Vzhledem ke globálnímu zákazu letů 737 MAX zastavil Boeing dodávky těchto letadel svým zákazníkům. Zároveň studuje, jak přerušení dodávek ovlivní počty vyrobených kusů.
Pro Boeing je 737 zdaleka nejdůležitějším typem, a to jak z hlediska vyráběných množství, tak zejména z hlediska vytváření zisku. Letoun 737 je nejprofitabilnějším letadlem portfolia Boeingu. Za předpokladu, že zákazník při převzetí zaplatí asi 60 % ceny, lze odhadnout, že zastavení dodávek způsobí Boeingu měsíční výpadek výnosů asi 1,8–2,5 mld. USD a podstatným způsobem sníží zisk, a to přinejmenším z krátkodobého hlediska. Boeing v letošním roce plánuje dosáhnout výnosů až 111,5 mld. USD.
Boeing přitom plánoval zvýšit měsíční produkci z 52 letadel na 57. Výroba 737 v továrně v Rentonu zatím pokračuje plánovaným tempem. Protože se však na továrním letišti v Rentonu budou nová letadla rychle hromadit, Boeing uvažuje jejich parkování také na letišti Boeing Field (King County International Airport).
Příkaz FAA uzemnit 737 MAX dovoluje testovací a jiné zvláštní lety, takže Boeing výjimky může využít k přeletům nových letadel na místa uskladnění. FAA odhaduje, že letadla MAX zůstanou uzemněna minimálně do konce dubna.
Shodou okolností podobný problém řešil vloni také Airbus, který měl v polovině roku vyrobeno a na svém továrním letišti zaparkováno na 100 „kluzáků“ A320, které čekaly na dodávky motorů. (Foto: Seattle News, Aviation Intl. News, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém