Fejeton o mém prvním seznámení s Albatrosem

Při studiu letecké školy se člověk denně setkává s letadly, ale setkávat se denně s Albatrosem či chcete-li L-39 verze ZA, a to ještě při generálních opravách, to se jen tak nepovede.

Je to už přes půl roku, co jsem měl možnost pracovat na generálních opravách L-39ZA. Stojím před naší školou přímo uprostřed bývalého Letu, nyní Aircraft Industries, a čekám na svého mistra odborného výcviku, který mě zavede na bývalý servis L-410, kde se nyní provádějí generální opravy Albatrosů. Je zima a já se klepu v mrazu, do toho jsem nervózní. V duchu jsem šťastný, vždyť budu pracovat na Albatrosech, klukovském snu! Věřím, že i dívčímu snu těch, které se věnují letectví jako já nebo podobně. Přemýšlím o tom jaké to bude, co budu dělat a jací jsou tam lidé. Zatím jsme došli na místo. Na dveřích vidím tučně napsáno ,,PROGRAM 8000“ a pod tím slabě ,,GO L-39ZA“. A je to tu, vcházíme na hangár a už je vidím, čtyři ,,Albíky“ v plné kráse.

Ani si nevšímám, že přišel vedoucí programu a k mému překvapení na mne začal mluvit slovensky. Musím přiznat, že rozumět slovensky jsem se naučil až tady. Předávám mu papíry k podepsání a on se mě ptá: ,,Ako sa voláš?“ a hned na to ,,Si elektrikár alebo mechanik?“ Rychle mu odpovídám, že se učím na oboje. Pochvíli přemýšlení se rozhodne a pošle mě za elektrikáři, kde se setkávám s velice milým překvapením, s Bětkou a Marcelou. V duchu opět uvažuji ,,proč vlastně není anebo neznám víc mechaniček? Je to škoda, protože znám z letiště mnoho skvělých pilotek!“ A opět slyším otázku: ,,Si elektrikár alebo mechanik“ a já opět odpovídám, že oboje. ,,Výborně, tak pojď se mnou!“ Čekám co mě má potkat a neminout a přitom nespouštím oči z téměř demontovaného Albatrose. Zkoumám jeho konstrukci a provedení, přičemž si stále v duchu říkám poznámky o konstrukcích ze sešitu letadel. Dostávám nářadí, protože můj ze školy propůjčený, objemný a těžký kufr se svou výbavou je spíše zábavný. A nyní ta práce: ,,budeš demontovat stykače, relé a spoustu dalších věcí z trupu. Začneš v prostoru motoru“. Ten už je dávno demontován i se zadní částí trupu.Vlezu tedy dovnitř a koukám, ba přímo zírám. Koukám zezadu na vstupy do motoru, soustavy a dráhy, kde vedou táhla řízení. Takto strávím celý den a večer si to promítám znovu a říkám si, jaký v tom Aeru vymysleli skvělý stroj. Samozřejmě na druhý den nemohu dospat, těším se jak malý kluk. Ráno doslova naklušu na servis a čekám na úkol. Mí slovenští spolupracovníci koukají a smějí se: ,,Klidně se nasnídej, práce ti neuteče a nám taky ne.“ Postupně jsem se tedy seznámil se všemi mechaniky, nebo spíše oni vřele se mnou, a o konverzaci na jakékoliv téma nebyla nouze. Ochota vysvětlit či ukázat mi něco, když sem se ptal, nebyl nikdy problém. Jak šel čas, stávaly se pro mne dny praxe nezapomenutelným zážitkem a snem. Vyzkoušel jsem si demontáž soustav z křídla, zásuvek, kabeláže a elektrických agregátů. Najednou si člověk vybavoval mnoho postupů ze sešitu technologie oprav letadel, o kterých si myslel, že jejich množství je přehnané. Dokonce jsem pomáhal balit i kanóny odstraněné hned na začátku demontáže a neminuly mě ani přístrojové desky, kde jsem demontoval budíky.

Tak běžel čas, až přišla doba mého návratu na praxi u Alfa Helicopter v Olomouci, kde se tou dobou měnila hangárová vrata. Ani jsem nepostřehl, že to byly jen tři týdny. Srdce mi nedalo, musel jsem si to prodloužit o další dva. To se vyplatilo, dostal jsem se i na starou montáž L-410 v Letu. Byli jsme zde pro regály, a tak jsem skoukl přípravy na montáž a nýtování křídel, trupů a prohlédl si nedokončené trupy a křídla od L-13, L-23, L-33 a L-410.

A opět to bylo zde, poslední den praxe u ,,tricaťděvin“. Zrovna jsme tahali kabely z křídla (opravdu náročná práce). Následně jsem se se všemi rozloučil a slíbil, že každý týden budu chodit alespoň na kafe (což se snažím plnit), a již se vracím k Bellům 206 a 427 u Alfa Helicopter.

Omlouvám se těm, které asi více zajímala historie oněch strojů, ale nějak jsem ji moc nezjišťoval, snad mi prominete mou zapálenost spíše do té práce než do historie. Jediné, co vím, že sloužily zřejmě v Rumunsku. Přesně to nevím, ale je jisté, že to bylo na Balkáně a že jistou dobu stály v Letu, což na nich bylo znát.

Na závěr bych rád poděkoval Tiborovi, Jožkovi a všem ostatním, samozřejmě obzvlášť našim mechaničkám Bětce a Marcele.




Související kategorie

Komentáře



Radim - Stibor - nepřihlášený host
04.08.2009 22:22
Pěkně vyvedená praxe:)

Jojo:) Tybor Kračmar:-D tak to bylo něco. Každé ráno přijít do svačinárny, do 5 minut vrzli dveře, objevil se Tybor a už to začalo, ,,nazdar pánové, jak je? Dobre ste sa doufám vyspali aby ste mohli celý deň pilno makať" no a pak se vykládalo to jak bylo v tom čase že jsme se skoro den neviděli:-D a pak přišlo na práci, ,,tož nič, odpočívajte, nenechte se nějak unavit aby sa vám niečo nestalo, Já iděm na pracovisko a kdyby nauzaj bola ňáká práca, tak sa možná stavím, ale nič si z toho nerobte, něchcem vás vylekat, buď te tu, robte si své potreby, nelozte na oči priestorovému manažérovi lebo si zdrímnite."

Na to se nezapomene:-D na tyhle věty.
Jinak parádní článek Thomasi;)

Radim

Koláček - nepřihlášený host
31.07.2009 21:56
Pozdrav

Tome je to výborný a závidím Ti

Tomáš Pojezný - nepřihlášený host
31.07.2009 19:57
Dík Vám všem...

Moc díky za kladné ohlasy,je to mé první předvedení tady na planes a nečekal jsem ho až tak kladné.Samozřejmě se budu snažit dále psát další články a i od vrtulníků(které mám nejraději:) ).A máte pravdu ,že na GO se člověk naučí duležité základy a vše si vžije do krve a navíc v bezva kolektivu .Ještě jednou díky a máte pravdu rád sem si šplhnul u Bětky a Marceli ,je s nima veliká zábava.

Růža - nepřihlášený host
31.07.2009 19:22
Kolegové

Nazdar Seku. Tož musím se připojit k samé chvále. Strávil sem tam pěkný měsíc :-) Jinak zdravím Tibora...

Honza - nepřihlášený host
31.07.2009 18:12
Fotky

Člověče, úplně cítím tvoje nadšení i z těch písmenek... Jen škoda, že jsi k tomu nepřibalil víc fotek, třeba rozebraný motůrek a tak. A koneckonců i fotky Bětky a Marcely :-)

Petr Minařík - nepřihlášený host
31.07.2009 16:46
Kdo ví co chce, má právo na radost.

Nenech se otrávit negativními názory, Tomáši. Demontáž je také pěkná práce, aspoň lépe poznáš, jak věci dát zpět dohromady i jak jsou během provozu různé detaily a soustavy namáhány, k jakému dochází opotřebení a poškození. Jak o své práci budeš přemýšlet, takovou z ní budeš mít radost. Díky za postřehy z dílny. Držím ti palce, ať tvůj podpis něco znamená a má váhu spolehlivé, přesně vykonané práce. Ta je základním kamenem každé činnosti, v rizikové oblasti doslova k nezaplacení.

PeterV - nepřihlášený host
31.07.2009 14:50
Nadpis není zapotřebí

Pěkné, akorát si nejsem moc jistý jestli to nebylo napsané čistě proto aby jsi si "šplhnul" u Bětky a Marcely.

Ať už ano nebo ne, zdá se že v každém případě máš před sebou slibnou budoucnost ;-)

vortex - nepřihlášený host
31.07.2009 12:32
Pekny clanok

Pekne, pripomenulo mi to vlastne zaciatky v LOT TN....akurat pre mna bol v hlavnej ulohe Delfin. Tomas drzim palce aby si sa co najrychlejsie prekusal cez spinave zaciatky na demontazach pretoze ak prezijes to a bude ta to aj dalej bavit tak zvladnes hocico... :) Demontaz formuje charakter leteckeho mechanika... :)

Pre ostatnych: nemate pravdu, demontaz je najlepsie skola na zaciatok. Presne tam sa clovek nauci zakladnym zrucnostiam potrebnym k praci leteckeho mechanika a pocvici si svoje schopnosti. Napriklad ako sa vtlacit do co najmensieho priestoru, ako demontovat nieco "poslepu" alebo ako si poradit so zakusnutou skrutkou.

JV - nepřihlášený host
31.07.2009 09:48
:-)

Informačně žádný převratný výtvor, ale mám z článku příjemné mrazení ze zapálenosti a jistě budoucí profesionalitě. Fajn, když někoho práce i baví, držím palce.

Radek - nepřihlášený host
31.07.2009 08:46
xxx

To Michal: To máš sice pravdu, ale jako "mladýho" ho k montáži nikdo nepustí . Na montáž si ještě nějakou dobu počká. Každopádně si mi líbí, že je někdo v tomto věku tak zapálenej do svýho oboru, že o tom napíše na Planes.
P.S. klidně napiš nějaký zkušenosti od vrtulníků .

Celkem 12 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace