Letecká doprava v Severní a Jižní Koreji - KLDR

Dvě země s velmi podobným názvem, a přesto je mezi nimi propastný rozdíl. Po konci korejské války v roce 1953 se každá vydala jiným směrem, KLDR začala budovat komunismus a Jižní Korea kapitalismus. To, která cesta byla správná, je možné posoudit i ze současného stavu letecké dopravy v obou zemích.

Korejská Lidově Demokratická Republika – AIR KORYO

Historie
Po válce zde od roku 1950 působila sovětsko – korejská letecká společnost SOKAO, která byla rozpuštěna v roce 1954. V témž roce vláda založila novou leteckou společnost Chosonminhang Korean Airways (CAAK), která na začátku 90. let používala jeden čas název Korean Airways. V roce 1993 společnost změnila jméno na dodnes používané Air Koryo. Vláda investuje do aerolinií každý rok obrovské množství peněz, aby udržela letadla ve výborném stavu.

Jako základna slouží jediné letiště s mezinárodním statutem Sunan v Pyongyangu, které se nachází 22 kilometrů západně od města. Po příletu na toto letiště uvítá cestující velká fotografie bývalého prezidenta KLDR Kim Ir Sena v nadživotní velikosti.

foto: MN

Flotila
Společnost používá výhradně letadla sovětské výroby. Po svém vzniku začala létat s letadly An-2, Li-2, a IL-12. V dalších letech byly dodány IL-14 (např. 701, 704, 706, 707, 709) a čtyři IL-18. Do dnešní doby ve flotile stále slouží IL 18V, dodaný v roce 1965 (P-836) a IL 18 D, dodaný v roce 1968 (P-835). V roce 1966 byly dodány dva Antonovy 24B (P-527 a P-537), které také slouží dodnes. V dalších letech se do flotily zařadily další An-24RV, Tu-134, Tu-154 , IL-62 a IL-76.

Do flotily byly také zařazeny dva vládní letouny IL-62M (P-618 a P-882), které jsou častými návštěvníky evropských letišť.

Poslední letadla společnost získala v roce 1990, a to tři nákladní letouny IL-76, které jsou čas od času spatřeny spottery na letištích po světě.

Přehled leteckého parku Air Koryo

Typ

Imatrikulace

Rok výroby

Poznámka

Antonov An-24B P-527 1966 c/n 67302207
Antonov An-24B P-537 1966 c/n 67302408
Antonov An-24RV P-532 1974 c/n 47309707
Antonov An-24RV P-533 1974 c/n 47309708
Antonov An-24RV P-534 1974 c/n 47309802
Iljušin IL-18D P-835 1968 c/n 188011205
Iljušin IL-18V P-836 1965 c/n 185008204
Iljušin IL-62 M P-618 1985 vládní letadlo, c/n 2546624
Iljušin IL-62 M P-881 1986 c/n 3647853
Iljušin IL-62 M P-882 1988 vládní letadlo, c/n 2850236
Iljušin IL-62 M P-885 1979 c/n 3933913
Iljušin IL-62 M P-889 1981 1.7.1983 havaroval v Guinei Bissau
Tupolev Tu-134B3 P-813 1983 c/n 66215
Tupolev Tu-134B3 P-814 1983 c/n 66368
Tupolev Tu-154B P-551 1975 předělán z TU 154A, c/n 129
Tupolev Tu-154B P-552 1976 předělán z TU 154A, c/n 143
Tupolev Tu-154B P-553 1977 c/n 191
Tupolev Tu-154B2 P-561 1983 c/n 573
Iljušin IL-76 MD P-912 1990 c/n 1003403104
Iljušin IL-76 MD P-913 1990 c/n 1003404126
Iljušin IL-76 MD P-914 1990 c/n 1003404146
Severokorejský TU 154 v Pekingu
(foto Radim Vaculovič)

Destinace
Společnost provozuje jak vnitrostátní, tak mezinárodní dopravu. Vnitrostátně se létá z Pyongyangu do měst Chongjin, Kaesong, Wonsan, Hamhung, Kilju, Kanggyae a Sinuiju. Není však jisté, že tyto lety jsou opravdu operovány, pouze je uvádějí propagační materiály společnosti. Taktéž je otázkou, kdo tyto linky využívá vzhledem k tomu, že průměrná měsíční mzda v KLDR jsou v přepočtu 2 americké dolary. Je nepravděpodobné že by je ke svým cestám využívali běžní občané...

Mezinárodní linky jsou operovány do Pekingu (2x týdně s IL62), Macaa (1x týdně s Tu 154), Bangkoku (1x týdně s IL62), Shenyangu (2x týdně s TU134), Vladivostoku (1x týdně s TU134) a Chabarovsku (pouze v létě). Do poloviny 90. let se pravidelně létalo s IL62 přes Moskvu do Berlína-Schonefeldu (každý čtvrtek, později 1x za 14 dní, resp. 1x za měsíc). V Berlíně má dosud společnost regionální zastoupení pro Evropu. V minulosti se létala také linka do Sofie, není však přesně známo, kdy byla zrušena.

Tu 154 byly dodány, aby obsluhovaly pravidelné linky do Prahy a Berlína. Ve skutečnosti nikdy do Prahy pravidelná linka nevznikla, ale vzhledem k častým speciálům byla letadla společnosti Air Koryo v Praze často k vidění. Letenky na lety Air Korya není možné zakoupit v běžné síti dopravních agentur, ale pouze v severokorejské cestovní kanceláři, která zajišťuje veškeré služby pro cizince, přilétávající do KLDR. Bohužel vzhledem k uzavřenosti KLDR nejsou informace o tom, kolik letadel je skutečně v provozu, případně zdali některá nehavarovala na vnitrostátních letech.

Výrazné rozšíření nalétávaných destinací se nedá předpokládat vzhledem k již zmíněné uzavřenosti KLDR a také k finanční krizi, ve které se země nachází.

foto: MN

Nehody
Dne 1.7.1983 měla společnost jedinou známou nehodu, v Guinei Bissau havaroval Il-62 (P-889) dodaný v roce 1981. Na palubě bylo 23 lidí a všichni zahynuli, když letadlo spadlo do hor Fouta Djall. Letoun letěl na nepravidelné lince z Pchjongjangu do Conakry. Toto letadlo bylo v roce 1982 čtyřikrát v Praze, následující rok již jen jednou.

... pokračování příště

Autor: JB



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace