Letecká doprava v Estonsku (2. část)

V minulém článku jsme vám přiblížili mezinárodní letecký provoz v Estonsku. Nyní vás seznámíme s tím, jak je to v tomto státě s dopravou vnitrostátní.
V malé zemi jako je Estonsko poměrně překvapuje existence vnitrostátních leteckých linek, podíváme-li se však na geografii země, je zde pravidelné letecké spojení více než logické. Západně od estonské pevniny se totiž nacházejí dva poměrně velké ostrovy, Hiuumaa (1 000 km2) a Saaremaa (2 700 km2). I když vzdálenost jejich hlavních měst od Tallinnu není astronomická (např. Kärdla - hlavní obec ostrova Hiuumaa – Tallinn činí 120 km), je spojení autem a trajektem zdlouhavé, a proto estonská vláda finančně dotuje letecké linky na oba ostrovy.

Již výše zmíněný dopravce Avies provozuje celkem 10x týdně pravidelnou linku Tallinn – Kuressaare (ostrov Saaremaa) a zpět letadly Turbolet L-410UVP nebo Jetstream 31. Cena zpáteční letenky je 595 estonských korun, tj. 1 190 Kč. Společnost má ve svém letadlovém parku 2 Turbolety, a to reg. ES-PLB a ES-PLI. Druhý jmenovaný stroj je upraven pro smíšenou osobní a nákladní dopravu a létá v barvách DHL. Dále vlastní jeden Jetstream 31, reg. ES-PJG, jeden Piper PA31-350 Navajo reg. ES-PAH a také jeden Learjet 55, reg. ES-PVV. Společnost byla založena v roce 1991 a kromě nabídky pravidelného leteckého spojení dokáže zorganizovat charterové lety, provozuje cargo dopravu a air taxi.

foto: MV

Druhým dopravcem, provozujícím vnitrostátní pravidelné lety v Estonsku, je Air Livonia se sídlem v Pärnu v jižním Estonsku. Ve flotile dopravce se nacházejí velmi zajímavé typy, a to jeden PZL Mielec AN-2, reg. ES-CAC, a také 2 letadla PZL Mielec AN-28, reg. ES-DAA a ES-DAB. Společnost byla založena v r. 1994 pod názvem Baltic Aeroservice a první pravidelnou linku otevřela 17. dubna 1995 z Pärnu na ostrov Kihnu (vzdálený od Pärnu pouhých 40 km), kam se létalo typem Antonov 2. Provoz této linky byl do odvolání přerušen koncem roku 2002. V 2. polovině 90. let provozovala Air Livonia pravidelnou linku z Tallinnu do Kuressaare, v současné době zajišťuje provoz na lince Tallinn – Kärdla (ostrov Hiiumaa) 2x denně každý všední den typem AN-28. Zpáteční letenka stojí pouhých 360 estonských korun (720 Kč !!!) a 25 minut dlouhý let malým Antonovem podle pravidel VFR je velmi příjemným leteckým zážitkem. Velmi exoticky působí další pravidelné letecké spojení společnosti Air Livonia – každé pondělí vylétá AN-28 na svůj let po trase Pärnu – ostrov Ruhnu – Kuressaare a zpět, ve čtvrtek pouze Pärnu – Ruhnu – Kuressaare a v pátek z Kuressaare přes Ruhnu zpět do Pärnu. Ke zvláštnostem tohoto spojení patří fakt, že odlehlý ostrov Ruhnu (jedná se o nejjižnější místo Estonska) má pouze 68 obyvatel, místní letiště nemá zpevněnou dráhu a odbavovací budovu představuje pouze malá dřevěná budka. Otázkou zůstává rentabilita spojení na Ruhnu po případném zastavení dotací estonské vlády a budoucnost linky po vstupu Estonska do Evropské unie. Protože všechna uvedená pravidelná spojení většinou zajišťuje pouze jeden Antonov, v současné době ES-DAA, cestující mohou od července letošního roku využít dříve prázdné přelety z Pärnu do Tallinnu (v pondělí a v pátek večer, cena letenky 150 estonských korun) a z Kuressaare do Tallinnu ve čtvrtek odpoledne.

foto: MV

Autor: MV



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace