Boeing 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines (ET-AVJ) havaroval dnes několik minut po startu z etiopského hlavního města Addis Ababa na lince ET302 do keňského Nairobi. Letadlo podle prvních zpráv přešlo v 9000 stopách MSL do vodorovného letu (podle novějších zpráv hlásil kapitán problémy a snažil se vrátit na letiště) a následně zmizelo z obrazovek radarů. Náraz a následný velký požár nepřežil nikdo ze 149 cestujících a 8 členů posádky. Letadlo bylo dodáno v listopadu, společnost má ve flotile další 4 Boeingy 737 MAX a jeden objednaný. (BBC, avherald.com, fotografie ilustrační)
Další případné aktualizace budeme aktualizovat v hlavním článku k nehodě.
Prakticky má jen FLY BY WIRE ovládání spojlerů...jinak zůstáva a ten problematický systém je pravděpodobně tohle:
www.b737.org.uk/mcas.htm
s tou A-330 bych to moc nespojoval, tam ve velmi nepříznivém počasí v letové hladině zamrzlo co mohlo a autopilot se odpojil, samozřejmě po varování a rozsouhlasení všech rychloměrů, prakticky měli jakž takž přesný údaj o rychlosti jen z inerce a GPS.
Měl jsem za to, že 737max má oproti 737NG už větší zásah do řízení.
Mám obavy, že pokud bude podobný problém jako u Lion air, tak i Airbus by se s tím pral dost těžko - viz nehoda A330-200 Air France.
Jen bych připomenul, že letadlo koncepčně vzniklo na základě B-707 a B-727 s prvním vzletem 9.04.1967 a pak už nastaly jen modernizace, prodloužení trupu, nové křídlo a podvozek, několikrát motory, avionika......ale pořád je to klasická koncepce letadla s lanovým řízením a posilovači z šedesátých let, která byl dotažena do samého vrcholu .
Moderní prvky ovládání a případně automatizace jsou implementovány do původních prvků, zatímco dění u A-320 fam se odvíjí pořád od pěti hlavních komputerů, které ovládají letadlo od prototypu.
Pokud je mi známo, tak Smartwings má 6 Maxu a není to žádná diskotéka.Naleštěná bída a nový typ motorů, taky žádná sláva, po půl roce už dva nebo tří měnili, problémy s vibracema a jiné.
No to vypadá na uzemnění všech 737 Max 8. Kolega ze zahraniční centrály co létá po světě, tímto typem letadla letěl několikrát a jednou se mu stalo, že po vzlétnutí se letadlo naklonilo čumákem dolů, ale vše se srovnalo, že by náhoda nebo něco více? I tak upřímnou soustrast pozůstalým a snad se problém vyřeší co nejdříve.
Už se pomalu dostávají ven další zprávy: prý pilot hlásil problémy a dostal povolení se vrátit.
Na fecebooku Aeronews je tisková konference.
No, taky budu zvědavý na závěry vyšetřování.
Smutná záležitost. Bude ale zajímavé, jestli to má nějakou spojitost s tou nedávnou havárií MAXu. Jestli ano, tak má Boeing vážnější problém...
má nejspíš velký problém
Ještě spadla DC-3 v Kolumbii.
https://www.scmp.com/news/world/americas/article/2189380/douglas-dc-3-plane-crashes-central-colombia-killing-12
Celkem 11 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Aha, díky za vysvětlení. Já měl za to, že tady Boeing udělal trochu větší krok.
Máš pravdu, ten Air France bylo o něčem trochu jiném. No, jsem zvědavý co to bude příčinou u Maxu. Mám obavy že z černých skříněk toho moc nezbylo podle kráteru co po tom letadlu zůstal.