Rusko: náhradní díly a letadla

  • 04.07.2022 13:00

AirBridgeCargo míří do Emirátů

Letecké společnosti S7 Airlines a AirBridgeCargo se obrátily na ruské ministerstvo dopravy s žádostí vrátit některá letadla do zahraničí.

Konkrétně S7 Airlines se potřebuje zbavit dvou letadel Boeing 737 MAX, která nejsou certifikovaná a certifikovaná v Rusku již zjevně nebudou. AirBridgeCargo vrátí, resp. převede svá nákladní letadla do Spojených emirátů, kde budou využívána ve spolupráci s Etihad. Konkrétně jde o 14 ze 16 nákladních Boeingů 747F. V rámci této spolupráce se AirBridgeCargo přeregistruje z ruské společnosti na společnost registrovanou v Emirátech.

Vrácení letadel západních leasingových společnosti do zahraničí podléhá od března souhlasu Ministerstva dopravy RF.

Kuriozní situace je okolo letadel Airbus A350 Aeroflotu, které Ministerstvo nepovolilo vrátit, a to i přesto, že Aeroflot nemá pro tento typ vlastní simulátor. Ministerstvo asi očekává, že sankce budou v dohledné době zmírněny. Nebudou také vrácena letadla Boeing 777. Těch je v danou chvíli v Rusku více než odpovídá poptávce. Nadbytečná letadla budou případně kanibalizována na náhradní díly.

Spojené státy zmírňují sankce

Americké ministerstvo financí rozhodlo zmírnit sankce uvalené na ruské letecké společnosti. Nová generální licence dovoluje operace, které jsou spojeny s dodávkou, exportem nebo reexportem zboží, technologií nebo služeb pro bezpečnost ruské civilní letecké dopravy. Licence je omezena na letadla západních leasingových společností, a která provozují ruské letecké společnosti pro civilní účely.

Soudí se, že ke zmírnění dochází na základě lobování Boeingu. Je samozřejmé, že zájmem Boeingu je zachovat způsobilost letadel západních leasingových společností. Podíl letadel Boeing u ruských leteckých společností představuje 31 %. Zmírnění sankcí může rovněž souviset s potřebou ruského titanu pro Boeing.

Čínský velvyslanec v Moskvě v červnu potvrdil, že Čína je připravena dodávat Rusku náhradní díly pro Airbusy a Boeingy.

Rozhodnutí přichází rovněž jen několik dní poté, kdy Rusko schválilo „Komplexní program rozvoje odvětví letectví do roku 2030“. Podle tohoto plánu dodá domácí letecký průmysl leteckým společnostem do roku 2030 celkem 1.036 letadel. Jedná se o 142 letadla SSJ-NEW, 270x МС-21-310, 70x Ил-114-300, 70x Ту-214, 12x Ил-96-300, 140x Ladoga, 178x L-410 a 154x Bajkal. Kromě zmíněných letadel bude vyrobeno 760 vrtulníků, mezi nimi 200 vrtulníků Ansat a více než 270 vrtulníků řady Mi-8.

Zákaz dodávek náhradních dílů dlouhodobě kritizuje organizace IATA, která upozorňuje na riziko snížení bezpečnosti letů. (Foto: AirBridgeCargo, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



tonic - nepřihlášený host (...197.243...)
05.07.2022 09:41
mokre sny

uz vidim ze do roku 2030 vyrobia 1000 lietadiel :) tretina bude vela

Jan - nepřihlášený host (...201.15...)
05.07.2022 08:27

178x L-410 ? Já myslel, že je v Rusku jen montovna z dodaných dílů, jenž přijdou z Kunovic. A ne kompletní výroba!

Martinique_ (...165.237...)
04.07.2022 17:02

Jen ať ty západní stroje vrací :-) Čím víc vrácených, tím větší šance je ulovit v Praze či Ostravě, kam létají na parkování a servis

Praha - 1x B752 Royal Flight, 1x B738 Azur Air
Ostrava - 1x A20N S7 Airlines, 1x B739 Ikar, 1x B738 Pobeda

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace