Na stránkách planes.cz můžeme vidět spousty aktuálních fotografií, ale i fotografických pokladů z šuplíku. Tyto fotografie z archivů mají neskutečnou hloubku a obrovskou dokumentační cenu, mají tu možnost ukázat nám, nebo připomenout, jak vypadala letadla a letiště v dřívějších dobách. Když jsem se nad tímto tématem zamyslel, napadlo mě, že bych mohl spojit své dva koníčky dohromady, a pokusit se vystopovat letadla, která se vyskytují v hlavních nebo vedlejších rolích v českém filmu. Do hledáčku jsem zařadil veškeré filmy a seriály, které jsem nalezl, bez ohledu na jejich případnou politickou angažovanost.
Samozřejmě, že v Československu a později České republice byly dohromady natočeny stovky a tisíce snímků a bylo potřeba zmapovat obrovské množství filmů. Úkolem pak bylo nalézt zejména ty, které jsem neznal. Pomohly internetové vyhledávače a Československá filmová databáze. U válečných a leteckých filmů se vyskytovalo někdy značné množství strojů, pro přehlednost seznamu byly vybrány dominující nebo zajímavá letadla. V mnohých případech nebyly viditelné registrace strojů, případně záběry letadel nebyly jednoznačné, v těchto případech jsem uváděl „unknown“.
Výsledkem celé práce je pak níže uvedená tabulka, jakýsi seznam filmů, žánrů, seznam letounů, společností a registrací – pokud byly k dispozici.
Nashromážděný materiál jsem rozdělil do několika kategorií, a to:
Do svého pátrání po filmech jsem zahrnul i seriály, a v mém hledáčku se tak objevila samozřejmě například Sanitka, která ve svém 11. dílu ukazuje příběh havárie letounu Inex Adria DC-9, který se zřítil v roce 1975 v Suchdole, dále i Třicet případů majora Zemana (1974-1979), kde jsou letadla hned v několika dílech: Hon na lišku (Aero A45), Modrá světla (Boeing 727 Lufthansa), Tatranské pastorále (IL-18 ČSA) a kultovní Mimikry (Let-410 Slov-Air a scény z ruzyňského letiště s IL-62, Tu-134 ČSA). V sekci dokumentů dominuje dílo „Osudové okamžiky“ (2001), které mapuje hned několik leteckých katastrof, které se udály na našem území nebo s našimi letadly.
Překvapilo mě, jak z původních několika málo snímků počet těch čistě leteckých pomalu narůstal. Musím zde zmínit zejména následující tituly: „Nebeští jezdci“ (1968), „Černý prapor“ (1958). „Piloti“ (1988, koprodukce se SSSR), „Letiště nepřijímá“ (1959), dále „“Pod nohama nebe“ (1988), který bývá přirovnáván k českému „Top Gunu“. Jeho příběh není z nejsilnějších, některé herecké výkony jsou rozpačité, ale prostředí vojenské letky (Mig-21, Mig-23, Mi-18) je naprosto reálné, a je zde spousta leteckých záběrů. V neposlední řadě je tu dále „Tmavomodrý svět“ (2001) a další, „Vysoká modrá zeď“ (1973) z prostředí letky Mig-15, Mig-21. Zájemcům o historii větroňů doporučuji shlédnout snímek „Vítězná křídla“ (1950), pravděpodobně s reáliemi podniku Letov a příběhu o vývoji větroně Luňák, ale s mnoha dalšími stroji.
Spitfire, který se účastnil natáčení filmu Tmavomodrý svět
Do této kategorie jsem se rozhodl zařadit i pohádkový film ze série „Pan Tau: Poplach v oblacích“ (1978). Vím, že to budí úsměv na tváři, ale snímek je prošpikován krásnými záběry letounu TU-134, kde dokonce i scény z kabiny letadla (sedadla, ulička, úložné prostory) vypadají velice reálně. Scény „ve vzduchu“ a při pojíždění si zahrály dva stroje: OK-EFJ, OK-EFK, scénu z přistání pak kokpit OK-BYQ. (mimochodem, pod touto registrací byl později zapsán policejní vrtulník Bell 412HP). Jako další poklad považuji krátký snímek „Skleněná oblaka“ (1958) s Il-28/Avia B228, jehož záběry jsou doslova exkurzí k tomuto letadlu.
Z posledních let stojí za zhlédnutí určitě televizní film „A stoupej do slunce“ (2003), kde se objevuje celá řada armádních strojů, obzvláště povedené jsou záběry air-to-air na L-159 Alca.
V mnoha českých filmech se letadla míhají, někdy se jedná o mystifikace, nebo neexistující společnosti, eventuálně letouny ČSA vydávané za jiné, v jiných zase vidíme reálné registrace a stroje, ke kterým lze najít jejich příběh velice snadno.
V této kategorii jsem si vychutnal několik opravdu zajímavých momentů a záběrů – například ve filmu „Pane, vy jste vdova“ (1970) je v jednom záběru při vítání delegace na letišti vidět v pozadí Boeing 707 v barvách „Pan American“.
V mnoha českých filmech vystupuje důvěrně známý Zlín Z-37 „Čmelák“ – „Vesničko má, středisková“ (1985), „Trhák“ (1980), „Pan Tau: Lov na slona“ (1978 – koprodukce).
V novodobých snímcích můžeme letadla vidět zejména v „Příbězích obyčejného šílenství“ (2005), které se odehrávají částečně na letišti Ruzyni – hlavní hrdina pracuje jako zaměstnanec Menzies. Tento film je dotvořen střihy se scénami přistávajících nebo startujících letadel. Větší prostor byl ponechán Boeingu 757 společnosti DHL.
V těsně porevoluční době oko znalce potěší i krátké záběry na TU-154M ve snímku „Nahota na prodej“ (1993), a ve filmu „Kolja“ (1996), zde např. Fokker F-50 Lufthansy.
Dokumentů mapujících důležité mezníky českého letectví, rozvoj letišť a společenské nebo historické události, které se k nim pojí, existuje celá řada. Za zmínku určitě stojí například cyklus „Osudové okamžiky“ (2001) s díly: „Zlaté Piesky 1976“ o katastrofě letounu IL-18 (OK-NAB), „Suchdol u Prahy 1975“ o havárii letounu Inex Adria (YU-AJO) a mnohými dalšími.
Za pozornost stojí například i díla: „Vzduch je naše moře“ (2000) mapující zejména první a druhou světovou válku, Historie českého vojenského letectví (2008).
Má česká kinematografie čistokrevný letecký katastrofický film? Jisté náznaky tohoto žánru se objevují ve filmu „Akumulátor“ (1994), kdy posádka během letu ztrácí chvíli kontrolu nad letounem ATR-72 (OK-XFB). Ovšem, zde záběry letadla vynořujícího se nad oblaky nevypadají příliš věrohodně a triky silně připomínají použité v americkém filmu „Letiště“ (1970). Další scény podobného ražení jsem nalezl ve snímku „Vysoká modrá zeď“, kde dojde k havárii letounu Avia-14 po střetu s balónem (nehoda samotná ale zpracována není, pouze místo havárie), dále dramatická scéna při pilotáži větroně ve snímku „Vítězná křídla“, kdy se pilot dostává do nepříznivého počasí. Nejznámější tak zůstává zřejmě scéna havárie letounu Inex Adria v jedenáctém dílu seriálu Sanitka.
Vyřazený IL-18 simuluje leteckou havárii letadla DC-9 Inex Adria při natáčení televizního seriálu Sanitka. Foto: Petr Popelář
Snažil jsem se zmapovat vše, na co mi stačily vlastní síly a Internet, je samozřejmě možné, že některý snímek zůstal neúmyslně nepodchycen a nezveřejněn. Byl bych rád, kdyby čtenář k seznamu takto přistupoval, a pokud bude vědět o nějakém zapomenutém filmu, mohli bychom společnými silami vytvořit jakousi živou databázi, kam bychom mohli doplnit další tituly, nebo další letadla a registrace do seznamu.
Název filmu | Typ letadla | Společnost | Reg | Stopáž | Rok vzniku | Poznámka |
Letecké filmy | ||||||
…a stoupej do slunce | Mig-21 | Armádní | 4017 | 0:01:40 | 2003 | |
…a stoupej do slunce | SG-38 Schulgleiter | Unknown | OK-A910 | 0:013:30 | 2003 | |
…a stoupej do slunce | L-39 Albatros | Armádní | 5019 | 0:18:39 | 2003 | |
…a stoupej do slunce | L-159 Alca | Armádní | Neznámá | 0:48:56 | 2003 | |
…a stoupej do slunce | Zlín-226 | Unknown | OK-DVO(?) | 0:31:00 | 2003 | |
Černý prapor | IL-12 | ČSA | OK-CBA | 0:00:22 | 1958 | |
Černý prapor | IL-12 | ČSA | OK-DBC | 1:22:22 | 1958 | |
Letiště nepřijímá | TU-104 | ČSA | OK-LDB | 0:13:30 | 1959 | |
Letiště nepřijímá | Ll-200 | Unknown | OK-MEE | 0:27:45 | 1959 | |
Letiště nepřijímá | TU-104 | ČSA | OK-MCN? | 0:27:45 | 1959 | |
Letiště nepřijímá | TU-104 | ČSA | OK-LDA | 0:47:40 | 1959 | |
Letiště nepřijímá | TU-114 | Aeroflot | Neznámá | 1:31:27 | 1959 | |
Letiště nepřijímá | C-47 Skytrain | Ethiopian | Neznámá | 1:31:34 | 1959 | |
Letiště nepřijímá | DC-9 | SAS | Neznámá | 1:31:36 | 1959 | |
Letiště nepřijímá | Lockheed Constellation | Air France | Neznámá | 1:31:38 | 1959 | |
Letiště nepřijímá | Viscount | British European Airways | Neznámá | 1:31:40 | 1959 | |
Letiště nepřijímá | TU-104 | Aeroflot | Neznámá | 1:32:28 | 1959 | |
Líbáš jako ďábel | Boeing 707 | Royal Air Maroc | Neznámá | 1:35:56 | 2012 | |
Major Zeman - Hon na Lišku | Aero A45 | Unknown | No reg | 0:51:40 | 1974-1979 | |
Major Zeman - Mimikry | L410 | Slov-Air | OK-AZB | 0:21:13 | 1974-1979 | |
Major Zeman - Mimikry | TU134A | ČSA | OK-EFK | 1:11:10 | 1974-1979 | |
Major Zeman - Modrá světla | Boeing 727 | Lufthansa | Neznámá | 0:10:50 | 1974-1979 | |
Major Zeman - Tatranské pastorále | IL-18 | ČSA | Neznámá | 0:16:40 | 1974-1979 | |
Muž z Londýna | D.H. Trident 1C | British European Airways | G-ARPO | 0:00:00 | 1974 | |
Muž z Londýna | IL-62 | ČSA | OK-YBB | 1:25:00 | 1974 | |
Nahota na prodej | TU-154M | ČSA | OK-TCD | 0:03:25 | 1993 | |
Nahota na prodej | TU-154M | ČSA | OK-VCD | 1:29:10 | 1993 | |
Muži bez křídel | Ju-52 | Armádní | Neznámá | 0:03:28 | 1946 | |
Muži bez křídel | Aero C-3 | Armádní | Neznámá | 0:29:59 | 1946 | Si-204 |
Nebeští jezdci | Vickers Wellington | Armádní | P2469 | 0:01:40 | 1968 | Ve filmu přestavěný Li-2 reg OK-GAD (planes.cz) |
Nebeští jezdci | Li-2 / DC-3? | Armádní | P2894 | 0:10:45 | 1968 | |
Nebeští jezdci | Messerschmitt BF-109 | Armádní | Neznámá | 0:49:40 | 1968 | |
Piloti | Morane Saulnier 406 | Armádní | Neznámá | 0:03:25 | 1988 | |
Piloti | Li-2 / Avia 14 | Armádní | Neznámá | 0:06:03 | 1988 | Li-2 pozemní záběry, Avia-14 závěry ve vzduchu |
Piloti | Me BF-109 | Armádní | Neznámá | 0:16:35 | 1988 | Ve filmu přstavěná S-199 |
Piloti | Spitfife | Armádní | Neznámá | 0:04:40 | 1988 | |
Pod nohama nebe | Mig-23, Mig-21 | Armádní | Neznámá | 0:00:03 | 1983 | |
Poplach v oblacích | TU-134A | ČSA | OK-EFK | 0:00:05 | 1978 | |
Poplach v oblacích | TU-134A | ČSA | OK-EFJ | 0:00:05 | 1978 | |
Poplach v oblacích | TU-134A | ČSA | OK-BYQ | 0:15:49 | 1978 | |
Poplach v oblacích | DC-9-33RC | KLM | PH-DNR | 0:24:44 | 1978 | |
Skleněná oblaka | Il-28, Mig-15 | Armádní | 2305 | 0:07:18 | 1958 | |
Tmavomodrý svět | Spitfife, B-17, He-111 | Armádní | Neznámá | Bude doplněno | 2001 | |
Únos | C-47A-75-DL | Armádní | OK-WDE | 0:12:40 | 1952 | |
Vítězná křídla | LG-125 | Unknown | OK-8766 | 0:00:30 | 1950 | |
Vítězná křídla | LG-125 | Unknown | OK-8843 | 0:02:00 | 1950 | |
Vítězná křídla | Zlín Z-V | Unknown | OK-5676 | 0:18:50 | 1950 | |
Vítězná křídla | Praga E-39 | Unknown | OK-SMA | 0:44:00 | 1950 | |
Vítězná křídla | LF-107 Luňák | Unknown | OK-8730 | 0:44:00 | 1950 | |
Vysoká modrá zeď | Mig-15 | Armádní | 0818 | 1:06:00 | 1973 | |
Vysoká modrá zeď | Mig-21 | Armádní | 1048 | 0:00:08 | 1973 | |
Vysoká modrá zeď | L-29 | Armádní | 3302 | 0:00:10 | 1973 | |
Vysoká modrá zeď | Avia-14 | Armádní | 1107? | 0:31:00 | 1973 | |
Vysoká modrá zeď | Zlín 226MS | Armádní | OK-MGU | 0:50:30 | 1973 | |
Vzdušné torpédo 48 | Letov Š-39 | Armádní | OK-ELE | 1:10:00 | 1936 | |
Vzdušné torpédo 48 | Be-56 Beta Major | Unknown | OK-BEG | 1:24:00 | 1936 | |
Zítra ráno vstanu a opařím se čajem | Boeing 737-230C | Lufthansa | D-ABBE | 0:07:10 | 1977 | |
Ostatní filmy | ||||||
Akce Atentát | DC-3 | Armádní | Neznámá | 0:16:40 | 1964 | |
Akce v Istanbulu | Boeing 727 | Lufthansa | Neznámá | 0:08:26 | 1975 | |
Akce v Istanbulu | Boeing 727 | Pan American | Neznámá | 0:12:32 | 1975 | Jet Clipper |
Akce v Istanbulu | Tu-134 | ČSA | Neznámá | 1:06:23 | 1975 | |
Akce v Istanbulu | Boeing 707 | Pan American | N890PA | 1:10:48 | 1975 | Clipper Gauntlet |
Akumulátor | ATR-72 | ČSA | OK-XFB | 1:24:40 | 1994 | |
Ani smrt nebere | Tu-134 | Neznámé | Neznámá | 0:00:00 | 1995 | |
Bobule | Airbus A-319 | EasyJet | Neznámá | 0:26:20 | 2008 | |
Botostroj | Ju-52, Zlín C-106 | Neznámá | 1:05:04 | 1954 | ||
Boží pole s r.o. | Bude doplněno | Bude doplněno | Neznámá | Bude doplněno | 2007 | |
Byl jednou jeden polda | Boeing 727-225 | Delta | N8889Z | 0:01:26 | 1995 | |
Byl jednou jeden polda | Il-76 | Volga Dnepr | Neznámá | 1:01:26 | 1995 | |
Byl jednou jeden polda | ATR-72 | ČSA | OK-XFC | 1:18:20 | 1995 | |
Byl jednou jeden polda | Boeing 737-500 | ČSA | OK-XGA? | 1:18:26 | 1995 | |
Cirkus v cirkuse | TU-114 | Aeroflot | 76469? | 0:02:12 | 1975 | |
Cirkus v cirkuse | IL-18 | Aeroflot | Neznámá | 0:02:13 | 1975 | |
Cirkus v cirkuse | DC-9 | Aeroflot | Neznámá | 0:02:30 | 1975 | |
Cirkus v cirkuse | TU-154M | Aeroflot | Neznámá | 0:02:42 | 1975 | |
Cirkus v cirkuse | IL-62 | Aeroflot | Neznámá | 0:03:05 | 1975 | |
Cirkus v cirkuse | TU-104 | Aeroflot | Neznámá | 0:03:27 | 1975 | |
Cirkus v cirkuse | Boeing 727 | Air France | Neznámá | 0:04:55 | 1975 | |
Cirkus v cirkuse | DC-8-62 | Alitalia | Neznámá | 0:05:20 | 1975 | |
Cirkus v cirkuse | DC-9 | Scandinavian | OY-KG? | 0:05:26 | 1975 | |
Cirkus v cirkuse | IL-62 | ČSA | Neznámá | 0:05:46 | 1975 | |
Co je doma, to se počítá | IL-62 | ČSA | Neznámá | 0:45:08 | 1980 | |
Co je doma, to se počítá | TU-134A | ČSA | Neznámá | 0:45:20 | 1980 | |
Čekání na Patrika | Zlín Z? | Neznámé | Neznámá | 1:17:38 | 1988 | |
Čekání na Patrika | TU-154 | ČSA | Neznámá | 1:18:04 | 1988 | |
Čekání na Patrika | Il-62 | ČSA | Neznámá | 1:18:37 | 1988 | |
Čekání na Patrika | Tu-134 | ČSA | Neznámá | 1:18:50 | 1988 | |
Dědeček automobil | C-47 Skytrain | ČSA | OK-WDR | 0:01:06 | 1956 | |
Dědeček automobil | C-47 Skytrain | ČSA | OK-WDL | 0:00:14 | 1956 | |
Dědeček automobil | Lockheed Constellation | Air India | VT-DIL | 0:04:40 | 1956 | |
Dědeček automobil | Convair 440 | Swissair | Neznámá | 0:05:17 | 1956 | |
Dědeček Kylián a já | DC-8 | Pan American | Neznámá | 1:22.15 | 1967 | |
Dědeček Kylián a já | Sud SE-210 Caravelle | Jat | YU-AHD | 1:22:00 | 1967 | |
Dnes v jednom domě 2/9 | IL-62 | ČSA | Neznámá | 0:10:56 | 1979 | |
Dnes v jednom domě 5/9 | MI-2 | LZS | OK-HIW | 1:04:23 | 1979 | |
Dnes v jednom domě 9/9 | IL-62 | ČSA | OK-ZBC | 0:23:15 | 1979 | |
Dnes v jednom domě 9/9 | Jak-40 | ČSA | Neznámá | 0:23:15 | 1979 | |
Dnes v jednom domě 9/9 | IL-62 | ČSA | Neznámá | 1:01:37 | 1979 | |
Dnes v jednom domě 9/9 | Tu-134 | ČSA | Neznámá | 1:04:33 | 1979 | |
Dokud máš maminku | Neznámé | Neznámá | 0:26:45 | 1934 | ||
Dokud máš maminku | BH 111 | Neznámé | OK-BIH | 0:39:14 | 1934 | |
Dokud máš maminku | Letov Š-39/139/239 | Neznámé | OK-VOV | 0:48:34 | 1934 | |
Dokud máš maminku | Bude doplněno | Neznámé | Neznáme | 1:25:30 | 1934 | |
Doktor od jezera hrochů | Airbus A-320 | Air France | Neznámá | 0:31:38 | 2010 | |
Doktor od jezera hrochů | Airbus A-320 | Holidays Czech Airlines | Neznámá | 0:32:55 | 2010 | |
Dynastie Nováků - díl 12 | Jak-40 | ČSA | OK-EEA | 0:06:54 | 1982 | |
Fontána pre Zuzanu 3 | Boeing 747 | British Airways | Neznámá | 0:06:17 | 1999 | |
Hogo Fogo Homolka | TU-104 | ČSA | Neznámá | 0:04:17 | 1970 | |
Hogo Fogo Homolka | IL-18 | Malév | HA-MOF? | 0:14:37 | 1970 | |
Hogo Fogo Homolka | DC-9 | Swissair | Neznámá | 0:15:00 | 1970 | |
Horem Pádem | Aero Ae-45 | Private | OK-KGF | 0:26:36 | 2004 | |
Hotýlek v srdci Evropy | Unknown | ČSA | Neznámá | 0:05:10 | 1993 | |
Hotýlek v srdci Evropy | IL-62 | ČSA | Neznámá | 0:08:58 | 1993 | |
Hotýlek v srdci Evropy | DC-9 | Finnair | OH-LYP | 0.09:11 | 1993 | |
Hranaři | A-320, B-737, ČSA+prop | Turkish, Lufthansa | OK-GEA | 0:09:20 | 2011 | |
Inženýrská odyssea-díl 12-Setkání | IL-62 | ČSA | Neznámá | 0:07:30 | 1979 | |
Ještě větší blbec, než jsme doufali | Bude doplněno | Bude doplněno | Neznámá | Bude doplněno | 1994 | |
Kam zmizel kurýr | IL-62 | ČSA | Neznámá | 0:02:50 | 1981 | |
Kam zmizel kurýr | IL-62 | ČSA | Neznámá | 1:20:32 | 1981 | |
Kanárská spojka | Tu-154 | Ensor Air | OK-VCP | 0:38:17 | 1993 | |
Kaňka do pohádky | DC-9 | Swissair | Neznámá | 0:55:32 | 1981 | |
Kaňka do pohádky | Tu-134A | ČSA | Neznámá | 0:55:34 | 1981 | |
Kaňka do pohádky | Tu-154 | Aeroflot | 85075 | 0:57:32 | 1981 | |
Knoflíkáři | Boeing B-29 S | USAF | 44-86292 | 0:04:00 | 1997 | |
Kolik slov stačí k lásce | IL-18 | ČSA | Neznámá | Bude doplněno | 1961 | |
Kolik slov stačí k lásce | Tu-104 | ČSA | Neznámá | Bude doplněno | 1961 | |
Kolja | A320 | Lufthansa | Neznámá | 1:34:10 | 1996 | |
Kolja | Fokker F-50 | Lufthansa | D-AFFF | 1:35:00 | 1996 | |
Konec agenta W4C | De Havilland Comet | United Arab Airlines | Neznámá | 0:18:10 | 1967 | |
Letiště - seriál | Fikce | Fikce | Fikce | Fikce | 2006 | |
Líbáš jako ďábel | Boeing 707 | Royal Air Maroc | Neznámá | 1:35:56 | 2012 | |
Major Zeman - Hon na Lišku | Aero A45 | Unknown | OK-HGC | 0:51:40 | 1974-1979 | pilot Karel Pouba, filmováno v Kladně |
Major Zeman - Mimikry | L410 | Slov-Air | OK-AZB | 0:21:13 | 1974-1979 | |
Major Zeman - Mimikry | TU134A | ČSA | OK-EFK | 1:11:10 | 1974-1979 | |
Major Zeman - Modrá světla | Boeing 727 | Lufthansa | Neznámá | 0:10:50 | 1974-1979 | |
Major Zeman - Tatranské pastorále | IL-18 | ČSA | Neznámá | 0:16:40 | 1974-1979 | |
Major Zeman - Poselství z neznámé země | Tu-134 | Neznámé | Neznámá | 0:30:56 | 1974-1979 | |
Malostranské humoresky | Airbus A-320 | Lufthansa | D-AIPY | 0:36:54 | 1995 | |
Muž z Londýna | HS Trident 1C | British European Airways | G-ARPO | 0:00:00 | 1974 | |
Muž z Londýna | IL-62 | ČSA | OK-YBB | 1:25:00 | 1974 | |
Nahota na prodej | TU-154M | ČSA | OK-TCD | 0:03:25 | 1993 | |
Nahota na prodej | TU-154M | ČSA | OK-VCP? | 1:29:10 | 1993 | |
Nevinná | Ju-52 | Neznámé | Neznámá | Bude doplněno | 1939 | |
Nikdo nic neví | Piper L-4 | Neznámé | Neznámá | 0:03:21 | 1947 | |
Nikdo nic neví | Lavočkin? | Neznámé | Neznámá | 1:05:15 | 1947 | |
Pan Tau | Aero C-104S | Unknown | OK-RXE | 1:11:00 | 1988 | |
Pan Tau: Lov na slona | Zlín Z-37 | Unknown | OK-HJG | 0:21:40 | 1977 | |
Pane, vy jste vdova | Avia-14 | ČSA | OK-MCW | 0:03:15 | 1970 | |
Pane, vy jste vdova | Boeing 707 | Pan American | Neznámá | 0:03:50 | 1970 | |
Páte kolo u vozu | IL-12 | ČSA | OK-DBC | 1:25:30 | 1957 | |
Píseň o stromu a růži | IL-62 | ČSA | Neznámá | 0:09:40 | 1978 | |
Píseň o stromu a růži | TU-134 | ČSA | OK-HFM | 0:09:40 | 1978 | |
Píseň o stromu a růži | TU-154B-2? | Aeroflot | Neznámá | 0:09:40 | 1978 | |
Píseň o stromu a růži | IL-62 | ČSA | OK-DBE | 0:10:03 | 1978 | |
Píseň o stromu a růži | DC-9 | Neznámé | Neznámá | Bude doplněno | 1978 | |
Píseň o stromu a růži | IL-62 | ČSA | Ne | 0:10:14 | 1978 | |
Prázdniny v oblacích | Zlín 381 | Unknown | OK-ACJ | 0:09:30 | 1959 | |
Prázdniny v oblacích | Aero C-104 | Neznámé | Neznámá | 0:12:10 | 1959 | |
Prázdniny v oblacích | HC-2 | Unknown | OK-IVA | 0:25:20 | 1959 | |
Prázdniny v oblacích | Zlín C-106 | Neznámé | Neznámá | Bude doplněno | 1959 | |
Přehlídce velím já | Tu-104 | Aeroflot | CCCP42461 | 1:14:18 | 1969 | |
Příběhy obyčejného šílenství | IL-18 | Cubana Airlines | CU-T 899 | 0:01:00 | 2005 | |
Příběhy obyčejného šílenství | Boeing 757-236(SF) | DHL | OO-DPN | 0:03:28 | 2005 | |
Příběhy obyčejného šílenství | An-2 | Aeroclub | OK-HIR | 1:29:30 | 2005 | |
Příběhy obyčejného šílenství | TU-154M | Pulkovo | Neznámá | 1:39:20 | 2005 | |
Příběhy obyčejného šílenství | Boeing 757 | DHL | Neznámá | 1:44:35 | 2005 | |
Přísně tajné premiéry | BB318 | ČSA | Neznámá | Bude doplněno | 1967 | |
Přísně tajné premiéry | Viscount | Alitalia | Neznámá | Bude doplněno | 1967 | |
Rychlík do Ostravy | IL-14 | ČSA | OK-MCG | 0:59:57 | 1960 | |
Rychlík do Ostravy | Mi-4 | Armádní | 1774 | 0:08:54 | 1960 | |
Sanitka-Díl 11 | DC-9 resp. Il-18 | Inex Adria | Neznámá | 0:27:36 | 1984 | |
Smrt na cukrovém ostrově | IL-18 | Neznámé | Neznámá | 0:01:45 | 1961 | |
Stůj, nebo se netrefím | Zlín 526 | Armádní | Neznámá | 0:08:40 | 1997 | |
Svědectví mrtvých očí | Bude doplněno | Bude doplněno | Neznámá | Bude doplněno | 1971 | |
Špion přijde v sedm | An-2(?) | Unknown | L-BAHG | 0:00:00 | 1968 | |
Tanková brigáda | Avia S-199 | Unknown | Neznámá | Bude doplněno | 1955 | |
Tanková brigáda | IL-10 | Unknown | Neznámá | Bude doplněno | 1955 | |
Temné slunce 2 | L-39 Albatros | Neznámé | Neznámá | 0:00:00 | 1980 | |
Temné slunce 2 | L-29 | Armádní | 3238 | 0:25:00 | 1980 | |
Temné slunce 2 | IL-62 | Neznámé | OK-TBA | 0:35:20 | 1980 | |
Trasa | IL-18 | ČSA | Neznámá | 0:15:53 | 1978 | |
Trasa | Boeing 737 | Air Algeria | Neznámá | 0:16:36 | 1978 | |
Trasa | IL-18 | Interflug | Neznámá | 0:16:43 | 1978 | |
Trasa | Tu-154 | Aeroflot | Neznámá | 0:16:48 | 1978 | |
Trasa | An-24B | Aeroflot | 47829 | 0:17:09 | 1978 | |
Trhák | Zlín Z-37A | Unknown | OK-CKU | 0:57:00 | 1980 | |
Tři od moře | Mi-2 | Heli Air Services* | LZ-MIA | 0:36:00 | 1979 | * -Water polution control |
Tři od moře | Tu-154 | Balkan | LZ-BTS? | 0:43:32 | 1979 | |
Tři od moře | Tu-134 | Malév | HA-LBE | 0:48:50 | 1979 | |
Tři tuny prachu | Avia-14 | ČSA | OK-LCB | 0:00:14 | 1960 | |
Tři vejce do skla | SM-73 | Unknown | OK-BAB | Bude doplněno | 1937 | OK-BAB, OK-BAC, OK-BAD |
Uf-oni jsou tady | Il-18 | Ex-ČSA | OK-WAJ | 0:55:30 | 1988 | |
Válka barev | Storch CL | Private | OK-XUU17 | 0:02:00 | 1995 | |
Válka barev | Zlín Z-37 | Neznámé | OK-VII | 0:38:45 | 1995 | |
Velká filmová loupež | Boeing 737-200 | Lufthansa | D-ABMC | 0:04:30 | 1986 | |
Vesničko má středisková | Zlín Z-37 | Unknown | OK-HJC | 1:09:57 | 1985 | |
Vetřelci a lovci - Užij si se psem | A320 | WizzAir | Neznámá | 0:03:10 | 2011 | |
Vetřelci a lovci - Užij si se psem | Avia-14FG | Armádní | 1103 | 0:05:17 | 2011 | Muzeum Kunovice |
Vetřelci a lovci - Užij si se psem | L-610 | Armádní | 0005 | 1:02:00 | 2011 | |
Vetřelci a lovci - Užij si se psem | B-737 | TravelService | Neznámá | 1:11:19 | 2011 | |
Vyprávěj - Svaťák | IL-62 | Interflug | Neznámá | 0:02:02 | 2012 | |
Za volantem nepřítel | DC-9 | Swissair | Neznámá | 0:10:30 | 1974 | |
Za volantem nepřítel | Tu-134 | ČSA | Neznámá | 0:10.35 | 1974 | |
Zdivočelá země | Z-126 | Armádní | OK-IFG | Bude doplněno | 1997 | |
Zítra ráno vstanu a opařím se čajem | Boeing 737-230C | Lufthansa | D-ABBE | 0:07:10 | 1977 | |
Zkrocení zlého muže | Neznámý | ČSA | Neznámá | 0:45.25 | 1986 | |
Zkrocení zlého muže | DC-9 | Finnair | Neznámá | 0:46:00 | 1986 | |
Zkrocení zlého muže | IL-18 | ČSA | Neznámá | 1:08:33 | 1986 | |
Zkrocení zlého muže | DC-9 | Finnair | OH-LYT | 1:08:33 | 1986 | |
Zkrocení zlého muže | Tu-154 | Aeroflot | Neznámá | 1:08:33 | 1986 | |
Zkrocení zlého muže | DC-10 | Finnair | Neznámá | 1:08:43 | 1986 | |
Zkrocení zlého muže | DC-10 | Finnair | Neznámá | 1:16:34 | 1986 | |
Železný děděk | Spitfire | Armádní | Neznámá | 0:03:40 | 1948 | |
Letecké dokumenty | ||||||
Aerodynamika a mechanika křídla | Neznámý | Neznámá | ||||
Historie českého vojenského letectví | Neznámý | Armádní | Neznámá | 2009 | Jakub Tabery | |
Historie letectví | Neznámý | Armádní | Neznámá | 1975 | ||
Jak se létá kobra | Su-26M | Unknown | LY-AKG | 2002 | www.zazitkyvoblacich.cz | |
Konec velkého příběhu Mig-21 | Mig 21 | Armádní | Neznámá | 2004 | www.zazitkyvoblacich.cz | |
Křídla | MDM-1 Fox | Neznámé | Neznámá | 2004 | www.zazitkyvoblacich.cz | |
Legenda jménem Blaník | L13 Blaník | Neznámé | Neznámá | 2004 | www.zazitkyvoblacich.cz | |
Legenda jménem Trenér | Zlín 26 - Trener | Neznámé | Neznámá | 2004 | www.zazitkyvoblacich.cz | |
Letiště Hradčany | IL-10, Mig-21, Buran | Armádní | Neznámá | 2007 | http://www.poznamkovyblok.cz/?page_id=467 | |
Osudové okamžiky - Suchdol 1975 | DC-9 | Inex Adria | YU-AJO | 2001 | ČT-kolektiv autorů | |
Osudové okamžiky - Zlaté Piesky | IL-18 | ČSA | OK-NAB | 2001 | ČT-kolektiv autorů | |
Osudové okamžiky - Let Tabso LZ101 | IL-18 | TABSO | LZ-BEN | 2001 | ČT-kolektiv autorů | |
Osudové okamžiky - La Manche 1948 | Beechcraft-18 | Unknown | F-BGAF | 2001 | ČT-kolektiv autorů | |
Osudové okamžiky - Letiště 1950 | DC-3 | Bude doplněno | Neznámá | 2001 | ČT-kolektiv autorů | |
Osudové okamžiky - Vítkovice 1969 | Mig-15UTI | Armádní | Neznámá | 2001 | ČT-kolektiv autorů | |
Osudové okamžiky - Mariánské lázně 1972 | L-410 | Slov-Air | Neznámá | 2001 | ČT-kolektiv autorů | |
Osudové okamžiky - Srbská Kamenice 1972 | DC-9 | JAT | YU-AHT | 2001 | ČT-kolektiv autorů | |
Osudové okamžiky - Ruzyně 1973 | Tu-154 | Aeroflot | 85023 | 2001 | ČT-kolektiv autorů | |
Osudové okamžiky - Ruzyně 1977 | Tu-134, IL-18 | ČSA | OK-CFD | 2001 | OK-CFD x OK-NAA | |
Prezentační film o letišti Praha | B747, B777, A320, … | China Cargo, Emirates.. | Neznámá | 2011 | http://www.prg.aero/cs/sluzby-cestujicim/film-o-letisti/ | |
Ruzyně pro třetí tisíciletí | Komerční dopravní | Neznámé | Neznámá | 2006 | Jan Boněk | |
Stíhač | Bitva o Anglii | Armádní | Neznámá | 1943 | Jiří Weiss | |
Vzduch je naše moře | Seriál-1+2sv.válka | Armádní | Neznámá | 2000 | J. Janečka + T. Podhorec - ČT | |
Neověřené filmy | ||||||
Aerodynamika a mechanika křídla | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 50tá léta | |
Nebe pro trenéra | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1967 | |
Iluze za letu | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 50-60tá léta | |
Létání bez vidu pomocí systému OSP0 | Neznámý | Armádní | Neznámá | Neověřeno | 1953 | |
Nevěra | Neověřeno | Neověřeno | OK-DIK | Neověřeno | Neověřeno | OK-BOL,OK-CJF,OK-DIS,OK-ZKK, OK-AEN,OK-BFY |
V šest ráno na letišti | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1958 | Zdroj:Mez. filmový festival leteckých filmů Praha 2002 |
Dobyvatelé vzduchu | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1934 | Zdroj:Mez. filmový festival leteckých filmů Praha 2002 |
Továrna na letadla Miloš Bondy (AVIA) | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1926 | Zdroj:Mez. filmový festival leteckých filmů Praha 2002 |
Plachtění v Medlánkách | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1924 | Zdroj:Mez. filmový festival leteckých filmů Praha 2002 |
Třetí mezinárodní letecká výstava v Praze | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1924 | Zdroj:Mez. filmový festival leteckých filmů Praha 2002 |
Smrtelný let aeroplánu pod pražským mostem | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1919 | Zdroj:Mez. filmový festival leteckých filmů Praha 2002 |
Přílet vítězů | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1926 | Zdroj:Mez. filmový festival leteckých filmů Praha 2002 |
Let kapitána polního pilota Hamšíka do států pobaltických | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1926 | Zdroj:Mez. filmový festival leteckých filmů Praha 2002 |
Otevření letiště Užhorod | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1929 | Zdroj:Mez. filmový festival leteckých filmů Praha 2002 |
Letíme do Bombaye | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1949 | Zdroj:Mez. filmový festival leteckých filmů Praha 2002 |
Vystupovati za jízdy povoleno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1962 | Zdroj:Mez. filmový festival leteckých filmů Praha 2002 |
První celostátní plachtařské závody | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1953 | Zdroj:Mez. filmový festival leteckých filmů Praha 2002 |
Modrý den | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1953 | Zdroj:Mez. filmový festival leteckých filmů Praha 2002 |
Memoriál Martina Stáhalíka | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 2004 | Memoriál letiště Příbram-Dlouhá Lhota |
Letecký den ve Kbelích | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1926 | Neověřeno |
Letecký den 1955 | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1955 | Režie: K.A. Krejčí |
Letecký den | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1960 | Režie: Zdeněk Brynych |
Až k oblakům | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1955 | Neověřeno |
Armádní letecký den v Praze | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1932 | Neověřeno |
Přístav vzdušného moře | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | Neověřeno | 1937 | Neověřeno |
Praha – prosinec 2012. První úprava k 6.1.2013
Použité zdroje informací: www.planes.cz, www.google.com, www.wikipedia.cz, www.csfd.cz, www.prg.aero, www.jlmpraha.cz, www.sproalfafilm.cz www.zazitkyvoblacich.cz
Ve filmu Kukačka v temném lese se v čase cca 1:02 mihnou při útoku na pláž dva Zliny Z-126 (?)
Vcera jsme narazili na dalsi....Spadla z oblakov (Majka z Gurunu), dil 12, asi bratislavske letiste (mozna Poprad a nebo rovnou Ruzyn) 2x 134 CSA, 1x 134 Aeroflot, a An12 v pozadi
V jednom filmu z r. 1946 o hrdinnych partizanech kdesi v cechach byly zabery cs Spitfiru utocicich na nemeckou kolonu a smutny zaber na horiciho mezka predstavujiciho sestreleny Spitfire.
nebyla nikdy Slov airu, ale jen LETu Kunovice, L-200 ve filmu Akce Bororo byla OK-UHB (LET Kunovice), pilot Miroslav Pšovský
Zdravím,
díky za další tipy, dnes dokončuji další aktualizaci.
A priori uvádím do databáze pouze letadla. Vrtulníky přidávám, pokud se ve filmu vyskytují kromě letadel. Proto se může zdát, že některé filmy "chybí"... Díky za pochopení.
DHL
Nenašel jsem v seznamu film Copak je to za vojáka. Tam si zahrála řada armádních vrtulníků.
Nejedná se o Il-18, leč DC-4.
Akce Bororo - L-200. Nádherný záběry.
Zdravím, mám také pár tipů. V česko-německém seriálu O ZVÍŘATECH A LIDECH je na konci 10.dílu(Vánoce), vidět startující Boeing 737-200(Air France). V českém filmu HŘBITOV PRO CIZINCE je na začátku scéna s parkující C-47(ČSA).
Celkem 113 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
V poslední době jsem se věnoval posledním zbylým kluzákům na českém nebi a tak mapoval sportovní létání.Takže na youtube je možné vidět:Bejbina,Krajánek, Luňák,Blaník, Démant,Vega,Kmotr.
S pozdravem TJ