Letadla v patu

  • 03.03.2022 08:00

Ruské letecké společnosti obslouží podle IBA  asi 6 % celkové světové letecké přepravy, takže izolace ruského leteckého trhu západními sankcemi je velký faktor. Izolace se týká (kromě samotného uzavření vzdušného prostoru řadou zemí) leasingových smluv, pojištění letadel a dodávek náhradních dílů a techniky od evropských a nově i amerických výrobců. 

Pokud jde o leasingové společnosti, sankce ukládají leasingovým společnostem zrušit smlouvy ruským dopravcům, a to nejpozději do 28. března. Největší leasingové společnosti smlouvy již v předstihu vypovídají.

Ruské společnosti provozují podle Cirium na základě leasingových smluv 777 letadel, z nichž asi 2/3 jsou od západních leasingových společností. To znamená, že až 515 letadel se do konce měsíce musí vrátit. A s tím je spojena řada problémů.

Akcie největší světové leasingové společnosti AerCap (AER.N) poklesly v posledních dnech o takřka 20 % a dále klesají. AerCap má podle konzultační společnosti IBA v Rusku a na Ukrajině 5 % všech svých letadel. Americká Air Lease (AL.N) ztratila 15 % a rovněž klesá. Je totiž jasné, že stovky letadel během krátké doby na trhu nelze uplatnit. Mluvíme o trhu, jehož oživení přibrzdí nebo zastaví rostoucí ceny ropy.

Dalším problémem je, jak letadla dostat např. do Irska. Jako letadla ruských dopravců tam nemohou kvůli západním sankcím a jako letadla západních zemí kvůli ruským sankcím. Ochota vyjít si v tomto směru vstříc bude s ohledem na situaci minimální.

Zdánlivě málo exponovaný je Aeroflot, neboť značná část jeho flotily je pronajata u ruských společností GTLK, Sberbank Leasing a VEB-Leasing. Ve skutečnosti to problém moc neřeší, neboť tak jako tak se k 28. březnu zakazuje vývoz západních náhradních dílů do Ruska, takže dlouhodobě nelze ani tato letadla využívat. Rusko se tak dostává do situace, v jaké je již léta Írán. Pouze rozměr problému je v tomto případě daleko větší.

Zdá se tedy, že tu máme stovky letadel, které nelze provozovat a zřejmě ani vrátit. Pokud tedy nedojde k nějaké dohodě. A i pokud se vrátí, nenajdou nového zákazníka.

Ve vzduchu je dobrovolně-povinný výkup této techniky. Ale i uzavření takové dohody dnes znemožňují západní sankce. Celé to vypadá na pat.

Kromě toho se do problémů ještě před 28. březnem dostala některá letadla ruských provozovatelů. Prvním je Boeing 777-300ER (VP-BJP) společnosti Nordwind pronajatý od americké Aircastle, kterému skončilo pojištění. Letadlo je nyní v Mexico City, takže alespoň s jeho vrácením asi nejsou potíže.

Dalším byl Boeing 737-800 (VQ-BTC) společnosti Poběda, který po příletu z Minerálních Vod na letišti v Istanbulu zabrala irská společnost Avolon. Pro cestující musel do Istanbulu zaletět náhradní letoun (VP-BQM) patřící leasingové společnosti BOC Aviation, kterou kontroluje Čína.

Na letišti v Ženevě je uvězněn Airbus A321 (VP-BOE) Aeroflotu. Ten tam zastihlo uzavření švýcarského vzdušného prostoru. Nyní se diskutuje, jak lze letoun dostat zpět do Ruska nebo případně přeletět jinam, například do Turecka. (Foto: Aero Time Hub, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



cyklista - nepřihlášený host (...143.170...)
05.03.2022 23:54
Pšenice

Nezasírejte s ruskou propagandou slušný web! Zemědělství zlikvidovali a hladomory způsobili komunisti, přitom ještě za cara se jižním oblastem Ruska a Ukrajiny říkalo obilnice Evropy. Takže teď se to jen vrátilo do stavu před bolševiky. A jak nefungují sankce je vidět na vytočeném Putinovi, který mluví o napadení Ruska.

Rollfree - nepřihlášený host (...71.136...)
05.03.2022 01:54

Pokud budou mít možnost výběru ...

Jasně, letadla nejsou pšenice. Ale přece jen malý příklad.
Kdysi Rusko dováželo spoustu potravin, včetně pšenice.
Chtěli jsme ho potrestat, a tak jsem uvalili na dovoz pšenice embargo.
A a výsledkem je, že dneska je Rusko největším světovým exportérem pšenice.
Nouze neučila nejen Dalibora housti.

Pokud jsem bohatý a chci žit pokud možno spokojeně a bezpečně, tak by mělo být mým přáním, aby ti kolem byli taky docela bohatí. Ne tak jako já (pak bych se nemohl vytahovat), ale přece jen dost na to, aby měli co ztratit a zlenivěli podobně jako já.
Mít vedle sebe někoho, který nemá co ztratit - to není dobrý recept na šťastnu budoucnost.

MK. (...192.13...)
05.03.2022 00:44

Na ty "nahradni dily z Ruska" bych si vzal prvni radu. Teda ... prvni radu mezi tema, co budou koukat, jak pekne to lita.

Ostatne Tu4 byl taky jenom blbe zkopirovanej B-29 ...

Rollfree - nepřihlášený host (...71.136...)
05.03.2022 00:39

Vzhledem k tomu, jak se rozjely sankce zbytku světa vůči Rusku, kde jde o zabavování majetku ruských firem na západě, tak se to možná vyřeší samo. Rusko logicky zavede protisankce a bude zabavovat západní majetek v Rusku. Takže ta letadla prostě znárodní.
Jenom pak bude muset vybudovat nějaké výrobní kapacity na náhradní díly.

Nakonec ty se mu možná budou hodit i proto, že bude moct supportovat třeba starý Iránský letecký park. Když dojde k totálnímu rozkmotření západu s Ruskem, tak pochybuju, že by Rusko dál dodržovalo nějaké sankce třeba právě vůči tomu Iránu. Včetně toho nejhoršího, tj. vývozu jaderných technologií. Pokud něco dodržovat bude, tak jen s ohledem na Izrael, který se k němu zatím (právě proto) chová opatrně.
Zákona akce a reakce platí všude. Trucakce vždy vyvolají trucreakce.

Abych předešel případnému dotazu a kritice: ne, netěší mě to. Ale to nic nemění na tom, že si myslím, že se to stane.

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace