Evropské vlády připravují finanční pomoc leteckým společnostem. Alitalia spadla pod kontrolu vlády

Pandemie koronaviru obrátila agendu řady evropských zemí vzhůru nohama. Jen před pár měsíci některé vlády i Evropská komise přijímaly opatření na omezení letecké dopravy, a to včetně uvalení dodatečných daní. Letecká doprava byla vnímána téměř jako něco nechtěného a létat letadlem bylo věcí studu. Dnes tytéž vlády mluví o kritickém významu letecké dopravy a připravují finanční pomoc leteckým společnostem, aby letecké spojení bylo zachováno alespoň v minimálním měřítku a letecké společnosti krizi přežily.  

Je zřejmé, že evropská letecká doprava nepřežije bez miliard euro státní pomoci. To způsobuje nejenom prudký pokles poptávky, ale také rozhodnutí vlád uzavírat hranice a zakazovat cestování. Evropská komise v neděli informovala, že zpracovává nová pravidla pro zajištění pomoci leteckým společnostem. Pravidla mají být zveřejněna během několika málo dní.  

Komisařka EU Margrethe Vestager potvrdila, že její úřad zpracovává pravidla, která umožní rychlé poskytnutí pomoci.

Generální ředitel Evropské komise pro konkurenci Olivier Guersent minulý týden oznámil novinářům, že evropské letecké společnosti budou postiženy krizí a nelze vyloučit, že budou nějakým způsobem kompenzovány za ztráty, které přímo utrpěly v souvislosti s pandemií. 

Italská vláda rozhodla, že v dané situaci nelze pokračovat v zamýšleném (a zatím opakovaně neúspěšném) prodeji firmy Alitalia, která je v bankrotu a od roku 2017 přežívá pouze díky státní pomoci. Vláda proto přebírá kontrolu nad společností, do které vloží dalších 500 milionů EUR. Poslední půjčku ve výši 400 milionů EUR získala Alitalie v prosinci s tím, že je poslední. Ukazuje se, že poslední zdaleka nebude. V posledních letech získala Alitalia už okolo 9 miliard EUR podpory.  

Nizozemský ministr financí Wopke Hoekstra v neděli ujistil, že Nizozemí udělá vše, aby KLM zůstala v provozu. Zdůraznil, že KLM je životně důležitá pro nizozemskou ekonomiku. Detaily pomoci nesdělil. Podobně se vyjádřila francouzská vláda, která připravuje úvěr pro Air France. Francouzská vláda není v tento moment připravena zvýšit svůj podíl ve společnosti.

Předseda Virgin Group Peter Norris vyzval britskou vládu zajistit leteckému odvětví nouzovou pomoc ve výši 7,5 miliardy GBP. Oznámil, že tento týden se obrátí dopisem na ministerského předsedu Borise Johnsona s varováním, že i velcí britští dopravci se mohou dostat do nebezpečné situace. Britské společnosti výrazně zasáhlo omezení transatlantické dopravy. Britská vláda se zatím vyjadřuje velmi opatrně a žádnou konkrétní pomoc zatím nepřislíbila. Mluvčí vlády prohlásil, že britská vláda již poskytla významnou pomoc leteckým společnostem, když iniciovala rozhodnutí zrušit pravidla o koordinaci slotů. To otevřelo leteckým společnostem významný prostor k úsporám. Od požadavku na státní pomoc se distancovala skupina IAG, jejímž členem je také British Airways.  

Německá vláda zařadila otázku podpory leteckým společnostem na program pondělního jednání. Lufthansa mezitím již rozhodla nevyplácet dividendy a tím posílit své hotovostní toky. Zvažuje, jak využít hodnotu své flotily, která se odhaduje na 10 miliard EUR, pro zajištění dodatečného financování.

Skupina TUI požádala o státní podporu s cílem překlenout stávající krizi a garantovat cestujícím, že o své peníze nepřijdou. Firma zároveň přerušila prodej turistických cest. 

Podobné diskuse probíhají i na druhé straně Atlantiku. United, American a Delta se obrátily na federální vládu s žádostí o pomoc. (Foto: Alitalia.com)


Fotografie k článku



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace