Ryanair vs Wizz Air: dělení trhů pokračuje

  • 20.12.2022 08:00

K mimořádně zajímavému pohybu dochází na dvou významných středoevropských trzích. Ryanair oznámil, že omezí svou přítomnost v Rumunsku a Maďarsku. Konkrétním důvodem je omezení dotací na některých letištích v Rumunsku a zavedení odletové daně v Maďarsku. Ústup z těchto trhů má však další a daleko významnější důvody.

Pragmatická konkurence

Jde o další případ, kdy se Ryanair a Wizz Air systematicky snaží vyhnout či omezit přímou konfrontaci. To je zásadní změna proti vývoji před pandemií, kdy konfrontace obou rivalů vrcholila.

easyJet zůstává v tomto případě mimo, neboť podnikatelský model easyJetu je odlišný a odlišný je také geografický záběr. easyJet se svým hybridním modelem není přímým konkurentem ani Ryanairu ani Wizz Airu. Vraťme se ale k Ryanairu a Wizz Airu.

Rumunsku dnes výrazně dominuje Wizz Air, který nabízí 5,3 milionu sedaček (zpátečních) proti Ryanairu s nabídkou 1,3 milionu sedaček. Kapacity Wizz Airu jsou tedy proti Ryanairu zhruba čtyřnásobné. Pozastavením provozu Blue Air tato čísla zřejmě ještě narostla a narostla ve prospěch Wizz Airu. Rumunsko je po Polsku druhým největším nízkonákladovým trhem ve střední a východní Evropě. Pro Wizz Air je Bukurešť největším letištěm regionu. Pro Ryanair je to Krakov.

V Maďarsku je situace takřka vyrovnaná, Wizz Air nabízí 1,8 milionu sedaček proti Ryanairu s nabídkou 1,6 milionu sedaček, což představuje rozdíl okolo 10 %. Maďarsko je však domácím trhem Wizz Airu, a proto lze očekávat, že Wizz Air bude svůj podíl na domácím trhu zvyšovat agresivněji než Ryanair.

Střední a východní Evropa je tradičním trhem Wizz Airu, kde nabízí 17,3 milionu sedaček proti skupině Ryanair, která nabízí 13,2 milionu sedaček. Wizz Air létá na 54 letišť regionu, Ryanair na 39.

Během období zimního letového řádu obsluhují ve střední a východní Evropě obě nízkonákladovky 12 trhů. Wizz Air navíc obsluhuje Albánii, Arménii, Ázerbájdžán, Gruzii, Moldavsko, Severní Makedonii a Slovinsko. Srbsko sice Wizz Air neobsluhuje exkluzivně, avšak podíl Ryanairu je v Srbsku zanedbatelně nízký. Ryanair naopak létá do Chorvatska, kde Wizz Air není.

Zatímco pro Wizz Air je dominantním trhem Rumunsko, pro Ryanair je to Polsko. Polsko tvoří pro Ryanair 43 % kapacit do/ze zemí regionu. Ostatně také proto má Ryanair v Polsku svou odnož Buzz. Jak již bylo uvedeno, pro Wizz Air je hlavním trhem regionu Rumunsko.

Samozřejmě jde do určité míry o zjednodušení, neboť v různých zemích mohou Wizz Air a Ryanair obsluhovat různá letiště, a tak alespoň částečně eliminovat přímou konkurenci na trhu.

Nové trhy

Oba rivalové se v minulosti soustředily na budování nových příležitostí na ukrajinském trhu, přičemž Wizz Air měl jasný náskok. Wizz Air kromě toho vstoupil na ruský trh. Válka vše změnila a obě společnosti dnes musí hledat růstové možnosti jinde a mimo přeplněné (tradiční) trhy.

Obě společnosti využily pandemie ke zvyšovaní tržních podílů. Expanze za cenu ztrát byla perfektní strategií v době krize. Nyní se pozornost logicky přesunula na zvyšování ziskovosti.

Wizz Air vybral Střední východ s expanzními příležitostmi v Asii a Africe, a to ze své báze v Abú Zabí.

Ryanair bude expandovat do vybraných zemí severní Afriky.

I to dokládá, že obě společnosti se při přístupu k novým trhům chtějí vyhnout přímé konkurenci.

Neorganický růst

Wizz Air i Ryanair nyní rostou organicky, tj. posilováním kapacit na existujících trzích a geografickou expanzí.

Ryanair se nijak netají snahou o růst cestou pohlcení konkurenčních společností a sám sebe vidí jako velkého konsolidátorem fragmentovaného evropského trhu. Wizz Air může být vhodným akvizičním cílem, stejně jako easyJet. Ryanair k tomu má prostředky, největším problémem této opce je potenciální odpor či příliš obtížné podmínky regulátorů.

Všichni si vzpomínáme, že vloni Wizz Air udělal nabídku na převzetí easyJetu, což narazilo na odpor. Akcionářům easyJetu se nelíbilo, že transakce byla pouze v akciích (all-share), přičemž Wizz Air nabízel za easyJet jen malou prémii proti aktuální tržní hodnotě.

Vzhledem ke katastrofickému předlužení Wizz Airu není zřejmě akvizice easyJetu (nebo jiné velké nízkonákladové společnosti) nadále na pořadu dne. Je mimo finanční možnosti dopravce, který kromě vysokého zadlužení má také hromadu vážných interních problémů. Jen za posledních 12 měsíců ztratil Wizz Air takřka polovinu své hodnoty.

Společné příležitosti

Dělení trhů mezi Ryanair a Wizz Air může představovat zajímavou růstovou příležitost pro letiště Praha, případně další česká letiště. V České republice je aktuálně poměr 818 tisíc : 313 tisíc sedaček ve prospěch Ryanairu. To naznačuje, že Ryanair bude chtít svou přítomnost v Praze (a případně jinde) nejspíš dále posilovat, a to zejména rozšiřováním kapacit do západní Evropy. Konec konců hned za hranicemi k tomu má svou odnož Buzz.

Pro Wizz Air může být přesto zajímavé nabízet spoje z ČR do/ze zemí na jih a východ, kde Ryanair buď není, nebo má malý podíl. Příkladem budiž linka do Gruzie, se kterou má Wizz Air jednoznačně pozitivní zkušenost.

Obě společnosti tedy mohou v Praze (či jinde) najít zajímavé růstové příležitosti, a přitom se vyhnout přímé konkurenci. (Foto: Ex-Yu Aviation, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



MichalC (...63.98...)
20.12.2022 08:55

Roman Toldy: Ano. Článek uvádí situaci v období zima 2022/2023.

Roman Toldy (...105.202...)
20.12.2022 08:48

Wizz do Chorvátska lieta, aj keď len sezónne. Má viacero liniek do DBV a SPU.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace