Stavba nového terminálu v Bratislavě

Koncem minulého roku byla zahájena přestavba odletového terminálu bratislavského letiště M. R. Štefánika.

Současný odletový terminál byl postaven roku 1970 a první návrh rozšíření pochází už z roku 1976. Počátkem nového tisíciletí došlo na Slovensku k silnému rozvoji letecké dopravy a správa letiště začala uvažovat o modernizaci. Protože v roce 2004 letištěm o kapacitě 2 milionů prošlo přibližně 900 tisíc cestujících, počítalo se v první verzi projektu především s vylepšením technologií.

Po vstupu Slovenska do Evropské unie a mezi země Schengenské dohody vznikly nové nároky na samostatné toky odlétajících i přilétajících cestujících. Proto byla modernizace terminálu odložena ve prospěch vybudování infrastruktury podle kritérií dohody o volném pohybu osob. V odletové hale byla přemístěna pasová kontrola a v roce 2006 byla uvedena do provozu nová příletová hala C.

Příletová hala

Rekonstrukci letiště ovlivnila i privatizace v letech 2005/2006, která byla později slovenskou vládou zrušena. Nové vedení letiště začalo pracovat na plánu strategického rozvoje. Prioritou se stala modernizace a rozšíření terminálu. V roce 2006 letiště odbavilo dva miliony cestujících, a tím se dostalo téměř na hranici propustnosti.

Z variant připravených v roce 2007 slovenská vláda vybrala rozšíření stávající budovy směrem k terminálu všeobecného letectví. Od schválení vládou v lednu 2008 začaly intenzivní přípravy projektu, v červnu byly předány ke schválení a v polovině prosince společnost získala stavební povolení.

Celkový pohled ze strany letištní plochy

Krátce nato byla zahájena výstavba budovy o ploše 43 613 m2, která zvýší kapacitu letiště na 5 milionů cestujících při zvětšené hodinové propustnosti na 1 500 pasažérů na příletu i odletu o polovinu. V útrobách budovy s půdorysem 107 x 70 metrů bude hlavní odletová hala a tři patra letištních provozů a služeb na poli stravování, nakupování, odpočinku či duchovních potřeb. Prosklení haly bude zajišťovat jak celodenní prosvětlení, tak i výhled na nedaleké Karpaty.

Nová odletová hala

Na odbavovací straně bude hala vybavena nástupními mosty, přes které budou cestující přecházet k autobusům.

Na současně dokončovanou první fázi výstavby, týkající se především úprav komunikací před letištěm a osvětlení letištní plochy, naváže roční stavba nové části terminálu mezi dosavadní stavbou a terminálem všeobecného letectví (v prostoru bývalých autobusových zastávek). V letech 2011 a 2012 bude prakticky zbourán a znovu postaven existující terminál.

Odletová hala ze strany veřejné části

Pokud jste zvědavi na plány výstavby v trojrozměrné podobě, můžete si při cestách do Bratislavy prohlédnout model umístěný v odletové hale.




Související kategorie

Komentáře



marian - nepřihlášený host
27.03.2009 11:03
Vyhliadka

No tie vyhliadky su asi vseobecne problem. Na Ruzine by som cakal tiez nejaku s vacsim vyhladom a keby bola aj na tu stranu kde su odstavene ATR-ka a vsetky tie mensie masiny.
V Poprade (kde dost casto chodim pozerat) zrusili velmi peknu vyhliadku ,rovno pri plote stojanky, rozsirenim terminalu. :-( Na nadsencov a pribuznych cestujucich sa fakt prestava mysliet.

Fero - nepřihlášený host
18.03.2009 22:42
Vyhliadka

Tak pozerám, že už nebudeme vôbec mať voľný výhľad na plochu na lietadlá. Je to zvláštne, že s príchodom demokracie prišiel aj 2x plot.
Pamätá sa aj na návštevníkov - fanúšikov letectva ?

jane - nepřihlášený host
16.03.2009 09:35
Důkazy

Jinde jistě kradou taky, to neříkám, ale mně se to stalo v BTS.Letěl jsem na konferenci, vzal jsem si sebou do kufru slov.koruny, papírové i mince. Byly dobře schované. Po vybalení kufru v hotelu mince zůstaly, ale papírové byly pryč-několik tisíc. Moje hloupost, pro příště jsme poučený. Podle mne na rtg viděli a poznali mince a někdo se podíval, co tam ještě je dalšího.

Martin K. - nepřihlášený host
16.03.2009 09:34
krade se vsude

2jane > bez dukazu je Vas prispevek trosicku diskvalifikovan, btw. krade se vsude a jen letani neznaly clovek si muze nechat v odbavenem zavazadle cenne veci ... do budoucnosti doporucuji, pokud musite vozit cenne veci, zavazadlo dobre pojistit a na priletovem letisti vzdy zkontrolovat, nevim jestli Vam pojistovna neco da, ale alespon budete mit pocit, ze jste v bezpeci :-)

RM - nepřihlášený host
15.03.2009 11:16
re: jane 2

Inac, ked uz, pracovnici odbavenia batoziny su kto? Lebo, ak mate na mysli check-inarov, tak asi sotva, kedze na check-ine su od nich pasazieri cez pult. A nakladaci zas maju v triediarni kamery, pracovnika SBS a casto sa robia u nich namatkove kontroly ako nasou letiskovou ochranou, tak aj policajtmi na letisku. Rad by som preto pocul, ake mate dokazy, predtym nez takto zacnete na verejnych forach ohovarat.

RM - nepřihlášený host
15.03.2009 11:11
re:

...lebo v PRG isto nie :p

jane - nepřihlášený host
14.03.2009 21:00
Pozor na bratislavském letišti!!!

Pracovníci odbavení zavazadel kradou, nic si v kufrech cenného nenechávejte.

peter - nepřihlášený host
12.03.2009 15:18
nie je nastupny most ako nastupny most

diskutujete tu o nastupnych mostoch (rukav veduci z odbavovacej budovy k lietadlu) ale v tom clanku a v kope inych clankov o LZIB je nastupny most ponimany trochu inak. Oni nazyvaju nastupny most cast budovy, ktora vedie ponad obsluznu komunikaciu letiska (cesta pre voziky s batozinou, cateringom....)

PeterP - nepřihlášený host
09.03.2009 17:24
Nástupné mosty 2

A ešte jedna vec, na ktorú ma dnes upozornil môj šéf, pretože ja som na to zabudol: Pri nástupných mostoch treba na jednej úrovni oddeliť prilietavajúcich a odlietavajúcich cestujúcich, čo sú ďalšie zbytočné náklady navyše. Plus k tomu cena nástupných mostov, tak načo taká investícia ak sa v najbližšom období nevyužije. V BTS takto môžeme prilietavajúcich cestujúcich voziť do príletovej haly a odlietavajúci sa môžu zhromažďovať pokojne v gatoch. Naviac nemusíme riešiť kombináciu Schengen prílet/Non-Schengen odlet alebo naopak. Takže pre letisko typu BTS s jeho prevádzkou a zložením dopravcov sú nástupné mosty úplne zbytočné.

Martin K. - nepřihlášený host
09.03.2009 09:06
Autobus k letadlu

Jen pro zasmani > minuly tyden jsem letel s AF na Mauritius a na Charles de Gaulle jsem byli k letadlu (B747!!!) transportovani cca 15minutovou vyhlidkovou jizdou letistnim busem pres letiste :-) Vim, asi mimoradna situace (stalo se mi to tam poprve a to litam pomerne casto), ale BTS preci neni srovnatelny mezinarodni pristav a bus mu urcite neublizi a pokud architekt na rukavy myslel, neni co resit a az si Slovaci nasetri budou je jednou mit take...

Celkem 18 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace