S ČSA z Ostravy do Prahy

Je tomu pomalu rok, kdy se na Planes.cz objevil článek o letu na křídlech ČSA do Karlových Varů. Karlovy Vary nejsou jedinou tuzemskou destinací Českých aerolinií. Létá se také do Ostravy, a to až 4x denně.

Foto:Vladimír Máslo / Michal Holubec

Intenzivní byl provoz mezi Prahou a Ostravou i za komunistické éry, v sedmdesátých letech. Nejčastěji byl nasazován Iljušin 18. Po ropné krizi na začátku osmdesátých let provoz poněkud prořídl a nejčastějším návštěvníkem byl Tupolev 134 a Jak 40. Změnou politického klimatu v roce 1989 klesá frekvence letů, létá se maximálně dvakrát denně letadly ATR 72 nebo Tu 134. V některých dnech linka pokračuje až do Popradu-Tater. Druhá polovina devadesátých let je zlom, neboť ČSA opouští kromě charterových linek mošnovské letiště. Nikoliv však celé České aerolinie. V té době je bouřlivý rozvoj letecké společnosti Air Ostrava a logickým důsledkem je vzájemná spolupráce s ČSA. Všechny lety do Ostravy jsou obsluhovány letadly Air Ostrava (Jetstream 31, Saab 340, BAe ATP, Fokker 28) a někdy také Jakem 40, pronajatým od Státního leteckého útvaru Slovenské republiky. ČSA má na těchto linkách předem daný počet sedadel v letadle, které může obsadit. Na sklonku devadesátých let se ovšem tato firma dostává do finančních problémů a na podzim roku 1999 vyhlašuje úpadek, konec provozu a následně v roce 2000 bankrot. Lety mezi Prahou a Ostravou přebírá na zimu 1999 / 2000  letecká společnost Fischer Air, kde má také ČSA určitý počet sedaček. V létě 2000 se ČSA opět vrací, a to s letouny ATR 42 a ATR 72. Počet frekvencí roste až na dnešní 4 denně.

Foto:Vladimír Máslo / Michal Holubec

Nepočítaje charterové lety je linka do Prahy jedinou pravidelnou v Ostravě. V poslední době stále více prosakují jak v tisku, tak mezi odbornou veřejností zprávy o uvažované lince Austrian do Vídně. Zda ovšem tato linka bude létat ukáže
až čas.

Foto:Vladimír Máslo / Michal Holubec

I já jsem se koncem tohoto května pohyboval ve městě Ostrava, kde jsem samozřejmě musel navštívit i největší atrakci tohoto města, Stodolní ulici. Nemá cenu se v tomto článku rozepisovat, kolik je v této ulici barů a klubů, co je zde nového, jaký bar je lepší, jaký horší a kde se dobře nadlábnete. V neděli 30.5. nastal můj poslední den v severomoravském regionu a bylo nutno se nějak přepravit do hlavního města. Volba samozřejmě padla na leteckou dopravu. V pozdním odpoledni odjíždím z města na letiště Mošnov. To je vzdáleno od centra města 20 km jihozápadním směrem. V duchu tajně doufám, že se ukáže na lince ČSA jeden z nových ATR 42 OK-JFJ nebo OK-JFK.

Foto:Vladimír Máslo / Michal Holubec

Letiště je nově zrekonstruované, byla rozšířena příletová hala, zvýšen počet odbavovacích přepážek a také prostor pro cestující, čekající na odbavení, je větší. Vstupuji tedy poprvé do nově udělané odletové haly. Napravo od vstupu je
informační přepážka, která také slouží pro cestující, kterým nedošla zavazadla, případně došla poškozená. Na této straně je i směnárna valut. Po levé straně je stánek autopůjčovny a cestovní kanceláře Fischer. Před pasovou kontrolou se nachází stánek Českých aerolinií, ve kterém střídavě pracují tří velice milé a ochotné slečny Karin, Kamila a Ilona. Po odbavení procházím v podstatě přes pasovou kontrolu, kde jsem na základě občanského průkazu zkontrolován a po průchodu bezpečnostní kontrolou se dostávám do odletového východu. V tu chvíli mám radost, na ploše stojí nový ATR 42-500 reg. OK-JFJ, který mě poveze domů. Na krajní stojánce stojí opět k mému milému překvapení IL 76 Silk Way Airlines (4K-AZ40). Silk Way sice znám už z Prahy, ale tento letoun potěší na jakémkoliv letišti. Po obvyklém procesu odevzdání jednoho dílu palubní vstupenky odcházejí všichni cestující do letadla. V novém ATRu se mi moc líbí, design a kožené sedačky umocňují nový styl celého interiéru.

Foto:Vladimír Máslo / Michal Holubec

V 18:56 startujeme z dráhy 04. Levou zatáčkou točíme směr k pražskému letišti. Za pár minut máme nastoupanou potřebnou letovou hladinu a na pořad dne přichází to nejpříjemnější na letecké dopravě - občerstvení. ČSA zavedlo minulý rok nový košíčkový servis a je znát, že cestující jsou obslouženi podstatně rychleji a mají více času na vlastní konzumaci. Pomalu žvýkám svoji houstičku a již přelétáváme severně od Olomouce, za pár minut míjíme Žďár nad Sázavou a přes Českomoravskou vrchovinu letíme přímo do Čech. Jižně oblétáváme hlavní město Prahu a přes hrad Karlštejn a Beroun začínáme točit dlouhou pravou zatáčku nad malebným údolím řeky Berounky do osy dráhy 06. V 19:38 se zadní kola dotýkají dráhy v Praze. Jelikož jsem trasu z Ostravy do Prahy neletěl poprvé, měl jsem možnost poznat, že nová ATéeRka ČSA jsou rychlejší. V novém ATR 42-500 se do Prahy dostanete již za cca 40 min oproti starší verzi, která to zvládne průměrně za 45 až 50 minut.

Závěr je zcela jednoduchý, nasedl jsem na letištní ploše do autobusu ČSL, který nás odvezl okolo vrátnice u Menzies cargo před letištní terminál a tím moje cesta za krásami Moravy definitivně skončila.

Autor: VM



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace