Ryanair začal létat do České republiky

Do Brna se včera vrátil pravidelný letecký dopravce. Dřívější pokusy společností Air Ostrava a ČSA (lety mezi Prahou a Brnem) a spol. Air Engiadina, která spojovala Brno a Curych, nikdy nevydržely nadlouho. O stálé pravidelné spojení Brna a Londýna se nyní pokouší Ryanair a podle prvních ohlasů to vypadá, že by se linka mohla chytit. Boeing 737-800 irského low cost dopravce létá denně linku FR8403/4 Londýn (Stansted) – Brno – Londýn (Stansted). Odlety z Londýna jsou ve 14:30 (sobota a neděle 14:40), letadlo přistává v Brně v 17:25 (17:35) a za 25 minut se vydává opět zpět do Londýna, kde přistává v 19:05 (19:15). Účastnili jsme se prvního pravidelného letu a některé momenty bychom vám rádi přiblížili.

Odlet z letiště Londýn Stansted byl plánován 24.03.2005 na 14:15. Brzký odpolední čas odletu je z hlediska cestovatele nezávislého na čase příjemný. Nemusíte se honit a i přes tradiční dopravní zácpy v Londýně máte možnost na letiště dorazit včas, aníž byste museli vstávat v brzkou ranní hodinu. Nejlevnější dopravou z centra Londýna na letiště Stansted jsou autobusy spol. Terravision, které odjíždějí z London Victoria Coach Station od 03:00 do 22:30 každou hodinu (ve špičkách po 30ti minutách). Cena jízdného je 8,50GBP. Tomuto novému dopravci konkuruje zaběhnutý National Express, který odjíždí ze stejného místa po celý den v patnácti až dvacetiminutových intervalech. National Express je o 1,50 GBP dražší. Doba jízdy na letiště Stansted je přibližně 1,5 hodiny, ve špičkách všedního dne se však může o 30 – 60 minut protáhnout. Prvnímu letu Ryanairu do Brna nebyla ze strany irského dopravce věnována žádná zvláštní pozornost a vše probíhalo jako u odbavení na kterýkoliv jiný let. Na letišti se v tento den pouze rozdávalo cukroví s čísly 2012 – speciální akce města Londýn, při které upozorňuje na svou kandidaturu na pořádání Olympijských her v roce 2012.
Nástup do letadla proběhl z odletového východu B47 v terminálu, odkud odlétají letadla Ryanairu do Evropské unie. Na stojánku 51L byl přistaven Boeing 737-800 registrace EI-DAF, který nosí na trupu přídavný nápis City of Nyköping, upozorňující na lety Ryanairu do tohoto města (bude vám spíš známé pod jménem letiště Stockholm-Skavsta). Vytížení prvního letu do Brna bylo pro Ryanair více než vynikající. Na palubě bylo 181 cestujících, převážně Čechů. Dle vyjádření některých periodik je na tuto linku prodáno již více než 10 000 letenek a Ryanair předpokládá, že za první rok přepraví na lince až 100 000 cestujících. V duchu jsem ocenil nákup této letenky s velkým časovým předstihem. Na konci listopadu 2004 stála se všemi poplatky 21,67 GBP (930,- Kč) na osobu. V posledních dvou týdnech před odletem však cena činila již 202 GBP (8680,- Kč)!!! Včasný nákup se tedy rozhodně vyplatí. První let Ryanairu na lince Londýn – Brno odstartoval načas.
Ryanair je známý svoji maximální šetrností nákladů. Oproti jiným společnostem překvapí například bezpečnostní instrukce, které se nenacházejí v kapsách sedaček, ale jsou nalepené na sedačce před vámi. Přilepené jsou opravdu důkladně a společnost tak nemusí utrácet za jejich opětovné dotištění při jejich ztrátě či poškození.
Posádka v kabině byla britsko-česko-polská. Po expanzi linek Ryanairu do Polska a zavedení linky do České republiky, začal Ryanair zaměstnávat i stevardy a stevardky z těchto zemí. Za veškeré občerstvení na palubě se samozřejmě platí. Sendvič můžete koupit za 3,65 – 4 GBP, čaj, kávu, kapučíno, horkou čokoládu nebo 0,5L vody za 1,85 GBP. Nealkoholický nápoj v plechu (Pepsi, 7up, Ice Tea) je za 1,50 GBP, pivo za 3 GBP. Dřívější mé zkušenosti, že i přesto, že se za občerstvení v letadle musí platit, se cestující rádi občerství a obrat z prodeje je vysoký, se potvrdily i tentokrát. Ryanair prodává na palubě také za 1,50 GBP výherní losy, které šly také dobře na odbyt. Naopak nezájem panoval o sortiment tzv. Gift Shopu (hračky, hodinky, kosmetika apod.). Let z Londýna do Brna trval přibližně 1 hodinu a 40 minut a letadlo přistálo na dráhu 10 letiště v Tuřanech pár minut po 17. hodině, tedy o 15 minut před plánovaným příletem.
Menší rozruch na palubě připravil kapitán letadla, který cestující přivítal na letišti Brno, v Československu… Nulová propagace první linky ze strany Ryanairu byla vynahrazena v Brně. Cestující prvního letu přivítal hejtman Jihomoravského kraje, v odbavovací hale po příletu hrála cimbálová muzika a bylo připraveno občerstvení. Na uvítání bylo možné ochutnat také např. místní slivovici. Všichni cestující dostali pamětní odznak vydaný Jihomoravským krajem s upomínkou na 24. březen 2005 a první pravidelný let Ryanairu mezi Londýnem a Brnem.
Zatímco na letišti končilo přivítání, Boeing 737-800 se vydal s novými cestujícími na zpáteční let do Londýna. Přesný počet neznáme, ale na první pohled bylo patrné, že letadlo zpět prázdné rozhodně neletělo. Uvidíme, zda-li tah největšího evropského low cost dopravce prozatím obejít Prahu, kde je již silně usazen jeho konkurent easyJet, bude úspěšný a jestli ještě překvapí s dalšími linkami do České republiky.

Autor: RP



Související kategorie

Komentáře



Jarin - nepřihlášený host
12.02.2008 17:45
:-)

Tak se dívám, že ten Vendelín co se tu sázel o svý prachy přišel...:-)

experience 737 - nepřihlášený host
28.03.2005 13:20
BRQ

Pracuji v Praze jako pilot u ČSA, jsem právě z Brna a vždy se sem rád vracím, Tuřany jsou mým mateřským letištěm, kde jsem poprvé zažil pocit nazávislosti nad zemí. Jen chci vyslovit názor, že mne velice těší, že Brno získalo zase pravidelku a navíc takového progresivního a silného dopravce a rozhodně to letišti a kraji přeju. Navíc si myslím, že linka má před sebou dobrou budoucnost, narozdíl od pána výše, který se sází o 10 tisíc, nejspíš si dost neváží peněz, protože už teď je bez nich. Jen škoda, že ČSA nemělo nikdy moc zájem snažit se rozvíjet dopravu v Brně. Přestože je Ryanair pro mne v podstatě konkurence, Brnu a okolí to přeju.

Dan - nepřihlášený host
27.03.2005 18:29
Ryanair

Pravda, Ryanair je vetsinou opravdu do Londyna levnejsi nez SkyEurope, ale i tak mi prijdou ceny SkyEurope docela prijatelne, kezbychom meli i v Praze takovy low cost...

bp3210 - nepřihlášený host
27.03.2005 12:10
naklady!!

Ilja, az na tie sedacky s tebou suhlasim.poklial viem, tak aj EASYJET ma na odbavenie 25min- a stiha to hravo!!

ilja - nepřihlášený host
26.03.2005 21:19
Jak tlaci dolu naklady Ryanair

V tomto smeru, asi nema Ryanair konkurenci. Uvedu par prikaldu, napr.: a)Vsechny sedacky jsou instalovany do 90 stupnove polohy, bez moznosti nastaveni, protoze by se jejich rovnanim na letisti ztracel cas a stalo by to extra naklady. (Ano, clovek tim ztraci pohodli, ale jestlize chce letet za hodne levnou cenu, tak to tu hodinu v te sedacce vydrzi) b)Vsimnete si, ze letadla Ryanairu maji nainstalovane vlastni schudky, tim padem nepotrebuji letistni schudky a znovu o neco snizi naklady. c)Myslim, ze jistou roli v cene letenky, hraje i to, ze Ryanair umistuje na svych letadlech reklamu, takze svym zpusobem jsou ty letenky do jiste miry sponzorovany tou firmou co ma na trupu (nebo uvnitr) letadla reklamu. Nekde jsem videl fotku letadla Ryanairu, kompletne pomalovaneho barvami britske telekomunikcni spolecnosti Cable and Wireless.

Je toho mnohem vic, a kdyz se to vse zkombinuje, tak to rovnez vysvetluje, proc odbaveni Ryanairu v Brne trva pouze 25 minut a proc jsou letenky Ryanairu tak levne.

Rovnez, si vzpominam na clanek Hospodarskych Novin, kde stalo, ze Ryanair svymi opatrenimi, za rok usetri na jednom letadle cca. 200000 euro.

Martin - nepřihlášený host
25.03.2005 23:26
Sky Europe

Tato spolecnost ma v porovnani s Ryanair o dost vyssi ceny. Dovedu si predstavit, ze cena je pro spoustu lidi z SK docela rozhodujici a radi si do Brna na letiste zajedou.

Dan - nepřihlášený host
25.03.2005 20:45
RE:Dobry marketingovy krok

Myslim ze zajiste se klientela na Morave najde, ale pro obcany Slovenska to bude mit asi pramaly smysl, vzdyt SkyEurope muze plne konkurovat a sit teto spolecnosti prijatelne pokryva celou Evropu. Spis bych ocekaval, ze cestujici, kteri nepoleti primo z Brna do Londyna ci jeho blizkosti budou nadale radi vyuzivat Bratislavu nebo Prahu.

ilja - nepřihlášený host
25.03.2005 19:30
dobrý marketingový krok (pozice letiště)

Z marketingového hlediska je to dobrá destinace, v Brně jsou nízké poplatky a je to relativně blízko Prahy, ale i Bratislavy, a já myslím, že slovenská klientela tohle uvítá, za situace kdy nemají moc pravidelných spojení v porovnání s Prahou, odkud často létají .

Martin - nepřihlášený host
25.03.2005 18:51
Ja se vsadim

Klidne se o tech 10.000 vsadim. Jsem z Moravy a bydlim v Londyne uz nekolik let. Je tady neuveritelne mnozstvi Cechu a Slovaku, kteri toto spojeni rozhodne uvitaji. A i lidi, kteri bydli na vychod od Prahy si muzou ted vybrat, jestli chteji letet na PRG nebo BRQ. Ryanair ma bezkokurencni ceny, pred par dny jsem pro svoji znamou kupoval zpatecni BRQ-STN-BRQ, leti v polovine dubna a stalo to 1.900Kc vcetne vsech poplatku.Samozrejme Britu, kteri poleti do Brna bude min nez do Prahy ale pokud PRG dokaze uzivit cca 15 letu denne do Londyna, tak proc by BRQ neuzivilo jeden? Spis cekam, ze pribudou dalsi...

Martin - nepřihlášený host
25.03.2005 18:47
Ja se vsadim

Klidne se o tech 10.000 vsadim. Jsem z Moravy a bydlim v Londyne uz nekolik let. Je tady neuveritelne mnozstvi Cechu a Slovaku, kteri toto spojeni rozhodne uvitaji. A i lidi, kteri bydli na vychod od Prahy si muzou ted vybrat, jestli chteji letet na PRG nebo BRQ. Ryanair ma bezkokurencni ceny, pred par dny jsem pro svoji znamou kupoval zpatecni BRQ-STN-BRQ, leti v polovine dubna a stalo to 1.900Kc vcetne vsech poplatku.Samozrejme Britu, kteri poleti do Brna bude min nez do Prahy ale pokud PRG dokaze uzivit cca 15 letu denne do Londyna, tak proc by BRQ neuzivilo jeden? Spis cekam, ze pribudou dalsi...

Celkem 16 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace