Letadla NetJets ve Vodochodech

Společnost NetJets Europe uspořádala v září tohoto roku na vodochodském letišti pro vybraná média představení svých letadel, členové redakce leteckého serveru planes.cz byli na akci rovněž přítomni. Na ploše Letiště Vodochody byla přistavena dvojice letadel NetJets Europe, Hawker 750 a Falcon 2000.

Než se dostaneme k popisu osobních pocitů z předvedených letadel, řekněme si také něco o společnosti NetJets Europe jako takové. Byla založena v roce 1996 a dnes je vedoucí společností v Evropě zajišťující soukromé létání. Jako jeden z mála celoevropských operátorů s vlastním letadlovým parkem nabízí NetJets Europe prostřednictvím společnosti NetJets Transportes Aéreos (NTA) unikátní prvotřídní služby se závazkem bezpečnosti a spolehlivosti. Společnost NTA byla prvním specializovaným operátorem tryskových letadel, který byl oceněn certifikátem IOSA – nejvyšší bezpečnostní akreditací na světě. NetJets Europe zaměstnává více než 1 500 zaměstnanců a má více než 130 letadel. NetJets Europe je obchodním zástupcem firmy NetJets Transportes Aéreos SA, což je vzdušný přepravce působící na území EU.

V rámci novinek stojí jistě za zmínku, že společnost NetJets Europe letos představila svůj plán uvést na evropský trh novou činnost podnikání v oblasti managementu letadel. Nové podnikání je zaměřené na rozšíření výhod plynoucích z rozsahu poskytovaných služeb také na vlastníky letadel, a to nad rámec programů podílového vlastnictví. Nové zaměření činnosti firmy s názvem NetJets Aircraft Management bude využívat zdroje NetJets Europe v celé řadě nových služeb v oblasti managementu letadel. Společnost bude poskytovat všestranné řešení pro provoz letadla včetně náboru a výcviku posádky, plánování letu a posádky letadel, hangárování, údržbu a všechny související aktivity. Všechny tyto služby jsou již nyní k dispozici pro letadla pod správou NetJets Europe, nicméně formální uvedení nového produktu pro vlastníky letadel bude následovat později v průběhu roku v závislosti na obdržení všech potřebných povolení.

Majitelé soukromých letadel budou mít možnost využít těchto služeb čistě k zajištění provozu svých letadel nebo budou moci tyto služby kombinovat s poskytnutím svého letadla společnosti NetJets Europe. Ta je využije pro letadlovou základnu pro klienty podílového vlastnictví letadel a zároveň tak vlastníkům letadel bude průběžně generovat dodatečné zisky. Tento nový program přebírá základní zásadu modelu podílového vlastnictví letadel, kdy budou jednotliví vlastníci letadel hradit za správu poplatek odpovídající množství jejich nalétaných hodin, oproti běžně užívanému poplatku na trhu se stanovenou fixní částkou.

Falcon 2000

Tolik tedy ve stručnosti o NetJets Europe a teď k samotným představeným letadlům. První stál na ploše Falcon 2000. Bez nadsázky se o něm dá říct, že se jedná o „létající obývák“, což je zřejmé okamžitě po nástupu na palubu. Klienti společnosti, využívající tento typ letounu (vejde se jich do něj dle konfigurace max. 10), mají pro sebe dostatek prostoru a pohodlí, které skýtají kožené sedačky, či spíše křesla. Dají se pochopitelně polohovat. V rámci palubního servisu je k dispozici i občerstvení. Sociální zařízení na vysoké úrovni se nachází v zadní části kabiny. Za ním je prostor pro zavazadla. O řízení letadla se stará dvojice pilotů a na palubě je přítomen i steward/stewardka. Maximální dolet Falconu je bezmála 7000 km, cestovní rychlost je více jak 800 km/h.

Hawker 750

Druhým letounem byl Hawker 750. Oproti Falconu 2000 se jedná o stroj s menší přepravní kapacitou. Je určen pro 8 cestujících. Ti mají k dispozici rovněž luxusní kožené polohovatelné sedačky, vnitřní uspořádání kabiny je však řešeno jinak než ve Falconu. V zadní části letadla je opět sociální zařízení a zavazadlový prostor. Hawker 750 nejen že je menším strojem, ale má také menší dolet, prakticky jen lehce nadpoloviční, než Falcon 2000. Letadlo se dostane do maximální vzdálenosti 3755 km a cestovní rychlost je opět něco málo přes 800 km/h.

Oba letouny se vyznačují vysoce komfortním interiérem, z čehož plyne i možné složení cestujících/klientů NetJets Europe. Byznysmeni, sportovní špičky či jiné celebrity a významné osobnosti veřejného či podnikatelského života. Jmenovat je pochopitelně nebudeme, ale některá z nich jsou i tak díky mediím známá, s NetJets Europe létají např. naše tenisové hvězdy Petra Kvitová a Tomáš Berdych. Každý stroj společnosti má také nejmodernější elektrotechnické vybavení, včetně výstražného protikolizního systému TCAS II a rozšířeného výstražného systému signalizace blízkosti země EGPWS.

Hawker 750

Pro přítomné novináře byli ve Vodochodech připraveni piloti obou letadel odpovídat na všetečné otázky. Řekněme si něco i o nich.

Všichni piloti, kteří pro NetJets Europe začnou pracovat, získávají nejdříve hodnost prvního důstojníka, bez ohledu na jejich předchozí zkušenosti. První důstojník musí mít nalétáno nejméně 1 500 hodin a povýšení na kapitána může získat pouze v případě, že úspěšně odlétal 3 000 hodin.

Průměrný kapitán NetJets Europe má nalétáno přes 5 000 hodin, tedy o 3 500 hodin více než vyžaduje nařízení JAR-OPS 1. Minimum povinných odlétaných hodin zdaleka převyšuje evropské standardy JAR-OPS 1.

Každý pilot musí dvakrát za rok úspěšně projít simulačním testem Flight Safety (nejméně šest lekcí) v předním světovém výcvikovém leteckém programu. To je o 50 % víc než vyžadují směrnice pro komerční aerolinie a podtrhuje to zodpovědný přístup společnosti k otázkám bezpečnosti. Všichni členové posádky musí každoročně strávit také v průměru 24 hodin výcvikem pro nejrůznější krizové situace ve špičkových leteckých simulátorech.

Falcon 2000

Piloti také absolvují speciální výcvik pro přistávání na horských letištích jako Samedan, Sion, Chambery nebo Innsbruck.

Po diskuzi s piloty se do hovoru přidal i Vadim Horiszny, což je Senior Vice President NetJets Europe pro region střední a východní Evropy. Otázky se nesly zejména v duchu podnikatelských aktivit a čísel, nás pro planes.cz zajímal především samotný chod, letadlový park a logistika společnosti NetJets Europe. Na několik dotazů nám odpověděl právě Vadim Horiszny:

Vadim Horiszny, Senior Vice President NetJets Europe

Zajímavou oblastí pro čtenáře planes.cz by byla možnost podrobnějšího popisu práce operačního střediska NetJets. Dovedeme si představit, že středisko používá velmi sofistikovaný software k logistickému řízení, určitě by bylo zajímavé napsat něco o běžném provozu, např. zda jsou letadla víceméně v určitých oblastech, nebo třeba zda rotují tak, aby se v určitou dobu dostala na místo, kde v daných intervalech potřebují údržbu apod.

Operační centrum společnosti NetJets Europe se nachází v Lisabonu, v Portugalsku, kde se zhruba 500 lidí podílí na zajištění veškerého provozu letadel. O vše, počínaje plánováním a odbavením letu, zajištěním služeb v průběhu letu, přes letovou kontrolu, zajištění cateringu a pozemních služeb poskytnutých po přistání až po vztahy s klienty, je postaráno z operačního centra. Společnost NetJets Europe se zaměřuje na zajištění nejvyšší bezpečnosti při letu a její tým poskytuje služby té nejvyšší úrovně 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

NetJets Europe využívá speciální logistický software, který byl navržen na základě potřeb společnosti a zpracovává všechny informace zmíněné výše společně s mnoha dalšími detaily, jako jsou stav počasí a jeho předpověď, informace o každém klientovi a jeho cestovních preferencích, atp., aby každému klientovi společnost poskytnula prvotřídní služby.

Letouny společnosti nemají základnu na nějakém specifickém místě, ale pohybují se různě v rámci Evropy, a to v závislosti na potřebách zákazníků. Posádka letadla je ve službě vždy 6 dní v kuse a v průběhu této doby létá do různých destinací, podle toho, kam si klienti přejí letět. Na každé letadlo připadají 2 piloti, z nichž jeden je velící. Služby palubních průvodčích (stevardů) je možné využít v letounech s velkou kabinou.

Každý typ letadla má svůj vlastní program údržby, v rámci kterého jsou kontroly prováděny v různých intervalech stanovených výrobcem a schválených regulačním orgánem země výrobce. Kontrolou prochází vždy několik letadel najednou – načasování se odvíjí od jejich využití. Všechna letadla jsou kontrolována týmy řízení a plánování údržby a požadavky na údržbu, ať už jde o její stanovení nebo zrušení, jsou koordinovány se smluvními servisními středisky.

V současnosti společnost vlastní 130 malých, středních i velkých letadel. Protože NetJets Europe spolupracuje s velkým množstvím leteckých výrobců, může zákazníkům nabídnout stroje a služby unikátního a obsáhlého leteckého parku. NetJets používá letadla od čtyř leteckých výrobců – Cessna, Hawker Beechcraft, Gulfstream a Dassault. V prosinci 2012 přibudou do letecké základny společnosti také dva letouny Bombardier Global 6000. Z celkového množství letounů je 29 s lehkou kabinou, 74 s kabinou střední velikosti a 28 letounů s velkou kabinou.

Jsou pro vás frekventované například ekonomické akce, případně větší sportovní akce - tenisové majory, golfové British Open, případně Race to Dubai jako závěr European Tour? Je v takových situacích v pohodě možné zvládnout parkování na nejbližších letištích nebo letadla „pendlují“?

Ano, v průběhu významných událostí jako je například Světové ekonomické fórum v Davosu, zaznamenáváme nárůst poptávky a stejně tak při velkých fotbalových zápasech nebo v období olympijských her dochází k nárůstu letových pohybů. Operační tým NetJets Europe plánuje vše spojené s potenciálními letovými aktivitami v průběhu podobných akcí s dostatečným předstihem, aby byly klientům zajištěny časové sloty a předešlo se všem případným narušením provozu. Působíme na 1000 letištích po celé Evropě, s nimiž jsme si v průběhu času vybudovali velmi silné vztahy, což nám umožňuje uspokojit všechny požadavky zákazníků i v případě, že máme na zorganizování celého letu pouze 10 hodin. Ve srovnání s komerčními leteckými společnostmi jsme schopni využívat mnohem menších a ne tolik vytížených letišť, a proto pro nás není parkování a hangárování letadel problémem. Současně, naše letadla obvykle nezůstávají na jednom místě po delší dobu, protože slouží dalším zákazníkům, takže je pravděpodobné, že i když letadla dorazí na rušné letiště, opustí ho ještě tentýž den obsloužit dalšího zákazníka.

Panuje spokojenost s rozvojem NetJets Europe v České republice a jak vnímáte další rozvojový potenciál?

NetJets Europe vidí silný potenciál růstu v regionu střední a východní Evropy. S ohledem na Českou republiku jsme od roku 2004 zvýšili naši zákaznickou základnu o 35 zákazníků. Během let jsme také zaznamenali nárůst letových pohybů – v roce 2011 byl zaznamenán 14% nárůst letových pohybů ve srovnání s rokem 2010 a v roce 2012 došlo k dalšímu téměř 5% nárůstu letových pohybů ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. V současné době v ČR využíváme 11 letišť, což poskytuje našim zákazníkům vysokou flexibilitu. Region střední a východní Evropy bude i nadále pro NetJets Europe prioritou v celém příštím roce a také do roku 2014.

Otázka závěrem, lze ukázat nějaká čísla o využití strojů jejich (spolu-)vlastníky vs. pronájmy?

V rámci Evropy lze klienty NetJets Europe rozdělit do dvou stejně velkých skupin, a to podíloví vlastníci letadel (50 % všech evropských klientů) a vlastníci předplacených karet (také 50%). Nicméně podíloví vlastníci mají tendenci létat pravidelněji než vlastníci předplacených karet – v procentuálním podílu je celých 80 % letových hodin nalétáno podílovými vlastníky.

Děkujeme za rozhovor.

Informace o zastoupení na českém trhu:

  • Společnost NetJets Europe operuje v České republice na celkem 11 letištích: Praha – Ruzyně (v roce 2011 sem mířilo 90 % letů), Brno – Tuřany, Ostrava – Mošnov, Karlovy Vary, Vodochody, Kunovice, Pardubice, Plzeň – Líně, České Budějovice, Přerov, Mnichovo Hradiště
  • Kolem 35 klientů v České republice lze rozdělit do následujících skupin: společnosti (25 %), podnikatelé (50 %) a jednotlivci (25 %)
  • Polovina klientů NetJets Europe létá za byznysem, polovina za volnočasovými aktivitami
  • Nejčastější cíle v roce 2011: Le Bourget, Ženeva, Vnukovo, Schwechat, Baneasa
  • Nejčastější místa odletu do ČR: Paříž, Londýn, Ženeva, Moskva, Vídeň



Související kategorie

Komentáře



jasan - nepřihlášený host
07.12.2012 09:19
Jasně

PR článek jak vyšitý....ještě sem napiš pisálku o tom jak přispívají na sirotky a vdovy...

wap - nepřihlášený host
11.11.2012 18:23
jiny svet...

Zdendo, kdyz jsem sedel v tom Falconu ci Hawkeru, taky jsem si pripadal jako v uplne jinem svete, nez byl za okynkem letadla ;-)

11.11.2012 01:59
...zajimave povidani...

Je to zajimave nakouknout do jineho sveta.... :-)

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace