Letiště Kunovice – soumrak, či naděje?

Původně to byla travnatá plocha svojí podélnou osou nepříliš šťastně orientovaná téměř napříč údolím Moravy a nad chalupami Kunovic, používaná skoro výhradně přilehlou leteckou továrnou - nově postavenými opravnami firmy Avia, později také německými okupanty, kteří si pro své potřeby přizpůsobili náplň práce opraven. Poválečná euforie sem přinesla navíc činnost nově ustaveného Slováckého aeroklubu, poprvé se tu také objevují i větroně, které se též záhy začaly opravovat i nově vyrábět v továrně.

Vize třetí světové války počátkem padesátých let s sebou přinesla potřebu masového rozvoje letecké výroby a tomu už byly dosavadní výrobní prostory i letištní plocha malé. Byl postaven nový závod „U lesa“, nazvaný LET n.p., a zároveň nové, dva kilometry dlouhé letiště, ze kterého startovaly cvičné stíhací C-11, vyráběné zde v licenci. Skoro deset let tak byly v provozu obě plochy, interně nazývané Kunovice I a Kunovice II, sortiment vyvíjených a vyráběných letadel se postupně rozšiřoval.

Důležitým mezníkem v historii letiště také bylo jeho schválení pro lety podle přístrojů počátkem šedesátých let. Od poloviny roku 1983 letiště sloužilo už zase převážně jenom jako tovární s občasným mezinárodním provozem, většinou v souvislosti s lety nových letadel zákazníkům, nebo do opravy v továrně. V odbavovací hale se pak objevila kreslicí prkna vývojové konstrukce, provozní a skladovací prostory firmy Aviation Service, později také kancelář Leteckého úřadu. Od roku 1992 má letiště Kunovice nepřerušeně až do dnešních dnů statut veřejného mezinárodního letiště, navzdory mnoha pozdějším vyhlášením řady krajských a jiných činitelů, kteří opakovaně deklarují snahu mezinárodní letiště z Kunovic udělat. Někteří z nich by dokonce chtěli vybudovat příjezdovou komunikaci na letiště, aby se nemuselo jezdit přes továrnu, přestože tato silnice existuje už od roku 1973…

Letiště Kunovice v červenci 2004, foto Vladimíra Breitenbacherová

Za posledních patnáct let kunovické letiště a jeho zaměstnanci spadali organizačně postupně pod výrobní úsek, pod úsek kontroly, pod útvar ředitele, pod výrobní cech (na úrovni dílny), podle toho, jaký management zrovna v továrně vládl. V období září 2003 – březen 2004 byla z letiště dokonce utvořena samostatná spol. s r.o. Zlin Airlines. Změny vedení a majitelů se tu promítaly od úvah a plánů na rozšiřování letiště a dráhy až po vyhrožování zaměstnancům, že budou propuštěni, jakmile si na sebe letiště nebude schopno vydělávat. Období s velkou slávou nastoupivšího amerického majitele skončilo pro letiště krátce před bankrotem kuriózní nabídkou pro Slovácký aeroklub na odkoupení letiště za 120 milionů Kč, o vybudování rezidence amerického ředitele v odbavovací hale ani nemluvě. Mezitím dráha, budovy, systémy a vybavení postupně chátrají tak, že jenom jejich uvedení do stavu, jaký byl před deseti lety, by vyžádalo značné investice. Výjimkou bylo půlroční období provozu Discovery Travel s letadly Bae-146, kdy se na Kunovice poměrně velkorysým způsobem rekonstruoval a vybavil interiér odbavovací haly a pár dalších nejnutnějších investic, nutných pro provoz letiště. Nezanedbatelným faktem však také bylo, že Discovery Travel poskytla zaměstnání pracovníkům letiště, kteří v té době byli už čtvrtý měsíc bez platu.

BAe 146-200 Flightline G-DEBE 25.8 2004, foto Václav Kudela

Ti, kteří tam dnes zbyli, jsou opět zaměstnanci továrny, která po posledním bankrotu přešla do majetku konsorcia Aircraft Industries. Zatím je ještě brzy na to, aby bylo zřejmé, co s letištěm nový majitel a jeho management zamýšlí. Do Zlína je velmi daleko a tak je možné, že si tam ještě nevšimli, co je v Kunovicích nového. Pro případ, že by to bylo opravdu tak, jen pár základních údajů:
Kunovické letiště má zatím ještě stále statut veřejného mezinárodního letiště. Letiště má oprávnění, aby se na něm létaly lety podle přístrojů, ve skutečnosti je to možné jenom jednou až dvakrát do měsíce, když se zrovna podaří sehnat externího řídícího letového provozu. Pokud se nic zásadního nestane, od začátku roku 2006 budou na letišti Kunovice možné jen lety podle pravidel VFR, tedy lety za viditelnosti. S ohledem na vrtochy počasí takové podmínky značně omezují možnosti příletů např. business letadel ze zahraničí. Kunovicím možná zůstane statut veřejného mezinárodního letiště, ale je také možné, že to časem někomu připadne jenom jako zbytečná komplikace a kupa starostí.

Cessna 525 Flying Service OO-PHI v únoru 2003, foto Michal Plot

A pak nastane okamžik, že se na kraji budou ptát – kde se stala chyba? Proč jste nás včas neinformovali? Je ale také možné, že se usoudí, že dobrým autem od Baťova mrakodrapu do Brna nebo do Ostravy není zas až tak daleko. Na otázku položenou v titulku si pak bude muset vnímavý čtenář odpovědět sám.




Související kategorie

Komentáře



ZGHK - nepřihlášený host
26.04.2006 18:45
Do Zlina daleko...

Ale oni si ve Zline situace v Kunovicich jiz pekne dlouho vsimaji. Ale take umi pocitat, a vysledky nejsou dobre...

Dub - nepřihlášený host
25.04.2006 13:36
...

Presne tak..PjP

PjP - nepřihlášený host
25.04.2006 12:58
...

Rekl bych, ze pro lepsi vyuziti moznosti LKKU jest v prve rade zajistiti lepsi dosazitelnost prostredky VHD (Verejna Hromadna Doprava). Bo je sice fajn, ze doletim na LKKU, ale dal ? Jak do Zlina ? Do Prerova ? Atd ? Jaksi letecka linka sama osobe pro masivnejsi vyuzivani letiste je podle me malo, pokud chybi nasledna moznost se nekam dopravit rozumnym zpusovbem a cenou. Tady by byla moznost, jak v prve rade podporit toto letiste ze strany "politickych" organu. Treba by stacilo, kdyby autobusy, ktere jeste mozna, zajizdeji k brane exLETu, spise zajizdeli k terminalu letiste. Z hlediska obsluhy tamnejsich arealu by se asi jenom zvetsila dochazkova vzdalenost do mraziren pro dotcene lidi.
Pavel

Dub - nepřihlášený host
25.04.2006 10:52
?

Je pravda ze letiste v kunovicich ma kapku nevhodnou polohu. Jeho priblizovaci rovina na RWY vede temer pres stred mesta Uherske Hradiste. A je temer nemozne si nevsimnou masiny ktera jde na finale a to i relativne male masiny jako je BAe 146. Musim rict ze kraval je to slusny. Nic mene na vzdory tomu vsemu by byla velka skoda kdyby letiste v kunovicich zaniklo.... Uznavam ze v soucasne dobe nema vyuziti, ale z rozvoje letecke dopravy v CR verim ze jednou bude mit vyznam. Bylo by velka skoda kdyby mesto UH stratilo tuhle tu "vyhodu" blizkeho letiste. Vse ovsem zalezi na Lidech a leteckych spolecnostech zda budbou ochotny tuhle tu destinaci litat.

pkuran - nepřihlášený host
25.04.2006 09:53
Díra na peníze

Prostě letiště je podnik jako každý jiný a musí si na sebe vydělávat, případně tvořit zisk. Nějaké dotace jsou jenom vyhazováním peněz a k ničemu to nevede. Bohužel.

Jafa - nepřihlášený host
24.04.2006 16:42
Bez šance

Podle mě je ze střednědobého hlediska (tedy než se dokončí napojení Zlína na dálniční síť směr Brno-Ostrava-Žilina) letiště v Kunovicích bez šancí na jakýkoliv dopravní mezinárodní provoz. Bohužel.

jirkapilot - nepřihlášený host
24.04.2006 16:07
Letiste Prerov

...zajimavy bude jiste i "vyvoj" na letisti Prerov, z nehoz armada /vrtulniky/ do 2 let odejde /do Namesti/...

petrp - nepřihlášený host
24.04.2006 10:43
Kde se stala chyba?

Ale snad se nestala chyba! Letiště si v současné tržní společnosti na svůj provoz musí vydělat, a čím? Jistě, počtem cestujících, tedy, o letiště musí být zájem ze strany cestujícího.

Celkem 8 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace