Z hospodářských výsledků za druhé pololetí, které minulý týden ohlásil Boeing vyplývá výrazný nárůst investic na vývoj a výzkum. To nepochybně souvisí s rozjezdem vývoje dopravního letadla nové generace, které by se mohlo objevit ve vzduchu koncem této či začátkem příští dekády.
Za první pololetí vložil Boeing do vývoje 1,33 miliardy dolarů, a to proti 996 milionům ve stejném období roku 2021. Z toho ve druhém čtvrtletí investice dosáhly 996 milionů dolarů proti 497 milionům dolarů v roce 2021.
U divize Boeing Commercial Airplanes (BCA) přitom vyrostly výdaje na vývoj na 693 milionů dolarů proti 372 milionům dolarů v roce 2021. Z toho ve druhém čtvrtletí bylo investováno 524 milionů dolarů, což je meziroční nárůst o 46 %.
Boeing má hodně co dohánět, neboť v souvislosti s krizí 737 MAX výrobce výrazně zredukoval jak investice, tak personál vývojových oddělení. Firma v minulosti koketovala s vývojem letadla NMA (The New Midsize Airplane), ale není jisté, zda jde stále o aktuální přístup. Co konkrétně Boeing připravuje není známo.
Boeing musí dotáhnout Airbus, který má již delší dobu rozpracovány možné koncepty nástupnického letounu po řadě A320neo. Vývoj řady A320neo končí s A321XLR, který by se měl dostat do provozu v roce 2024.
Zatím se zdá, že budoucí pokolení Airbusů bude mít revoluční kompozitní křídlo, vysokou míru využití kompozitních materiálů a úspornější motory. Teoreticky sice není vyloučeno použití motorů UltraFan, byť pravděpodobnější jsou vylepšené motory P&W PW1100G a CFM LEAP-1A.
Nová letadla se často označují jako A320.5 a A322. A322 má přepravit až 262 cestujících. Z toho, co zatím víme bude v podstatě jakýmsi Boeingem 757-200 pro 21. století. Naopak nepočítá se už s nástupcem A319, na jehož místo perspektivně vyroste A220-500.
Zcela nová konstrukce křídel a zlepšená aerodynamika propůjčí novému pokolení Airbusů nejenom vynikající parametry, ale také zrychlí, zjednoduší a zlevní výrobu.
Airbus bude s oznámením nového letadla vyčkávat na parametry nového letadla Boeingu. Nemá kam spěchat, protože se stále nezaplatily náklady na vývoj řady A320neo. První A320neo převzala Lufthansa teprve v roce 2016. Stávající letadla přitom rozhodně nemají problém s odbytem.
Boeing bude muset hodně zapracovat, aby jeho nový letoun byl konkurenceschopným. Boeing a jeho správní rada bude jistě velmi opatrná, aby nedopustila další „výstřel na měsíc“, kterým byl vývoj 787.
Souboj konstruktérů nás musí těšit, neboť povede ke zrodu letadel, které budou úspornější a bezpečnější než ta stávající. (Obr.: Leeham News)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Jako skeptik bych spíš řekl, že růst nákladů na výzkum a vývoj souvisí s odstraňováním závad na 787.
P. S. pro autora: nechcete už konečně místo výrazu "pokolení" začít užívat obvyklý termín "generace"?