Soutěže na dodavatele tankovacích letadel USAF se zúčastní tři dodavatelé

  • 06.02.2022 08:30

Výběrové řízení amerického letectva pro druhou tranši letadel pro tankování ve vzduchu určí dodavatele 140 až 160 tankovacích letadel. V rámci první tranše KC-X získal Boeing zakázku na 179 KC-46 Pegasus odvozených z typu 767. Podmínkou prezidenta Bidena pro druhou tranši (KC-Y) je, že letadlo vyrobí Američané.

Udělení kontraktu KC-Y se očekává v roce 2024 nebo 2025.

KC-X vyhrál v roce 2008 Northrop Grumman/EADS s platformou Airbus A330 MRTT. Na základě protestu, lobbování a politických tlaků Boeingu bylo výběrové řízení anulováno, specifikace a výběrová kritéria modifikována a kontrakt si nakonec odnesl Boeing.

Boeing KC-46

Dodávky letadel KC-46 se proti harmonogramu o několik let opozdily, letadla doprovází řada vážných technických nedostatků a z finančního hlediska jde o katastrofu. Boeing na programu odepsal již několik miliard, jen v posledním čtvrtletí to bylo dalších 405 milionů dolarů.

Pro Boeing je proto vítězství v KC-Y důležité, neboť celý program by dodávka až 160 letadel vytáhla ze ztrát. Výrobce by obnovil svou reputaci a výrazně zvýšil exportní potenciál. Výroba by povzbudila zaměstnanost v oblasti Seattlu, která utrpěla pandemií, problémy MAXů a přesunem výroby Boeingů 787 do Jižní Karolíny.  

Klíčovou výhodou Boeingu je pozice tradičního dodavatele tankovacích letadel KC-135 a KC-46 pro USAF. Letadla KC-46 jsou sice problémová, ale Boeing ve spolupráci se zákazníkem na odstranění nedostatků spolupracuje. Lobbovací schopnosti Boeingu v letectvu i směrem k vládě jsou nezpochybnitelné.

Lockheed Martin LMXT

Lockheed Martin jde do vývěrového řízení KC-Y se společností Airbus SE a platformou A330 MRTT. V pondělí 31. ledna Lockheed Martin Aeronautics oznámil, že v případě vítězství budou tankovací letadla LMXT vyráběna v Alabamě a Georgii. Vytvořeno bude okolo 1300 nových pracovních příležitostí.

Airbus se zavázal v případě vítězství vyrábět A330 MRTT (modifikace A330-200) ve svém závodě v Mobile, kam rovněž přesune část výrobních kapacit ze Španělska. V Mobile nyní Airbus vyrábí letadla řady A220 a A320neo. Lockheed ve svém závodě Marietta zaměstnává 5000 zaměstnanců.

A330 MRTT si můžete prohlédnout na videu zde.

Lockheed zdůrazňuje, že LMXX není konkurentem KC-46, ale doplňkem, který možnosti tankovacích platforem USAF rozšíří. LMXT překonává KC-46 ve všech směrech.

Airbus prodal zákazníkům již 66 letadel A330 MRTT, z nichž 51 je v provozu. Letadla se ukázala jako bezproblémová.

Lockheed Martin je významným dodavatelem americké armádě, takže lobbovací schopnosti má osvědčené. Přes závazek lokalizovat výrobu A330 MRTT v Mobile je zřejmé, že LMXT neodpovídá Bidenově požadavku „Buy American“ takovou měrou, jako Boeing KC-46.

Do rozhodování vstoupí nepochybně i politické faktory. Po konfliktu mezi Francií a USA kvůli paktu AUKUS, který připravil Francii o dodávku ponorek za 65 miliard eur, se prezident Macron bude hodně snažit Airbus prosadit. Tím spíše, že se blíží francouzské prezidentské volby. Z čistě politického hlediska je otázkou, jakou váhu bude mít „Buy American“ vs. posílení euroatlantického spojenectví.

NIAR a KMC

Třetí společností usilující o zakázku v rámci programu KC-Y je National Institute for Aviation Research (NIAR) a Kansas Modification Center (KMC).

Nabídka je založena na platformě Boeing 777-300ER. Řešení předpokládá konverzí 777-300ER z verze pro cestující na tankovací (P2F). Pro tankování bylo použito existujícího zařízení použitého v typu KC-135. Konverze civilních letadel na tankovací není přitom nijak neobvyklá. Např. RAF konvertovala letadla Vickers VC-10 a Lockheed L-1011. Air Omega zajišťuje US Navy, USAF a některým zemím NATO službu tankování ve vzduchu pomocí konvertovaných letadel Boeing 707 a McDonnell Douglas DC-10.

Firma zdůrazňuje, že platforma 777-300ER je moderní, má vysokou kapacitu, dlouhý dolet a tankovací zařízení KC-135 je jednoduché a zcela prověřené. Operační rádius letadla by byl 5500 km. Na trhu je podle NIAR dostatek letadel vhodných k přestavbě.

Výhodou by byla nejmodernější platforma a nízké pořizovací náklady. Jde o plně americké řešení. Aspekt nízkých nákladů však není u armádních zakázek obvykle ten hlavní. (Foto: AF mil, vizualizace: Breaking Defense, foto: planes.cz)

 


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace