Dvě země s velmi podobným názvem, a přesto je mezi nimi propastný rozdíl. Po konci korejské války v roce 1953 se každá vydala jiným směrem, KLDR začala budovat komunismus a Jižní Korea kapitalismus. To, která cesta byla správná, je možné posoudit i ze současného stavu letecké dopravy v obou zemích.
Historie
Po válce zde od roku 1950 působila sovětsko – korejská letecká společnost SOKAO, která
byla rozpuštěna v roce 1954. V témž roce vláda založila novou leteckou společnost
Chosonminhang Korean Airways (CAAK), která na začátku 90. let používala jeden čas název Korean
Airways. V roce 1993 společnost změnila jméno na dodnes používané Air Koryo. Vláda
investuje do aerolinií každý rok obrovské množství peněz, aby udržela letadla ve výborném
stavu.
Jako základna slouží jediné letiště s mezinárodním statutem Sunan v Pyongyangu, které se nachází 22 kilometrů západně od města. Po příletu na toto letiště uvítá cestující velká fotografie bývalého prezidenta KLDR Kim Ir Sena v nadživotní velikosti.
foto: MN |
Flotila
Společnost používá výhradně letadla sovětské výroby. Po svém vzniku začala létat s letadly
An-2, Li-2, a IL-12. V dalších letech byly dodány IL-14 (např. 701, 704, 706, 707, 709) a čtyři
IL-18. Do dnešní doby ve flotile stále slouží IL 18V, dodaný v roce 1965 (P-836) a IL
18 D, dodaný v roce 1968 (P-835). V roce 1966 byly dodány dva Antonovy 24B (P-527 a
P-537), které také slouží dodnes. V dalších letech se do flotily zařadily další An-24RV,
Tu-134, Tu-154 , IL-62 a IL-76.
Do flotily byly také zařazeny dva vládní letouny IL-62M (P-618 a P-882), které jsou častými návštěvníky evropských letišť.
Poslední letadla společnost získala v roce 1990, a to tři nákladní letouny IL-76, které jsou čas od času spatřeny spottery na letištích po světě.
Přehled leteckého parku Air Koryo
Typ |
Imatrikulace |
Rok výroby |
Poznámka |
Antonov An-24B | P-527 | 1966 | c/n 67302207 |
Antonov An-24B | P-537 | 1966 | c/n 67302408 |
Antonov An-24RV | P-532 | 1974 | c/n 47309707 |
Antonov An-24RV | P-533 | 1974 | c/n 47309708 |
Antonov An-24RV | P-534 | 1974 | c/n 47309802 |
Iljušin IL-18D | P-835 | 1968 | c/n 188011205 |
Iljušin IL-18V | P-836 | 1965 | c/n 185008204 |
Iljušin IL-62 M | P-618 | 1985 | vládní letadlo, c/n 2546624 |
Iljušin IL-62 M | P-881 | 1986 | c/n 3647853 |
Iljušin IL-62 M | P-882 | 1988 | vládní letadlo, c/n 2850236 |
Iljušin IL-62 M | P-885 | 1979 | c/n 3933913 |
Iljušin IL-62 M | P-889 | 1981 | 1.7.1983 havaroval v Guinei Bissau |
Tupolev Tu-134B3 | P-813 | 1983 | c/n 66215 |
Tupolev Tu-134B3 | P-814 | 1983 | c/n 66368 |
Tupolev Tu-154B | P-551 | 1975 | předělán z TU 154A, c/n 129 |
Tupolev Tu-154B | P-552 | 1976 | předělán z TU 154A, c/n 143 |
Tupolev Tu-154B | P-553 | 1977 | c/n 191 |
Tupolev Tu-154B2 | P-561 | 1983 | c/n 573 |
Iljušin IL-76 MD | P-912 | 1990 | c/n 1003403104 |
Iljušin IL-76 MD | P-913 | 1990 | c/n 1003404126 |
Iljušin IL-76 MD | P-914 | 1990 | c/n 1003404146 |
Severokorejský TU 154 v Pekingu (foto Radim Vaculovič) |
Destinace
Společnost provozuje jak vnitrostátní, tak mezinárodní dopravu. Vnitrostátně se létá z Pyongyangu
do měst Chongjin, Kaesong, Wonsan, Hamhung, Kilju, Kanggyae a Sinuiju. Není však jisté, že tyto
lety jsou opravdu operovány, pouze je uvádějí propagační materiály společnosti. Taktéž je otázkou,
kdo tyto linky využívá vzhledem k tomu, že průměrná měsíční mzda v KLDR jsou v přepočtu
2 americké dolary. Je nepravděpodobné že by je ke svým cestám využívali běžní občané...
Mezinárodní linky jsou operovány do Pekingu (2x týdně s IL62), Macaa (1x týdně s Tu 154), Bangkoku (1x týdně s IL62), Shenyangu (2x týdně s TU134), Vladivostoku (1x týdně s TU134) a Chabarovsku (pouze v létě). Do poloviny 90. let se pravidelně létalo s IL62 přes Moskvu do Berlína-Schonefeldu (každý čtvrtek, později 1x za 14 dní, resp. 1x za měsíc). V Berlíně má dosud společnost regionální zastoupení pro Evropu. V minulosti se létala také linka do Sofie, není však přesně známo, kdy byla zrušena.
Tu 154 byly dodány, aby obsluhovaly pravidelné linky do Prahy a Berlína. Ve skutečnosti nikdy do Prahy pravidelná linka nevznikla, ale vzhledem k častým speciálům byla letadla společnosti Air Koryo v Praze často k vidění. Letenky na lety Air Korya není možné zakoupit v běžné síti dopravních agentur, ale pouze v severokorejské cestovní kanceláři, která zajišťuje veškeré služby pro cizince, přilétávající do KLDR. Bohužel vzhledem k uzavřenosti KLDR nejsou informace o tom, kolik letadel je skutečně v provozu, případně zdali některá nehavarovala na vnitrostátních letech.
Výrazné rozšíření nalétávaných destinací se nedá předpokládat vzhledem k již zmíněné uzavřenosti KLDR a také k finanční krizi, ve které se země nachází.
foto: MN |
Nehody
Dne 1.7.1983 měla společnost jedinou známou nehodu, v Guinei Bissau havaroval Il-62 (P-889)
dodaný v roce 1981. Na palubě bylo 23 lidí a všichni zahynuli, když letadlo spadlo do hor
Fouta Djall. Letoun letěl na nepravidelné lince z Pchjongjangu do Conakry. Toto letadlo bylo v roce
1982 čtyřikrát v Praze, následující rok již jen jednou.
... pokračování příště
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém