Comet ve službách Air France

Před návštěvou Anglie v létě roku 2009 jsme s kamarády přemýšleli, kam se všude podíváme. Jako jasnou věc jsme měli návštěvu letiště Brize Norton, kde jsme chtěli vidět v akci Vickers VC-10 RAF a letecký den v Duxfordu. No jo, ale kam ještě, když už tam budeme? Zkrátka, z minima vytěžit maximum!
Po "zašátrání v hlavě", prostudování několika knih a prozkoumání internetu jsem navrhnul další zastávku na cestě: Colney.

Nedaleko města Colney na sever od Londýna, kousek od dálnice M25, se nachází The De Havilland Aircraft Heritage Centre. Jak už název napovídá, ve sbírkách muzea jsou zastoupena převážně letadla De Havilland. Jedním z nejzajímavějších exponátů je trup letadla De Havilland DH.106 Comet 1A v barvách společnosti Air France a registrace F-BGNX.

Abych se přiznal, ani jsem pořádně nevěděl, že Air France měla kdysi tento typ letadla ve flotile. Jednou nebo dvakrát jsem našel při brouzdání internetem několik fotografií, ale člověk si nemůže všechno pamatovat a čím jsem starší, tím je to horší.

Jak to tedy bylo? Tehdejší prezident společnosti Air France, pan Max Hymans, získal dne 21.11.1951 povolení od francouzské vlády k objednávce a nákupu tří strojů De Havilland DH.106 Comet. Air France je chtěla použít na linky z Paříže do Dakaru, Bejrútu a na "expresní" linku Paříž - Saigon. Plánovala také nasazení tohoto typu na linku Paříž - Buenos Aires a Paříž - Brazzaville, ovšem to už počítala s verzí Comet 2. Tyto linky létal Lockheed L-749 Constellation. Bohužel po tragických haváriích prvních letadel Comet Air France od tohoto záměru upustila a objednávky byly zrušeny.

První Comet pro Air France F-BGNX vykonal svůj první let 6.5.1953. Dodán byl 12.6.1953 a létal u společnosti do 27.6.1956, kdy byl vrácen do Anglie a dostal novou registraci G-AOJT. Nedlouho poté byl G-AOJT v Royal Aircraft Establishment ve Farnborough rozebrán a měl být modifikován na Comet 1XB. K tomu však nakonec nedošlo. Trup sloužil pro tlakové zkoušky ve vodní nádrži a ve Farnborough se dochoval až do roku 1985, kdy byl převezen do muzea The De Havilland Aircraft Heritage Centre. Trup letounu se stále nachází v původním nátěru Air France, byť značně omšelém.

Bohužel trup letadla F-BGNX je umístěn tak nešťastně, že se nedá dost dobře vyfotit. Navíc v době naší návštěvy byla přední část trupu obklopena lešením. V roce 2002, u příležitosti 50. výročí prvního letu prototypu, byla příď natřena tak, aby tento prototyp co nejvíce připomínala. Nepodařilo se mi zjistit, jestli bude takto "donatřen" celý trup a bude zpět obnoven zašlý nátěr Air France. Necháme se překvapit... Celý exponát jsme důkladně prozkoumali zvenku a částečně i zevnitř, nakoukli do prostoru mezi přetlakovou částí a koncem trupu. I když je nátěr poměrně vyšisovaný, je dobře patrné o kterou společnost se jedná.

V prostoru u zadních dveří na levé straně trupu je stěží rozeznatelná vlajka Francie, nad dveřmi nápis Air France a za nimi registrace F-BGNX.

Druhá strana trupu je v poněkud "lepším" stavu. Vlajka je lépe viditelná a rovněž nápis Air France je zachovalejší. Důvod je zřejmě ten, že tato strana trupu se tolik "neopéká" na slunci.

Druhý Comet reg. F-BGNY vykonal svůj první let 22.5.1953 a společnosti Air France byl dodán 7.7.1953. Po navrácení do Anglie prodělal modifikaci na Comet 1XB a byl přeregistrován na G-AOJU. Později byl předán do Boscombe Down k A&AEE, dostal novou registraci XM829 a sloužil k různým testům až do svého vyřazení v roce 1964. Poté byl předán k požárnímu výcviku na letiště Stansted, kde byl používán i jako zdroj náhradních dílů a tam byl také na podzim roku 1970 definitivně zničen požárem.

Třetí Comet reg. F-BGNZ vykonal svůj první let 16.3.1953 a dodán byl 22.7.1953. V březnu roku 1957 byl vrácen do Anglie jako G-APAS a také modifikován na Comet 1XB. Poté sloužil pro De Havilland Propellers a Hawker Siddeley Dynamics jako G-5-23 a XM823 k různým zkouškám na letišti Hatfield. Vyřazen byl 8.4.1968 a následně vystaven v Aerospace Museum v Cosfordu, kde je k vidění dodnes.

Pokud tedy chcete vidět jednoho z nejstarších dochovaných De Havilland DH.106 Comet 1 s původními hranatými okénky a budete se toulat po Londýně a jeho okolí, určitě si udělejte čas a zajeďte do Colney. Stojí to za to a uvidíte i jiná zajímavá letadla. Doufám, že tento článek tak bude alespoň pro někoho zajímavý a inspirativní.

Autor: Milan Cibulka



Související kategorie

Komentáře



Panter - nepřihlášený host
19.09.2010 20:40
Comet

Nedavno som videl v seriali Letecke nehody pribeh Cometu a pricinou havarii nebol slaby plech ale sposob nitovania plechov na konstrukciu. Uz neviem presne v com nebol dodrzany technologicky postup, ale od dierok, v ktorych boli nity sa robili trhliny, ktore nakoniec sposobili oddelenie vonkajsieho plasta od trupu a padu lietadla.

Miro Patocka - nepřihlášený host
13.04.2010 00:36
Air France Comet

Trup jsen fotil na diáky pred 14 léty.A vypadal skoro stejne! Co ten lak vydrzí! Je skoro 60 let starý.Ùdaj:" a létal u společnosti do 27.6.1956" není správný! Air France by se nikdy neodvázila s ním létat po vsech havárkách(1954) az do roku 1956. Ve skutecnosti byl vrácen do Anglie uz v roce 1954 a pak zde pouzit na ruzné testy (s reg.G-AJOT) a konecne rozebrán v léte 1956.Muzeum dostalo pak trup v roce 1985.Práve ty ctverhrané okna a prílis slabý plech (setrilo se váhou,protoze první motory byly dost slabé) byly prícinou trhlin a tím i explozí trupu po ca.10000 letových hodinách.
Air France nebyla jediná francouzská spolecnost,která létala s Cometem 1. Spolecnost UTA je dostala dokonce pred Air France.
Vsechny Air France Comety byly vráceny v roce 1954 do Anglie
po nalétnutí priblizne 400 hodin u spolecnosti.

j - nepřihlášený host
08.01.2010 11:13
Nadherne letadlo

Comet bylo prvni letadylko, ktere jsem si jako dite poslepoval ze stavebnice a dodnes na to vzpominam. Diky za zajimave fotky

petrc - nepřihlášený host
05.01.2010 21:18
máš talent

Milane je to pěknej článek.P

sg - nepřihlášený host
26.12.2009 19:11
Autorovi

Jseš nejen fajn srandista, ale setsakra dobrej hledač pokladů a mají chlapi pravdu, že by jsi toho mohl dávat víc! Zdar a hodně sil!!!

Josef - nepřihlášený host
25.12.2009 10:53
Mílo.....

Pěkný, piš dál, ze svých toulek po světě za eroplánama toho nosíš v hlavě už hodně, poděl se s námi ...... Zdraví,chuť a sílu do psaní ....

24.12.2009 17:19
Mr. Cibulka encyklopedie letectvi....

Jako vzdy velmi informativni clanek a vylet do historie letectvi...

keh - nepřihlášený host
23.12.2009 10:08
Poklona autorovi

Panejo, docela peknej kousek investigativni novinariny. Jen tak dal a diky za clanek :-)

Celkem 8 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace