Let Emirates do Washingtonu se jen těsně vyhnul možné nehodě

  • 03.01.2022 17:00

Boeing 777-300ER (A6-EQI) letící na lince Emirates 231 z Dubaje do Washingtonu (Dulles, IAD) se při odletu z Dubaje jen těsně vyhnul možné nehodě.

Letoun odstartoval za koncem vzletové dráhy 30R, a to až na samém konci bezpečnostní zóny za okrajem dráhy a jen 90 m od antén přibližovacího systému.

Stručný popis události je následující:

  • posádka na předchozím letu nastavila na MCP (Mode Control Panel) výšku na nulu
  • piloti inkriminovaného letu EK231 měli nastavit 4000 stop, což odpovídá výšce počátečního stoupání, to se však nestalo
  • piloti prošli minimálně dva kontrolní seznamy, které přikazovaly správný údaj výšky nastavit a zkontrolovat, což zjevně neudělali
  • pilot při startu pravděpodobně sledoval údaj flight directoru (FD), který podle zadané hodnoty nabádal k letu ve výšce nula. Podle pravidel má po dosažení rychlosti V1 letící pilot sledovat situaci z oken kabiny, nikoliv přístroje a po hlášení dosažení rychlosti Vr nemá oddalovat rotaci.
  • letoun přejel konec dráhy, odstartoval až na konci bezpečnostní zóny, přes první domy přeletěl ve výšce pouhých 75 stop při rychlosti 262 kt. Výšku nabíral jen velmi pomalu. Za normálních okolností by rychlost letadla byla nižší než 200 kt, výška by však byla výrazně vyšší (viz tab. 1 a tab. 2)
  • místo toho, aby se piloti po startu vrátili do Dubaje a byly posouzeny případné škody na letadle, piloti pokračovali v letu do Washingtonu
  • po návratu linky EK232 z Washingtonu zůstal letoun na letišti v Dubaji čtyři dny mimo provoz

Zcela odlišný profil stoupání ukazuje tab. 1 (let při incidentu) a tab. 2 (příklad běžného odletu).

Americký regulátor US Federal Aviation Administration (FAA) incident vyšetřuje. Emirates se k případu oficiálně nevyjádřily. Popsanému průběhu napovídá výstraha (crew alert), kterou Emirates rozeslaly pilotům 27. prosince. 

Výstraha pilotům připomíná, aby po přistání nenechávali na MCP (Mode Control Panel) nastavenu výšku letiště, aby se posádka při odletu nemohla dopustit chyby.

Jedním z možných vysvětlení či faktorem v celé události je oslabení pilotních návyků během pandemie. (Tab.: onemileatatime.com)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
04.01.2022 14:29

To mi přijde až příliš kruté. Na druhou stranu, co s takovými, co projdou dva checklisty a stejně udělaj takovou botu, to je fakt.
V té výstraze bych však čekal varování ve stylu "před vzletem pečlivě překontrolujte nastavení výšky na MCP, po předchozí posádce tam mohly zůstat kraviny" (když už se taková samozřejmost musí zdůrazňovat) a ne naopak.

Komárek - nepřihlášený host (...42.239...)
04.01.2022 13:26

Však piloti dostali padáka, to už tam nepsali.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
04.01.2022 11:38

Nechápu... Abychom předešli chybě prvního který neudělal to, co měl, tak nařídíme povinnost druhému. Čímž tu chybu vlastně zlegalizujeme, a ten první se bude dál spoléhat na to, že ten druhý něco udělal. Tomu fakt nerozumím. V normálním světě bych očekával, že ti chybující piloti půjdou na trenažér.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace