Co víme o Airbusu A350F

  • 18.11.2021 13:00

V pondělí, druhý den Dubai Airshow, oznámily Airbus a leasingová společnost Air Lease Corporation (ALC) podpis závazku na pořízení 111 letadel. Mezi nimi i sedm letadel A350F. Airbus tak zahájil prodej tohoto letadla a ALC se stala zahajovacím zákazníkem tohoto typu. První exemplář převezme ALC v roce 2026.

V této souvislosti byla uvolněna řada informací týkající se nákladních letadel Airbus. Airbus je dlouhodobě na tomto poli neúspěšný a A350F je jasným signálem nástupu na trhy nákladní letecké dopravy.

Časování nemůže být příhodnější. A to jednak díky boomu nákladní letecké dopravy, který nastartovala pandemie a nadále bude poháněn růstem e-commerce. Dalším momentem jsou nové emisní a hlukové standardy ICAO, které vstoupí v platnost od 1. ledna 2028, a které letadla 767 a 777 nesplňují. Konverze Boeingu 787 na nákladní nepřipadá v úvahu, neboť instalace nakládacích dveří do trupu 787 je prakticky nemožná. Trh (v daném segmentu) si po 1. lednu 2028 rozdělí A350F a Boeing 777XF.

Proč Airbus prohrál nákladní trh?  

Šéf prodeje Airbusu Christian Scherer v pondělí v Dubaji objasnil hlavní důvody neúspěchu A330F. Airbus použil za základ nákladního A330F verzi A330-200. Ta nabízí delší dolet a vykazuje poněkud vyšší strukturální pevnost. Airbus předpokládal, že poptávka bude po letadlech s velkým doletem a pro přepravu těžkých nákladů, tj. s vysokou „hustou“ nákladu. Oba tyto předpoklady se ukázaly lichými. Scherer slíbil, že tuto chybu Airbus již nezopakuje. Nevysvětlil však, proč trvalo Airbusu celá léta fiasko přiznat, a proč chybu napravuje až nyní.

Scherer konstatoval, že vývoj A350F je reakcí na explicitní požadavek zákazníků. Zákazníci již údajně vyjádřili intenzivní zájem o až 900 letadel A350F.

Co víme o A350F

A350F vychází z největšího modulu, kterým je A350-1000, a to ve variantě s maximální vzletovou hmotností (MTOW) 319 t. V části před křídlem bude oproti verzi A350-1000 zkrácena o pět sekcí, a to kvůli těžišti letadla. Z tohoto důvodu se A350F někdy označuje jako A350-950.

I přes zkrácení trupu zůstává A350F proti Boeingu 777F stále o 6.9 m delší a nabídne o 10 % větší objem pro přepravu nákladu. Objem pro přepravu nákladu je 695 m3 proti 633 m3 u 777F. Objem hlavního nákladového prostoru je u Airbusu stejný jako objem nákladového prostoru na hlavní palubě 747-8F. 

Platící zatížení A350F je 109 t proti 103,7 t u 777F. Zatížení (hustota zatížení) je u A350F 157 kg/m3 proti 164 kg/m3 u 777F.

Absence vybavení potřebného při přepravě cestujících a některé další úpravy sníží hmotnost letadla o 30 t. I po úpravách, jakými je např. zesílení podlahy bude A350F o 20 t lehčí než 777F. Nižší prázdná hmotnost a palivově efektivní motory Rolls-Royce Trent XWB 97k umožní provozovat letadlo s vyšší efektivností než 777F.

 

Letadlo bude mít zpevněnou podlahu, instalováno speciální zařízení pro manipulaci s nákladem odvozené z Belugy a instalována budou široká nákladová vrata, rozměrnější než u 777F a umístěna za křídlem. To znamená, že palety a kontejnery mohou být umisťovány jednodušeji a bez rizika, že si přitom letadlo „sedne na zadek“.  

Airbus uvádí, že letadlo nastoupí komerční provoz v roce 2025. Nicméně ALC dostane první letoun v roce 2026, tj. bezpečně před kritickým 1. lednem 2028. Důležitým plusem je, že vývoj a výroba nového letadla si nevyžádá žádné kolosální náklady a nepředstavuje ani žádné vysoké riziko. 

Portfolio nákladních letadel Airbusu nyní zahrnuje: BelugaST, BelugaXT, A321P2F, A330P2F, A330F a A350F. Ano, Airbus do portfolia zařadil obě Belugy.

Boeing 777XF na kritické cestě

Argumenty, že letadlo ve všech směrech překoná mimořádně úspěšný 777F jsou jistě přesvědčivé a dávají letadlu dobré šance na komerční úspěch. Bylo by zajímavé a možná i správnější porovnat A350F s Boeingem 777XF. V době psaní příspěvku však Boeing stále neuvolnil prakticky žádné informace o tomto letadle.

Samotný fakt, že A350F překonává parametry úspěšného Boeingu 777F dává samo o sobě novému letadlu vysoké šance na komerční úspěch.

To málo co bylo zveřejněno o Boeingu 777XF je, že bude založen na 777-8. Vývoj této verze 777X byl odložen kvůli krizi 737 MAX a zpoždění programu 777X na neurčito.

V říjnu 2021 šéf Boeingu Dave Calhoun indikoval, že místo vývoje 777-8 výrobce upřednostní 777-8F, a to právě aby stihl vyhovět novým standardům ICAO. S ohledem na pokrok vývoje a certifikace 777-9 bude vývoj 777-8F pravděpodobně zahájen ve druhé polovině roku 2023.

Boeing v Dubaji optimisticky informoval, že 777-9 půjde do komerčního provozu již v létě 2023, tj. sice se zpožděním 3,5 roku proti původním plánům, ale zato o pár měsíců dříve, než Boeing tvrdil ještě v říjnu. Co vedlo Boeing k posunu z konce roku do poloviny roku 2023 není jasné.

Airbus plánuje pro vývoj nákladní verze již dávno certifikovaného a praxí ověřeného A350 čtyři až pět let, což se zdá realistické. Pokud Boeing zahájí vývoj (zcela) nového letadla ve druhé polovině roku 2023, je termín konce roku 2027 pro uvedení na trh šibeniční. Je pravda, že některé problémy, např. s motory GE9X, si Boeing již odpracoval v rámci probíhající certifikace 777-9. Nicméně i přesto je jasné, že Boeing je s vývojem 777-8F na kritické cestě. (Vizualizace: Airbus)   


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace