byl vyřešen. Ani to však není nic nového. Ve skutečnosti Pratt & Whitney periodicky slibují vyřešit problémy motorů GTF přinejmenším od roku 2017

Motory řady PW1000G pohánějí letadla Airbus A220, Embraer E-Jet E2, Irkut MC-21 a část letadel řady A320neo. Pratt & Whitney investovaly do jejich vývoje 10 miliard dolarů.

Nelze nevidět, že různé problémy doprovázejí motory GTF již od nástupu do komerčního provozu. Během doby se mění pouze výmluvy, zatímco problémy motorů přetrvávají. Na počátku se firma hájila dětskými nemocemi, nyní to jsou dodavatelské řetězce. Nepochybně by problémy dodavatelských řetězců nebyly tak palčivé, pokud by spolehlivost motorů odpovídala předpokladům. (Foto: Airbus, visitbih.ba, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace