Boeing lobuje v Kongresu za certifikaci verze 737 MAX 10. Zatím narazil.

  • 20.04.2022 13:00

Předseda dopravní komise Kongresu USA demokrat Peter DeFazio se rozhodně staví proti lobbování Boeingu, kterým se výrobce pokouší odsunout platnost nových pravidel pro certifikaci, aby dosáhl certifikace verze 737 MAX 10 ještě podle starých předpisů. Ty platí do 31. prosince 2022 a Boeing se obává, že tento termín nemusí stihnout. Postoj Komise je pro Boeing špatnou zprávou.

Pokud by MAX 10 byl schválen podle stávajících předpisů, nepotřeboval by totiž systém Engine Indicating and Crew Alerting System (EICAS). Takový (či obdobný) systém přitom mají (ještě před platností nových standardů) všechna nyní vyráběná moderní letadla Airbus a Boeing (kromě 737 MAX). Boeing se obává, že doplnění letadla systémem EICAS zkomplikuje cestu k certifikaci, zvýší náklady a vyžádá si další přeškolení pilotů. Tomu se snaží vyhnout.

Paralelně s lobbováním Boeing urychluje program certifikačních zkoušek, aby se letadlo podařilo schválit ještě během tohoto roku i v případě, že by lobbování v Kongresu nevyšlo. Původně měl být MAX 10 certifikován v roce 2023.

Regulátor FAA již oznámil, že do zkoušek vrhl veškeré dostupné kapacity, aby nemohl být napaden Boeingem, že certifikaci zdržoval. Evropský regulátor EASA, který na dovybavení MAXů tlačil, se nyní k situaci nijak nevyjadřuje a zřejmě čeká na certifikační výrok FAA.

Požadavek na EICAS (nebo analogický systém) byl po katastrofách letadel 737 MAX vnesen do nových zákonů týkajících se bezpečnosti letectví. Konkrétně vyplývá z nového zákona o Certifikaci, bezpečnosti a odpovědnosti. Ten kromě jiného upravuje zodpovědnosti FAA během certifikace.

Bez ohledu na termín certifikace Boeing ještě před recertifikací MAXů slíbil, že nový MAX 10 takovým systémem vybaven bude. Nyní ze svých slibů couvá.

Pokud bude MAX 10 schválen bez systému EICAS, bude z hlediska bezpečnosti zaostávat za ostatními soudobými letouny. (Foto: Business Traveller)


Fotografie k článku



Komentáře



Rollfree - nepřihlášený host (...71.136...)
21.04.2022 22:11

Pan:
díky za tip. Kouknul jsem na film. A dobré, resp. smutné (ta změna firemní kultury).

Když tam ukazovali jak vytáhli černou skříňku LionAiru, tak mě až udivilo, jak byla malá.
Když jsou dneska moderní černé skříňky tak malé (a tedy asi ne moc těžké), tak je skoro s podivem, že nemontují do letadel třeba zdvojené.

Martin Prokš - nepřihlášený host (...228.100...)
21.04.2022 10:26
Copak Boeing nemá stanovenou certifikační bázi?

Dobrý den,

Měl jsem za to, že když se něco vyvíjí, tak se s úřadem (FAA) stanoví certifikační báze - zamražení předpisů k nějakému datu - a celý vývoj pak je vůči této cert. bázi. Právě pro to, že předpisy se průběžně mění a vývoj by pak byl nekonečným sprintem změn a úprav aby dobíhali stále se měnící předpisy.

Copak si Boeing s FAA nedomluvil dopředu certifikační bázi? Nebo jim ten vývoj sklouzl o více než 3 roky, že jim vypršela platnost cert. báze? Pak ano, měli by problém...

Pan - nepřihlášený host (...121.161...)
21.04.2022 08:27
re: Rollfree

Viac odpovedi ti da dokument na Netflix - PAD: KAUZA BOEING. Tam je to spracovane vyborne. Smutne ze sa manazment nepoucil a opakuje tie iste postupy aj ked nefunguju

Rollfree - nepřihlášený host (...71.136...)
20.04.2022 20:12

Proč se ten Boeing tak intenzívně snaží o ztrátu i zbytku své dřívější důvěryhodnosti?

Gajda - nepřihlášený host (...49.248...)
20.04.2022 19:09
MAX

No sice bude zaostávat, ale pilot bude mít vše stejný v 7, 8, 9 i 10. Což zase dává smysl.

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace