Polská letecká společnost LOT převzala v listopadu svůj první letoun Boeing 787 Dreamliner, celkem jich má u amerického výrobce objednaných 8 ks ve verzi 787-8. Tato nová letadla nahradí ve flotile starší modely Boeingu 767. Od 14. prosince je Dreamliner v komerčním provozu, který zahájil právě na lince do Prahy, kam jej dovedl Capt. Jerzy Makula, což je několikanásobný světový a polský národní mistr v letecké akrobacii kluzáků.
Letoun imatrikulace SP-LRA vykonal svůj první let 18. 10. 2012, o necelý měsíc později, přesně 15. 11. 2012 v dopoledních hodinách, přistál na plochu varšavského letiště Okecie. LOT se tak stal vůbec prvním provozovatelem tohoto moderního letadla v Evropě. Nebylo to však první přistání tohoto typu ve Varšavě. Již v červnu roku 2011 se zde Dreamliner představil v rámci propagačního letu firmy Boeing.
Druhý, identický letoun B787-85D s registrací SP-LRB se nyní dokončuje v dílnách Boeingu a společnosti LOT bude předán v prosinci tohoto roku, resp. v lednu 2013. Cena jednoho Dreamlineru pro společnost LOT je 200 mil. USD.
Konfigurace Dreamlineru 787-85D pro společnost LOT je celkem pro 252 cestujících, z toho 18 sedaček v rozmístění 2-2-2 je ve třídě Elite Club (Business), 21 sedaček má třída s označením Premium Club (Premium Economy), zde jsou v konfiguraci 2-3-2, a největší počet osob pojme klasická Economy, určená pro 213 pasažérů, sedících v řadách 3-3-3.
Kabina Elite Club
Prostorná kabina ekonomické třídy
V Bussines Class mají cestující k dispozici velmi komfortní sedadla, jež se dají nastavit i do polohy vleže, Premium Economy také umožňuje nastavení sedaček, ovšem zde lze zvednout malou nožní opěrku. Ekonomická třída nic podobného nenabízí, nicméně jsou zde po stránce ergonomiky sedačky dobře řešeny a v hlavové opěrce sedadla je umístěn LCD monitor o úhlopříčce 9 palců. Premium Economy má LCD větší, a největší má pochopitelně Bussines Class. Cestující v ní mohou sledovat pořady na obrazovce o úhlopříčce 15 palců. Celkový vnitřní prostor působí rozměrově velkorysým dojmem a i první zkušenosti z letu potvrzují, že i ekonomická třída poskytuje dostatek místa i lidem, kteří s poskládáním se do běžného sedadla v letadle mají potíže. V kombinaci s tichým a příjemným prostředím je let v Dreamlineru velkým zážitkem.
Design vnitřního prostoru interiéru kabiny cestujících vychází z polské tradice a představ letecké společnosti. Dominantní barva sedaček a ostatního je modrá. Tři třídy pro cestující jsou od sebe odděleny přepážkami. Celkové pojetí příjemného vzhledu vnitřku Dreamlineru přispěje k navození pocitu pohody na palubě letounu a rapidně zvyšuje komfort cestování u společnosti LOT. Toto dotváří i unikátní LED osvětlení kabiny, nabízející výběr z více než 100 barevných kombinací, které se přizpůsobují venkovnímu prostředí. Cestující jistě ocení mimořádně velká okna o rozměrech 27 x 48 cm, která lze namísto klasických roletek ztmavit elektronicky.
Rozdíl „nezatažených“ a ztmavených oken
O ovládání 57 m dlouhého letounu s rozpětím křídel 60 m, který v současné době nabízí to nejmodernější, co lze na nebi vidět, se stará dvojice pilotů, kteří mají k dispozici mimo jiné technické lahůdky také head-up displeje. Pohon zajišťují v konfiguraci pro LOT dva motory Rolls-Royce Trent 1000, každý o tahu 284,7 kN. Dolet Boeingu 787 je 14 800 - 15 700 km a cestovní rychlost 902 km/h.
Motor Rolls-Royce Trent 1000
Při výrobě letadla bylo použito ve velké míře uhlíkových vláken, což přispělo mimo jiné ke snížení jeho celkové hmotnosti a tudíž k menší spotřebě paliva a větší finanční efektivnosti. Uvádí se, že oproti Boeingu 767 má lehký Dreamliner spotřebu leteckého paliva menší až o 20 %. S tím pochopitelně přímo souvisí i lepší vliv letounu na životní prostředí.
Dreamliner společnosti LOT navštívil i pražské letiště, a to na vůbec první komerční lince 14. prosince letošního roku, přílet na LKPR v 08:35 a odlet zpět do WAW v 09:25 ráno. Pro letecké fandy to bude událostí roku a nutno dodat, že v rámci evropského turné navštíví polský B787 Prahu po tomto pátku a sobotě ještě 16., 18., 19., 20. a 28. prosince a dále 2., 11., 12. a 14. ledna 2013, kdy bude nasazen namísto běžného Embraeru 170 na lince Varšava-Praha-Varšava.
Kapitán prvního komerčního letu dává interview po přistání ve Varšavě, zatímco mechanik již letoun připravuje na další let
Než polský B787 vzlétl na svojí první komerční linku, absolvovaly s ním posádky mnoho cvičných vzletů a přistání, aby si nový stroj řádně osvojily i v praxi. Nejprve proběhl výcvik na krakovském letišti a následně piloti trénovali „touch and go“ na trase Krakov - Bydhošť - Krakov.
Standardní dveře Boeingu 787
V prosinci 2012 a lednu 2013 bude Dreamliner nasazován i na linky z Varšavy do Vídně a Budapešti. Na nové dálkové linky bude létat od 16. ledna (Chicago), 1. února (Toronto), 3. února (New York JFK) a 3. března (Peking). V letní sezóně již budou všechny B767 na dálkových linkách nahrazeny novým typem B787.
Mel jsem moznost videt tu nádheru pred pár mesíci tady ve Stockholmu.
Od spolecnosti Ethiopian.Podle pilotu dokáze letadlo díky koncepce krídla a váhy letet i minimální rychlostí 80 KTS :-))
samoshášecí bezhalogenový kabely, z elektriky bych obavy neměl
je asi špičkovej proud, kterej sotva kdy poteče. Proti zkratu působí ochrany které odpojí vadnou část. Určitě působení ochran bylo (a muselo) být testováno při zkouškách
No, četl jsem, že rozvod v 787 je 230V AC jednofázový, pokud je rozdělen na dva napájecí systémy, pak 500000/230 je něco přes 2000A v každém rozvodu. Což je dost, jistě si při tom vzpomeneme na požár rozvaděčů při zalétávání prototypu, kdy jen díky velkému štěstí vše dopadlo dobře, nebezpečné určitě bylo i nedávné nouzové přistání Quataru kvůli ztrátě napájení. Neobávám se jen EMC, ale třeba při zkratech dokáže takový proud během zlomku sekundy napáchat hodně škod. V kombinaci s kompozitním trupem... no určitě to mají nějak ošetřené, ale řekl bych, že je to docela revoluce v letectví.
Může mi někdo fundovaný říci, jak je to s tou lehčí konstrukcí 787? Já jsem si srovnal 787, 330 a 767 a jako ekvivalent 787-8 mi přijde 330-200 (který je malinko větší). Rozměry, dolet, cestující, ale i prázdná hmotnost (110x119 tun). Tak kde je to vylehčení???
no to je trochu moc, stovky to beru, jinak datový linky po optice a stínit, stínit a ještě jednou stínít. Předpokládám že příslušná měřeni proběhla při letových zkouškách
Jsem hodně zvědavý, jak se osvědčí nový koncept - vše na elektřinu, včetně přetlakování kabiny a odmražování křídla. Instalovaný elektrický výkon generátorů 1MW (včetně APUčka 1,45 MW) je impozantní, asi 5x tolik, co 767, ovšem proudy v řádech tisíců ampérů dokáží působit technické problémy. Za dva tři roky si snad budeme moci udělat srovnání s A350XWB, který v tomto jde klasickou cestou. Těžko říct, do jaké míry byla elekto koncepce 787 ovlivněna dnes už zapomenutým mediálním "ekologickým" strašákem ohledně možnosti pronikání výparů olejů z motorů kabiny.
se :-)
PeterV: ďakujem!
Celkem 23 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Uz vas predbehli dokonce Polaci. O takovem letadle se ceskym komousum nemuze ani zdat a navic si zvoli ozralu Zemana. Jen tak dal do vychodnich stepi.