Airbus A321XLR s dlouhým doletem jsou dnes nejbližším nástupcem Boeingů 757 a mají potenciál změnit podobu transatlantické dopravy. Americké letecké společnosti mají nyní objednáno přes 130 letadel A321XLR, která vstoupí do provozu v roce 2023. Mezi zákazníky jsou klíčové americké letecké společnosti:
Viceprezident American Airlines potvrdil, že společnost nasadí letadla na transatlantických linkách směřujících na „vedlejší“ evropská letiště, jako jsou Budapešť, Dublin a Praha, a to např. z Filadelfie, Bostonu, Charlotte a Chicaga. Tím se pro cestující vytvoří řada nových přímých letů do destinací, kde by nasazení širokotrupých letadel nemělo komerční smysl. Navíc A321XLR se objeví v době, kdy se mezikontinentální doprava bude teprve zotavovat, takže dálková letadla s menší kapacitou mohou najít své místo i v „rozlétání“ linek mezi hlavními letišti. Na řadě linek nahradí A321XLR dosluhující Boeingy 757 a 767.
Letadla budou na transatlantických linkách používat jak tradiční dopravci, tak i nízkonákladové společnosti (JetBlue), což povede k větší konkurenci.
Prvních osm exemplářů mají American převzít v roce 2023 a bázovat ve Filadelfii. Letadlo má dolet 8700 km, což je pro lety do Evropy postačující.
S ohledem na předpokládanou délku letů vybaví American letadla v obchodní třídě plně sklápěcími sedačkami (viz foto) a využije komfortní třídu Premium Economy.
Podle serveru ch-aviation evidoval Airbus koncem dubna objednávky na asi 379 letadel A321XLR, z toho asi 333 si objednalo 18 aerolinek, zbytek jsou objednávky leasingových společností. Na americkém trhu se přitom těší výrazně větším prodejům než v Evropě, což může souviset právě s potřebou náhrady dosluhujících letadel Boeing 757 a částečně 767. Americké aerolinky mají 38% podíl na objednávkách od leteckých společností. Z regionu Asie-Pacifik je 109 objednávek. Mezi evropskými objednávkami jsou zřejmě stále ještě uváděny tři objednávky ČSA.
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém