Vyhlídkový let s Boeingem 727

O víkendu 21. a 22. května se na letišti v Berlíně Schönefeldu konal Flughafenfest. Jedná se o atrakci spíše pozemní, pouťového typu, která je jen částečně přerušována krátkými leteckými ukázkami. V souvislosti s touto akcí se konaly i vyhlídkové lety historickými letadly. Společnost LTU nabízela krátké lety v De Havilland DH-104 Dove, společnost Air Service Berlin nabídla svojí DC-3 a Lufthansa již tradičně vozila cestující mezi letišti Schönefeld a Tempelhof v krásně zrekonstruovaném Junkersu Ju-52.

22. května byl tento program obohacen i vyhlídkovým letem Boeingem 727-200 společnosti Syrian Arab Airlines. Tato společnost výjimečně změnila typ letadla na lince RB 439 Damašek - Aleppo - Vídeň - Berlín, normálně obsluhované letadlem Airbus 320. Pro zájemce také nabídla slevu na letenky Vídeň - Berlín - Vídeň. Ve spolupráci s německou společností Airevents pak zároveň uspořádala jeden vyhlídkový let z Berlína.

V neděli v 8:30 ráno, po letu z Aleppa dlouhém 3 hodiny a 15 minut, přistál ve Vídni Boeing 727-294/Adv registrace YK-AGA. Vzhledem k celkem hustému provozu na lince Vídeň - Berlín tvořenému především společnostmi Lufthansa, AirBerlin a Austrian Airlines asi není zvykem, že ve Vídni na let RB 439 přistupují cestující. To se projevilo tím, že ani tři čtvrtě hodiny před odletem nebylo jasné, zda se vůbec najde někdo, kdo by cestující na tento let odbavil. Po chvíli pátrání a naléhání se to podařilo a palubní vstupenky byly nakonec vystaveny ochotným personálem Austrian Airlines. Jednalo se asi o deset cestujících, z nichž všichni letěli do Berlína, aby se později zúčastnili vyhlídkového letu s tímto letadlem. Tito cestující byli poté odvezeni autobusem k letadlu, kde se k naprostému zoufalství pozemního personálu rozutekli po letištní ploše, aby si mohli toto letadlo vyfotografovat. Posádka Syrianairu toto však kvitovala radostnými úsměvy, evidentně ji těšilo, že se cestujícím to „jejich“ letadlo tolik líbí. Když se podařilo všechny konečně nahnat do letadla, linka 439 se vydala na cestu do Berlína.

Letělo se ve výšce 26 000 stop a let trval přibližně 55 minut. Po přistání v Schönefeldu přijela k letadlu nejdříve německá pohraniční policie, která oznámila jednomu z cestujících ze Sýrie, že mu není povoleno vstoupit na území Spolkové Republiky Německo a nesmí tedy opustit letadlo. Ostatní pak mohli vystoupit. V letištní hale se nadšenci přilétnuvší z Vídně připojili ke stovce nadšenců z jiných částí světa a po odbavení se všichni společně vydali zpět k letadlu. U letadla se opět všichni rozprchli po ploše, což vzhledem k přibližně desetinásobnému počtu lidí vypadalo přibližně desetkrát šíleněji než před tím ve Vídni. Nicméně pozemní personál byl předem informován a tak se mu situaci podařilo zvládnout bez větších problémů. Po nástupu byli všichni uvítáni pozdravem kapitána, který pak stručně popsal plánovanou trať letu. Poté stevardi začali servírovat jídlo a pití. Každý dostal sendvič se sýrem, kuřecím a vepřovým masem a jako zákusek oříškový dort. Zároveň na tácku byla i malá láhev s vínem. Dále se podávaly nápoje, cestující si mohli vybrat mezi čajem a kávou, nebo pivem, limonádou, pomerančovým džusem a sodovkou. Po uklizení nádobí už nic nebránilo tomu, aby se Boeing 727 společnosti Syrianair vydal na vyhlídkový let kolem Berlína.

Po startu a nastoupání do výšky 5000 stop nad mořem proběhl jeden oblet Berlína. Potom začal stroj opět klesat a následovalo přiblížení na letiště Tempelhof, které leží uprostřed města. Těsně před letištěm bylo však přiblížení přerušeno a posádka předvedla nádherný nízký průlet nad přistávací drahou tohoto starého letiště, známého hlavně díky takzvanému leteckému mostu během blokády Berlína v letech 1948/1949. Po průletu piloti opět nastoupali do větší výšky, a hned zatočili do osy přiblížení na třetí berlínské letiště, Tegel. Dále pak pokračovali v přiblížení na Tegel, aby ho zakončili stejným manévrem jako na Tempelhofu. Výkon tří motorů Pratt & Whitney JT8D pomohl letadlu opět rychle dosáhnout výšky 5000 stop a v této výšce ještě posádka provedla několik zatáček severně od města, aby se pak mohla zařadit do okruhu na přistání zpět v Schöenefeldu.

Celý let, ačkoli původně plánovaný na 45 minut, trval něco přes hodinu. Po měkkém přistání a návratu na stojánku ještě posádka, tvořená třemi piloty, jedním palubním inženýrem, dvěma stevardkami a šesti stevardy, rozdala všem cestujícím na památku tašku s reklamními předměty, bezpečnostními instrukcemi a věnováním, které podepsal generální ředitel společnosti Syrian Arab Airlines, ing. Nachaat Numir.

Zástupci Airevents ještě upozornili případné zájemce na další z jejich akcí, která se bude konat 9. července v Kolíně nad Rýnem, kde bude možné absolvovat let Boeingem 747-100 společnosti Iran Air. Před výstupem z letadla byla možnost nahlédnout do kokpitu, které všichni rádi využili, a pak už začala příprava letadla na let zpět do Vídně, Aleppa a Damašku. Vzhledem k jistým technickým potížím a nutným opravám letadla byl odlet asi o dvě a čtvrt hodiny opožděn, takže start do Vídně proběhl až v 15:45.

Autor: OS



Související kategorie

Komentáře



Kondor - nepřihlášený host
28.05.2005 12:02
Parádní výlet

To musel být parádní výlet! Hlavně ve Vídni to musela být legrace ha ha ha. Hezký článek!

Honza - nepřihlášený host
27.05.2005 20:26
re:

Tak nebudu líný a najdu si to :-). 66 až 199 euro.
http://www.airevents.de/b741eng.htm

Pagy - nepřihlášený host
26.05.2005 08:33
Vyhlídkový let

Celkem pěkný článek.Musel to být hezký zážitek, jen mi tam chybí cena letenky.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace