Dennis Muilenburg odvolán z pozice předsedy představenstva společnosti Boeing

  • 12.10.2019 17:00

Na pátečním jednání byl Dennis Muilenburg odvolán z pozice předsedy představenstva Boeing. Představenstvo tím oddělí funkci předsedy a funkci prezidenta a CEO, aby se Muilenburg mohl soustředit na dořešení problému okolo modelu 737 MAX. Novým předsedou byl jmenován David Calhoun.

Muilenburg rozhodnutí představenstva podporuje a ujistil, že celý tým Boeingu se plně soustředí na vyřešení problému 737 MAX. Muilenburga čeká 30. října první slyšení před zvláštní komisí Kongresu USA, která zkoumá okolnosti certifikace letadla 737 MAX.

Boeing čelí řadě vyšetřování a masivní veřejné kritice, které se týkají konstrukce a okolností certifikace Boeingu 737 MAX, a to po katastrofě letů Lion Air 610 a Ethiopian 302, při kterých zahynulo 346 osob. Boeingy 737 MAX jsou celosvětově uzemněny od 13. března 2019 a výroba pokračuje sníženým tempem 42 letadel měsíčně. Boeing zatím nepředal regulátorovi finální návrh úprav systému řízení k recertifikaci.

Dne 7. října podala odborová organizace pilotů Southwest Airlines Pilots Union (SWAPA) žalobu na výrobce za „falešnou prezentaci“ bezpečnosti a funkcí letadla uvedením, že se letadlo pilotuje podobně jako 737NG. Piloti přitom nebyli informováni o existenci systému MCAS a jeho chování. První informaci obdrželi teprve po katastrofě letadla Lion Air. Systém MCAS zůstává hlavním podezřelým v probíhajícím vyšetřování katastrofy letadla Lion Air z 29. října 2018 a Ethiopian 10. března 2019. MCAS na základě chybového hlášení čidla úhlu náběhu (AoA) samovolně a opakovaně zasahoval do řízení a posílal letadlo k zemi. Ukázalo se také, že indikátor, který má piloty 737 MAX upozornit na odchylky údajů čidel AoA, je nefunkční, o čemž Boeing sice věděl, přesto na tento fakt zákazníky ani Úřad včas neupozornil. Žaloba obviňuje Boeing, že vývoj uspěchal, aby letadlo dostal rychle na trh, a piloti neměli k dispozici potřebné informace, aby mohli letoun pilotovat bezpečně.

Selhání Boeingu potvrzuje také čerstvá nezávislá zpráva Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod (NTSB) zveřejněná ve čtvrtek, podle níž Boeing nesprávně vyhodnotil schopnost pilotů zvládnout v kritických situacích mnohačetná současná chybová hlášení a poplachy. 

Ze selhání je obviňován nejenom Boeing, ale také Federální úřad pro letectví (FAA), který ztratil kontrolu nad certifikačním procesem tím, že delegoval příliš mnoho kritických certifikačních úkonů na výrobce. Panel regulátorů a bezpečnostních expertů JATR (Joint Authorities Technical Review – JATR) ve své páteční zprávě konstatuje, že když úřad FAA 737 MAX v roce 2017 certifikoval, nevěnoval adekvátní pozornost systému MCAS.

Problémy okolo 737 MAX však zdaleka nejsou jedinými problémy společnosti. Zákazníci kritizují nízkou kvalitu letadel 787 ze závodu v Charlestonu, US Air Force je nespokojena s úrovní zpracování víceúčelových tankovacích letadel KC-46A. Minulý měsíc musely být přerušeny zkoušky prototypu 777X pro statické zkoušky, když při závěrečné tlakové zkoušce z prototypu vyletěly nákladové dveře.

Boeing vyčlenil ve 2. kvartálu 4,9 mld. USD na kompenzace leteckých společností, jejichž letadla jsou již osmý měsíc uzemněna a stále není jasné, kdy se vrátí do služby. Původně Boeing sliboval, že finální úpravu systému řízení předá FAA ke schválení v září a regulátor umožní provoz počátkem 4. kvartálu. FAA však stále dokumenty ke schválení nedostal. Americké letecké společnosti počítají s návratem letadel na linky v lednu. Je přitom pravděpodobné, že regulátoři mimo USA budou letoun recertifikavat nezávisle na FAA, což vyvolá další zpoždění. (Foto: FT)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace