Aero vyhrálo zakázku na generální opravu a modernizaci letounů L-39 bulharských vzdušných sil

  • 05.01.2023 18:00

Společnost Aero Vodochody uzavřela kontrakt na generální opravu letounů L-39 s ministerstvem obrany Bulharska. První dva letouny budou do Aera převezeny do konce ledna 2023. Součástí smlouvy je i částečná modernizace strojů. Rámcová smlouva je platná po dobu čtyř let. S dodáním letounů zpět po kompletním dokončení zakázky se počítá v roce 2024.

„Těší mě úspěšné završení výběrového řízení a možnost podporovat dalšího z uživatelů našich legendárních letounů L-39 Albatros. Systematicky pracujeme na upevňování a rozvíjení vztahů se současnými uživateli našich letadel. Bulharsko se tak připojilo k řadě zákazníků, kteří se rozhodli pro generální opravu a dílčí modernizaci svých strojů,“ uvádí Filip Kulštrunk, viceprezident pro obchod Aero Vodochody.

V rámci smlouvy byla uzavřena objednávka na generální opravu prvních dvou strojů L-39ZA, včetně dvou motorů a pomocné startovací jednotky Safír. Na zakázce bude spolupracovat i strategický partner LOM Praha, který provede opravu motorů AI-25TL. Rozsáhlé práce na generální opravě a dílčí modernizaci Aero zahájí již do konce ledna, kdy budou letouny do vodochodské továrny dopraveny. S dokončením prvních letounů se dle kontraktu počítá v roce 2024. Plánuje se, že letouny zpět do Bulharska poletí po vlastní ose. Na zakázce se budou podílet i další dodavatelé z České republiky, kteří spolupracují s Aero Vodochody.

Součástí kontraktu je i částečná modernizace, kdy bude nahrazena především původní ruská avionika za západní a dojde tak k modernizaci navigace, komunikace, identifikace a záznamových zařízení. Samotná generální oprava zajistí obnovení meziopravní doby letounů na 7,5 roku nebo 1 500 letových hodin.

Aero vyrobilo na 2 900 letounů L-39 Albatros, z nichž stovky stále létají po celém světě. Albatrosy jsou historicky nejúspěšnějšími cvičnými proudovými letouny. Mnoho zemí je ale využívá i pro další mise, například průzkumné mise či ochranu hranic. V minulých letech dokončilo zakázky na údržbu, opravy a modernizace letounů L-39C a L-39ZA od čtyř zahraničních zákazníků z Afriky a střední Asie. Letouny L39 Albatros by měly být do budoucna nahrazeny zbrusu novým letounem L-39NG, který se díky úspěšné certifikaci těší velkému zájmu uživatelů po celém světě.


Fotografie k článku



Komentáře



Armin Tamzarian - nepřihlášený host (...183.193...)
06.01.2023 15:17

Poslední generální opravy motorů AI-25 v české režii vedly k titanovým požárům na vysokotlaké části turbíny a dokonce ke ztrátě celého letadla. Ale pssst, to Bulharům raději neříkejte...

Radek - nepřihlášený host (...192.86...)
06.01.2023 13:45
Chybka

L-39 není nejúspěšnější cvičný letoun, to byl L-29 Delfin a pokud počítáme i cvičné verze, tak MiG-15UTI a T-33 Shooting Star (obou vyrobeno víc než 3500 ks L-29).

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace