Počty objednávek, výroba nových letadel a dodávky už nikoho nezajímají

  • 08.06.2020 08:00

Výrobci komerčních letadel mezi sebou tradičně soutěžily v počtu získaných objednávek, tempech výroby a dodávkách zákazníků. Za poslední dekádu vyrostly počty objednaných letadel na tisíce. Koronavirová krize trh obrátila naruby. Nyní bude důležitější minimalizovat počty zrušených objednávek.

Nový přístup akciových trhů lze dokumentovat na případu objednávky letadel 737 leasingové společností SMBC Aviation Capital. Ta tento týden odložila přejímku 68 Boeingů 737 MAX na období 2025-2027. Jedná se o letadla pro TUI Group, největší cestovní kancelář v Evropě. TUI se dohodla s Boeingem na kompenzacích a slíbila, že objednávky letadel nebude rušit. Akciové trhy na výrazný posun dodávek takto vysokého počtu Boeingu 737 MAX reagovaly růstem o 2,4 %, Vyjádřily tak spokojenost, že oněch 68 objednávek nebylo zrušeno. SMBC Aviation Capital má objednáno celkem 113 Boeingů 737 MAX.

Vedení Airbusu mimochodem řadu let varovalo, že vzhledem k cyklickým krizím letecké dopravy přicházejícím každých 8 až 10 let nemá analytické pitvání objednávek na sedm let dopředu nic společného s realitou a odráží spíše naději akciových trhů na nekonečný růst. Airbus byl proto zdrženlivý s výrazným zvýšením produkce řady A320neo díky nové lince v Toulouse. S nástupem Guillauma Fauryho do vedení společnosti se jasnou prioritou výrobce stala hluboká robotizace a automatizace, tj. snížení nákladů výroby, nikoliv zvýšení tempa výroby.

Nyní se cena akcií leteckých výrobců bude daleko více odvíjet od faktorů, jako je obnovení letecké dopravy. Ta se nyní zjevně odráží ode dna, takže výrobci letadel se mohou těšit z růstu ceny akcií, a to v podstatě bez ohledu na to, nakolik prořídne čekací listina na nová letadla a kolik se jich (ne)vyrobí.

Významnou roli hraje růst přepravených cestujících v USA, který jde ruku v ruce s postupným obnovením americké ekonomiky. Růst za posledních několik týdnů ukazují např. data TSA (graf 1). Provoz je sice stále pouze na úrovni asi 10 % obvyklých objemů, vše však nasvědčuje prudkému růstu trhu letecké dopravy v USA v červenci a srpnu. Duopol proto zaznamenává dvouciferný růst ceny akcií.

Obnovení amerického trhu přitom vykazuje stejný charakter, jaký byl zaznamenán v Číně (graf 2). V Číně nyní dosahuje objem vnitrostátní přepravy asi 50 % předkrizových hodnot.

Evropský růst bude proti USA pomalejší, neboť odstraňování restrikcí v cestování je složitější. Očekává se, že hlavní roli v obnovení provozu budou hrát nízkonákladové společnosti, které budou růst stimulovat nabídkou atraktivních cen. Ze stávající situace tak budou nejvíce těžit Wizz Air a Ryanair. Naopak nejpomaleji se budou vracet k normálu dálková a mezikontinentální doprava, takže zotavení společností jako jsou Air France, British Airways, KLM a Lufthansa bude pomalejší.


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace