Boeing a FAA se připravují k zahájení recertifikačních letů letadel 737 MAX, ke kterým by mělo dojít ještě koncem června. Boeing již předtím prohlásil, že certifikaci lze očekávat počátkem druhého pololetí.
Jeden z hlavních faktorů nutných pro návrat 737 MAX do služby je zajistit kladné stanovisko agentury EASA (European Union Aviation Safety Agency). Vzhledem k původní certifikaci 737 MAX, kterou FAA v březnu 2017 provedla nedostatečně, využije EASA tentokráte svého práva certifikovat letadlo samostatně, a nikoliv automaticky uznat rozhodnutí FAA, jak to bylo běžné doposud.
EASA proto podrobí letadlo vlastní analýze ISSA (Integrated System Safety Analysis), čímž aplikuje pro certifikaci 737 MAX standardní postupy a požadavky, které uplatňuje při certifikaci Airbusů. Od Boeingu proto může požadovat syntetický ukazatel rychlosti nebo doplnění třetího čidla měření rychlosti. Pokud takový nebo jiný požadavek EASA vznese, bude jej muset akceptovat i FAA, neboť nemá smysl, aby letadlo pro globální trhy nemělo globální certifikaci.
Odlišné požadavky FAA a EASA mohou návrat letadel do služby oddálit. Navíc se řada národních regulátorů rozhodla, že budou považovat za směrodatné rozhodnutí EASA a nikoliv FAA. Na druhou stranu vzhledem k propadu poptávky po leteckém cestování se otázka brzkého návratu 737 MAX do provozu stává méně aktuální (kromě hlediska firmy Boeing a jejích akcionářů). (Foto: wikipedia)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém