Letecké zvláštnosti ostrova Barra

Start z dráhy 29

V následujícím článku Vám chceme přiblížit dvě zajímavosti ostrova Barra, který je s přilehlým ostrůvkem Vatersay nejjižnějším obydleným ostrovem souostroví Vnější Hebridy, rozkládajícím se severozápadně od skotské pevniny. Dvanáct kilometrů dlouhý a asi 7 km napříč široký ostrov obývá okolo 1100 obyvatel, plus zhruba stovka z Vatersay.

Mapka z letadla, podle které se mohou cestující linky Glasgow - Barra přibližně orientovat

Leteckému fandovi může Barra nabídnout zážitek v podobě místního letiště. To se pyšní faktem, že je jediné letiště na světě s provozem pravidelné letecké síťové linky na pláži. Letadla zde přistávají na jedné ze tří drah, situovaných v zálivu na dně moře po odlivu. Výběr posadit letadlo proti častému větru na ztvrdlý písek, částečně posázený kamínky a mušlemi, mají piloti z drah 07/25, 11/29 nebo 15/33.

Plánek letiště

Záliv Traigh Mhor byl dříve proslulý spoustou lastur, které však odsud postupně po 14.06.1933, kdy zde začala přistávat první letadla, zmizely. Pravidelný provoz na letiště začal 07.08.1936. Nyní letiště odbavuje v průměru 8500 cestujících ročně při zhruba 1400 pohybech letadel. Letiště funguje pod správou firmy Highlands and Islands Airports Ltd, která zároveň provozuje dalších 9 letišť ve Skotsku. Maličké letišťátko disponuje běžnými prostředky k zajištění leteckého provozu, včetně vybaveného hasičského vozu. Hasiči však zatím naštěstí asistují při obvykle zcela neletištních činnostech, jako je pomoc tuleňům nebo delfínům vyvrženým na mělčinu.

Finále na dráhu 15

Pokud není letiště v provozu, můžete se volně procházet po pláži (drahách), aktivitu jeho činnosti signalizuje okolí vzdušný rukáv, vysunutý na stožár vedle budovy. Pár minut před přistáním letadla nebo jeho odletem se navíc na věži rozbliká bílé zábleskové světlo. Letiště obvykle funguje od dopoledního příletu letadla z Glasgow do jeho posledního odpoledního odletu. Využito může být i mimo tuto dobu, zejména občasnými ambulantními lety, povětšinou helikoptér Scottish Ambulance Service. Přistávat se zde může i v noci, piloti se pak spoléhají na reflexní pásy, položené na okraj pláže, a světla letištních aut.

Letiště Barra

Pravidelný provoz zde letos funguje od konce března do půlky října a zajišťuje ho společnost Loganair. Ta sem pod hlavičkou British Airways létá obvykle 2 lety v pondělí až pátek po trase Glasgow – Barra – Benbecula – Barra – Glasgow a 1-2 lety na otočku z Glasgow v sobotu. Linka je obsluhována letadlem De Havilland of Canada Twin Otter DHC-6, které je svou lehkou vahou, širokými pneumatikami a výkony vhodné pro krátká přistání a vzlety na nezpevněném povrchu. DHC-6 má rozpětí křídel 19,8 metru, je 15,5 metru dlouhé a 5,8 metru vysoké. Poháněn je dvěma turbovrtulovými motory Pratt & Whitney PT6A-27, stavitelné listy vrtule umožňují zkrátit délku přistání a zjednodušený pohyb letadla na zemi včetně couvání. Twin Otter má maximální vzletovou hmotnost 5700 kilogramů, maximální rychlost 307 km/h a do vzduchu vzlétne již při rychlosti 120 km/h. Pokud to počasí dovolí, probíhá let mezi Glasgow za vizuálního kontaktu se zemí (VFR) a cestující se mohou kochat skotskou zelenou pobřežní krajinou. V případě silné oblačnosti se létá podle přístrojů (IFR).

Kabina DHC-6 za letu

Let mezi Glasgow a Barrou je možné koupit v jednom směru na stránkách British Airways nejčastěji za cenu 71 GBP. V březnu se dala zpáteční letenka na červen získat za konečnou cenu 80 GBP. Do Glasgow se dá z Prahy dostat například přes Londýn. Navázat na nejlevnější možný zpáteční let z Prahy do Londýna Heathrow od Click4sky za 1990,- Kč lze do skotského města linkami Biritish Airways (od 50 GBP), o pár liber je levnější British Midland Airways. Do Glasgow lze letět i přes londýnská letiště Gatwick nebo Stansted s easyJetem. Cestu do Británie Čechům zpříjemní kurz naší koruny, která je v poslední době nejtvrdší světovou měnou a jejíž kurz vyšplhal z 47 korun za libru před 4 lety, respektive 41 před dvěma, na nynějších 30,- Kč za britskou libru.

Taxování po příletu z Benbeculy

Druhá zajímavost potěší milovníky historie. Na jihu ostrova Vatersay, kam se z Barry dostanete přes moře suchou nohou po silnici na kamenném náspu, se ve volné přírodě již 64 let nacházejí zbytky trosek obojživelného letadla Catalina. Místo se nachází mezi silničkou a mořem, blízko severního okraje ohromující pláže s bílým pískem Vatersay Bay. Místo je nyní možné bez problémů najít, neboť u něj byla nedávno nově osazena památeční cedule.

Zbytky trosek Cataliny

Nehoda letadla Royal Air Force registrace JX872 se stala 12.05.1944. Ten večer startovala Catalina s devítičlennou posádkou ze základny 302. cvičné letky v Obanu k nočnímu výcvikovému letu. Létající člun se měl otočit nad Barrou. Navigátor však zjistil, že se letadlo vychýlilo z kurzu a nesouhlasí údaje na jeho kompasu s přístroji u pilotů. Kapitán letadla začal pro jistotu hned stoupat do bezpečné výšky, bohužel již bylo pozdě a letadlo ve výšce 213 metrů narazilo do kopce na ostrově. Při nehodě zahynuly 3 osoby včetně kapitána letadla, zbylých 6 bylo zraněno. Royal Air Force posléze z místa neštěstí odvezla motory, zbraně, radio, radar; zbytků křídel a trupu je zde možno dotknout se dodnes.

Zbytky trosek Cataliny

Autor: Daniel Vašut



Související kategorie

Komentáře



Marie - nepřihlášený host
13.01.2011 20:27
Barra

Barra je úžasné místo-žije tam má dcera a byla jsem tam v červenci 2008. Připadala jsem si jako v ráji-rozkvetlé louky a pastviny, všude vřesová pole, klidné moře, a z druhé strany ostrova dunící oceán.Barra má vše co ostatní ostrovy v okolí -pláže, moře, oceán, kopce, vřesoviště, louky--prostě krása--doporučuji navštívit.

Dr. Quartz - nepřihlášený host
31.07.2008 12:45
Krásné

Díky za tip

Tomas - nepřihlášený host
12.07.2008 01:07
neco malo ..

ad letovy rad - ano, meni se... letovy rad ty linky je rozsegmentovany po opravdu kratkych intervalech (par dnu) a jsou tam ruzne posuny apod...

ad cesta - no , shodou nahod doslo k tomu,ze den pred uverejnenim tohohle clanku jsem si letenky na barru rezervoval (v halve ten napad nosim uz nejaky dva roky ... od doby kdy byl o barra letisti nejaky clanek bud tu na planes ci na airways.cz ...)

Tomáš - nepřihlášený host
11.07.2008 11:12
Já tam snad pojedu

Hele, takovýhle články si nechte, kdybych měl čas, sedám do BA a mastím si udělat výlet, ještě ke všemu to není ani drahý :-)

Potěšil mě pohled na cestovní úpravu Twin Ottera. Tohle letadlo je jedno z nejpoužívanějších pro paravýsadky, pro vlastnosti uvedené v článku je velmi vhodné, a navíc je velmi odolné.

Proti L-410, jež v tomto ohledu kraluje u nás je podstatně ekonomičtější, zejména díky motorům a pevnému podvozku, provozu s jedním pilotem a počtu lidí na palubě.

Ale marná sláva, L-410 je hezčí, a mnohem pohodlnější. A je to mazlík :-)

hh - nepřihlášený host
10.07.2008 12:13
Super!

Dane, super článek! Tak mě to zaujalo, že jsem pátral dál a vypátral www.hial.co.uk/barra-airport.html a en.wikipedia.org/wiki/Barra_Airport_%28Scotland%29

Martin_V - nepřihlášený host
09.07.2008 11:40
Příliv - odliv

No ale to se jim letový řád den ode dne mění s tím, že zhruba za 28 dní je to zase stejně! Je někde letový řád k vidění?

link://easytide.ukho.gov.uk/EASYTIDE/EasyTide/ShowPrediction.aspx?PortID=0316&PredictionLength=7

Honza Čech - nepřihlášený host
08.07.2008 11:56
zvláštní letiště

Dane, jsem rád, že ses vypravil na toto pohříchu, zvláštní letiště. Dělal jsem chvíli s jedním klukem, který tam nějakou dobu sloužil a pak byl na pevnině. K velmi neobvyklým pracem při denním ošetření Twin Ottera bylo mytí letadla a zejména podvozku sladkou vodou.

Dan - nepřihlášený host
07.07.2008 19:00
Presnost ;-)

No jo, tak kdyz mas odletet s letadlem dve hodinove linky za den a jinak nic, to se to pak lita presne ;-)...

Foxx - nepřihlášený host
07.07.2008 18:21
čupr článek

Moc pěkné náčelníku. Tak mě napadá, že ty linky tam musej lítat celkem přesně. Kdyby to provozovalo napříklat takový Cartago, tak by furt přistávali na zatopeným letišti :-)

Celkem 9 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace