Čeká se na stanovisko FAA. Bude dále trvat na tom, že nemá důvod MAX uzemnit? Spojené státy a Kanada v izolaci.

  • 13.03.2019 07:00

Během pondělí a úterý se většina zemí a/nebo provozovatelů rozhodla uzemnit svá letadla 737 MAX, a to z obav o bezpečnost. Zatímco odborníci ve většině světa se shodli, že dvě velmi podobné katastrofy stejného modelu letadla v krátké době po sobě vyvolávají přinejmenším pochybnosti o bezpečnosti letadla, odborníci FAA opakovali, že neexistují poznatky, že obě katastrofy jsou spojeny, a proto nevidí důvod k uzemnění letadel.

V Severní Americe většinu MAXů provozují Air Canada, American Airlines, Westjet, Southwest a United, které trvají na tom, že provozují bezpečná letadla a neplánují proto letadla odstavit.

Americká ministryně dopravy Elaine Chao letěla se svým týmem letadlem 737 MAX společnosti Southwest z Austinu to Washingtonu D. C., aby tak demonstrovala důvěru v bezpečnost letadla. Ujistila, že Ministerstvo letadla okamžitě uzemní, jakmile by se objevil důkaz, že nejsou bezpečná.

Z pohledu leteckých cestujících je zřejmé, že většina z nich se asi necítí příliš pohodlně, pokud mají letět 737 MAX, o nichž je prakticky celý svět přesvědčen, že jsou potenciálně nebezpečná. Americké letecké společnosti odkazují cestující, kteří MAXem nechtějí letět na běžné podmínky pro změnu letenky, tj. ve většině případů letenka propadne bez náhrady a cestující si musí koupit letenku na jiný let. To není zrovna citlivý přístup k cestujícím. Paradoxně, ty samé společnosti akceptují, pokud jejich vlastní palubní personál odmítne na MAXu letět, a to z obav o bezpečnost. 

Americká odborová organizace palubního personálu požádala americkou vládu letadla uzemnit, dokud se nezískají informace svědčící o bezpečnosti letadla.

Vážné pochybnosti o bezpečnosti letadla sdílí řada předních amerických politiků, a to včetně senátního výboru pro letectví, který navrhuje letadla neprodleně uzemnit. Zpravodajské agentury informovali, že prezident Trump telefonoval s šéfem Boeingu a rovněž naléhal na dočasné uzemnění letadel. Přesný obsah rozhovoru nebyl zveřejněn. Ve svém tweetu předtím prezident Trump uvedl, že “letadla se stávají příliš komplikovaná…”a pokračoval: “Nevím jak vy, ale já nechci, aby mým pilotem byl Albert Einstein. Chci skvělé létající profesionály, kteří mohou snadno a rychle převzít kontrolu nad strojem.“ Reagoval tak zjevně na Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), který zasahuje do ovládání stroje, a o jehož existenci nebyli piloti před katastrofou Lion Air v říjnu loňského roku nijak informování.  

Systémem MCAS je MAX vybaven proto, že nové a větší motory o větším výkonu posunují těžiště, což zvyšuje riziko, že se letoun dostane do příliš velkých úhlů náběhu, což v kombinaci se ztrátou rychlosti může způsobit pád letadla. Systém v takovém případě automaticky zasáhne do řízení a sklopí letadlo k zemi. Boeing ve svém úterním prohlášení zopakoval, že má plnou důvěru v bezpečnost nových strojů MAX. Uvedl, že systém MCAS prošel certifikačním procesem a je bezpečný a nyní spolu s FAA na pracují na úpravách řízení letadla, které mají být dokončeny do dubna. Podle Boeingu jiné nebo další změny FAA nevyžaduje. Boeing zatím dodal trhu přes 350 letadel MAX a eviduje přes 4500 nevyřízených objednávek. Sedm letadel MAX má ve své flotile také Smartwings Group, přičemž jejich počet se má do léta více než zdvojnásobit.  (Foto: Boeing, planes.cz) 


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



kulica - nepřihlášený host (...175.190...)
13.03.2019 20:00
USA a Kanada

Tak už to vypadá, že už mají zákaz Maxíci i v Kanadě i USA.

Re BENDA - nepřihlášený host (...91.165...)
13.03.2019 19:24
Re id

Tak ty si hlavu vytáhne z pr...le tretiho sveta... slunicko...a pak se tam odstehuj

BENDA - nepřihlášený host (...176.232...)
13.03.2019 19:18
Idio.ti,

Zoufalstvi lidi, jako"max" a "planesfun", je v tom, ze jim chybi , i byt maly naznak inteligence a zaroven maji hlavu zastrcenou v emericky riti!

Re Planesfun - nepřihlášený host (...91.165...)
13.03.2019 19:03
Re nechutny komentar

Co je na tom nechutneho? Staci se podivat kde letadla padaji... udrzba cernousku zalostna, a piloti v tehle krajich jsou spise jen ovladaci cudliku...s tim nezmohou nic ani slunickari

planesfun (...17.10...)
13.03.2019 16:13
nechutny komentar

Max: uplne nechutny komentar, ktery sem naprosto nepatri. Mimochodem, v civilizovane spolecnosti vyjadrujeme uctu k mrtvym. Za vas komentar se stydte.

jirp (...17.10...)
13.03.2019 16:03
ET je vyborna spolecnost

Max: S ET jsem letel nekolikrat a vzdy moderni letadlo, na cas a kvalitne.
Kpt. toho letadla mel naletano pres 8000 hod. ET maji pres 100 letadel, prumerne stari 5 let.
Vase poznamka o etiopanech je nepodlozena, urazliva a tupa.

Ivan - nepřihlášený host (...167.109...)
13.03.2019 15:36

S ET Jsem letěl mnohokrát a snad vždy letoun polotoval profesionální "černoch" ,dokonce i žena . Myslím že není na místě aerolinie takto znevazovat . Z Afrických jsou podle mne top .

Komárek - nepřihlášený host (...42.239...)
13.03.2019 15:13

max: Oni to třeba neřídili černoši. To je jako u Emirates - tam taky pracují piloti z celého světa. Tady bych chybu nehledal.

max - nepřihlášený host (...81.209...)
13.03.2019 13:57

nemají taková letadla dávat do ruky etiopianům nebo indonésanům.Není to tak dlouho co ET rozbil letadlo B738 v Beirutu...A na Lion se stačí podívat na ASN.

Marek - nepřihlášený host (...181.11...)
13.03.2019 12:56

Samozřejmě že pokles na burze souvisí s touto havárií, protože cena na burze nevyjadřuje ani tak momentální stav firmy, ale víru ve stav budoucí. A když se stane událost, která může znamenat nějaké ohrožení nejvýdělečnější části výroby, tak to musí mít vliv.
Nadruhou stranu výkyv ceny na burze by se neměl přeceňovat, protože trhy také mají své nálady a častokrát reagují hystericky.

Celkem 25 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace