Jak se lakují letadla ?

Toto téma mě napadlo po několika dotazech od mých kamarádů. Rád bych ho tedy slovem, ale v mém případě raději obrazem trochu popsal.Nátěr letadla má nejenom estetický, ale i protikorozní účel a je doporučeno jeho obnovení zhruba každých pět let. Letoun je nejprve zbaven starého nátěru (jak jste mohli vidět na fotografii Míly Daniela v galerii Planes - OK-XGC). Při té příležitosti je provedena i prohlídka letadla a hledají se případná poškození, která jsou jinak skryta barvou. Vlastní stříkací část se v Praze neprovádí, na tuto práci je třeba speciální hangár, který je pro tuto práci vybaven. U toho je například pojezd hangárových vrat řešen z bezpečnostních důvodů pomocí stlačeného vzduchu. Jeden z takovýchto hangárů je např. v holandském Eindhovenu (viz obrázek číslo 1).

Obr. 1

Maximálně pojme letadlo velikosti Boeing 747SP. Obnova nátěru letadla velikosti Boeing 737 trvá asi týden. Na připravený podklad se základovou barvou nanesou hlavní plochy letadla, bílá na trup (obrázek č. 2) a po jeho přikrytí krycím papírem dojde na šedivou na křídlech (obrázky číslo 3, 4 a 5).

Obr. 2

Obr. 3

Obr. 4

Obr. 5

Při této práci je velmi důležité zakrytí všech částí letadla kam barva nepatří, jako jsou okna nebo pracovní plochy hydraulických aktuátorů, jejichž těsnění jsou na prach z barvy obzvláště náchylná. Dále dojde na pruhy, které se linkují pomocí rotační laserové hlavy (obrázek 6) a vylepují pomocí lepící pásky.

Obr. 6

Všimněte si červené tečky laseru, kterou má lakýrník uprostřed mezi rukama (obrázek 7).

Obr. 7

Nejdříve se stříká např. červená na všechny plochy letadla, pak modrá a tak dále (obrázek 8).

Obr. 8

Nakonec je letadlo obklopeno lešením (obrázek 9) a pracuje se na detailech, jako jsou nápisy pro ovládání cargo dveří (obrázek 10), imatrikulace, vlajka apod.

Obr. 9

Obr. 10

Tyto detaily se buď provádí barvou nebo se vylepují samolepkou. Například nápis CZECH AIRLINES (obrázek 11) je na některých letadlech proveden barvou, někde pak samolepkou.

Obr. 11

Po přibližně týdnu je hotovo. Tento hangár (obrázek 12) navštíví letadlo opět přibližně za pět let.

Obr. 12

Autor: PP



Související kategorie

Komentáře



Jirka Sponar - nepřihlášený host
01.02.2005 14:16
Typy nateru na letadla

Yenick: Pro nátěry letadel se používají podobné typy hmot jako například pro nátěry aut a kolejových vozidel. Základní nátěr bývá buď dvousložkový epoxid nebo dvousložkový polyurethan, vrchní nátěr pak bývá dvousložkový polyurethan, hlavně kvůli dobré stálosti lesku a barevného odstínu, možná už se některá letadla natírají hmotami na bázi polysiloxanu - jěště větší stálost odstínu a lesku, ekologičtější aplikace, neboť neobashují jedovaté isokyanáty v tužidle a mají méně rozpouštštědel. Obvyklá tloušťka celého nátěru bývá od 120 do 200 mikrometrů. Hmoty samozřejmě procházejí zkouškami a schváleními, nevím, jak dlouho to trvá u letadel, ale pro srovnání, nátěr kolejových vozidel pro ČD se schvaluje přibližně půl roku. Cena takového nátěru včetně práce se pohybuje řádově okolo 500 Kč/m2. Nátěry na letadla vyrábí npař. firmy PPG a Du Pont.

Yenick - nepřihlášený host
31.01.2005 10:49
Jak se lakují letadla

Rozhodně jedno ze zajímavých témat,už proto, že realizace těchto prací je běžnému člověku skryta. Článek je bohužel opravdu velmi stručným průvodcem problematiky, jistě by bylo možno zajít do hlubších detailů a podrobnějšího popisu jednotlivých etap. Ale k věci:
Zajímá mě:
a)Jakou přibližnou celkovou hmotnost barev představuje nátěr - v tomto případě pro ČSA?
b)O jaký druh barev se jedná - je to nějaký speciální druh vyvinutý právě pro letadla?
c)Nátěr letadla taky něco stojí. Můžete napsat, na kolik cca přijde 1 m2 nátěru a jaká je celková barvou krytá plocha např. B737-400?
Zase jako "etalon" vezměme nátěr pro ČSA.
Každopádně díky za informativní seznámení s touto nepříliš veřejnosti známou stránkou provozu letadel a odpovědi na moje dotazy. Pokud by to bylo možné, opravdu bych někdy příště přivítal podrobnější pojednání...

popelář - nepřihlášený host
29.01.2005 06:41
Aktuátor

Daniel: Je to agregát, který pohybuje plochami na křídle-sloty,spojlery a pod.
Je poháněn stlačenou hydraulickou kapalinou a jeko plocha-pístnice, se vysunuje a zasunuje, ta je právě citlivá na barvu, pokud při přesunutí pístnice dojde ke kontaktu barvy s těsněním, je toto těsnění vydřeno a následuje únik hydraulické kapaliny.

Daniel - nepřihlášený host
28.01.2005 23:14
Dotaz

Velmi zajmavé, co znamená prosím aktuátor?

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace