Indická letecká doprava je v kritickém stavu se dvěma velkými společnostmi čelícími bankrotu. Národní, státem vlastněný dopravce Air India vrší své ztráty již od roku 2012 a snaha vlády společnost privatizovat opětovně selhává. Provoz společnosti je subvencován penězi daňových poplatníků. Problémem je, že vláda podmiňuje transakci řadou podmínek, které jsou pro investory fungující v normálním tržním prostředí neakceptovatelné. Lze si jen těžko představit úspěšnou transformaci dlouhodobě neúspěšné firmy, do které by zasahoval stát, který od roku 2012 demonstruje svou neschopnost se s problémem vypořádat. Konec konců stejný problém hatí privatizaci zkrachovalé Alitalie.
Kromě problému s Air India bojuje o přežití také další velký provozovatel, Jet Airways India Ltd. Společnost nesplatila v prosinci své dluhy a snaží se dohodnout restrukturalizaci dluhu nebo získat kapitál od Etihadu, který je jejím spoluvlastníkem. Etihad však sám bojuje s dluhy a indická vláda, která preferuje Air India, oznámila, že řešení dluhu Jet Airways je interním problémem firmy. Naděje na záchranu Jet Airways tedy rychle klesají a indický premiér Narendra Modi tak zřejmě před volbami bude muset vysvětlit 23 000 nezaměstnaných a výpadek 123 letadel obsluhujících indický trh.
Jet Airways byly v porovnání s Air India vždy relativně blízko tomu, aby dokázaly pokrýt své náklady. Na rozdíl od Air India také dokázaly prodávat letenky dráže než nízkonákladová konkurence, kterou představuje SpiceJet a IndiGo, a její šance na záchranu by tedy byly vyšší než u Air India.
Dluhy Air India se nyní odhadují kolem 8 mld. USD a každým dnem se zvyšují. Zdá se však, že indická vláda je připravena řešit věc politicky spíše než pragmaticky, a že indický trh letecké přepravy letos čekají významné změny. (Foto: Bloomberg, planes.cz)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
podle mně Alitalia ešte nezkrachovala