Čtrnáctkou kolem Moskvy

Chtěl bych těmito několika řádky zareagovat na krátkou naději, že ještě uvidíme IL čtrnáctku přistát a odstartovat v Ruzyni, v souvislosti s přeletem tohoto letadla z Moskvy do Curychu. Pravděpodobně bychom se na ,,hromadu,, všichni ani nevešli, kolik by nás tam bylo. Před několika málo lety jsem měl totiž možnost se po 35 letech znovu svézt touto starou klasikou, společně s Mirkem Šedým při naší výpravě na MAKS do Moskvy. Svou roli sehrálo tehdy i štěstí, že jsme byli ve správnou chvíli na správném místě.

Mirek Šedý a autor

Čtrnáctka (RA-01301) tenkrát stála celé dopoledne v řadě vystavených letadel bez náznaku že by měla ten den letět. Kolem ní nikdo, od koho by se dalo cokoli zjistit. Až odpoledne vedle ní zaparkoval Peugeot 405 a z něj vystoupil malčik, který to měl ,, pod palcem,,. Vzápětí jsme se dozvěděli, že asi za hodinu až dvě provedou jeden vyhlídkový let pro skupinu anglických fanoušů. Na dotaz, zda se můžeme přidat, byla odpověď stručná. Ať přijdeme, že nás za 50 dolarů vezmou také. A tak se také stalo. Už samotné pojíždění byl neopakovatelný zážitek. Kdo na Žukovském byl ví, co za klenoty stojí v místech, kam se běžný návštěvník Maksu nedostane. A touto zakázanou oblastí jsme asi 15 minut pojížděli na start. Popisovat samotný let asi nemá smysl. Prostě nádhera. Proti anglánům jsme měli jednu nespornou výhodu: Ruština se nám z hlav ještě úplně nevypařila a díky ní jsme neměli problém domluvit se s ljotčikami. Prakticky celý let i přistání jsme tak strávili v kokpitu, což byl další velký zážitek. Anglánům se to po přistání moc nelíbilo, dávali najevo své rozladění nad tím, že oni, kteří si let objednali, tam ani nenakoukli, a my tam byli jako když tam patříme. Jenže na reklamace už bylo pozdě a ani nebylo u koho vznést protest. Ještě jsme chvíli povídali s posádkou a protože vše má svůj konec, i my jsme slezli po kovovém žebříku na zem a bylo nám trochu líto, že to tak rychle uteklo. Zda létá výše zmíněná IL 14 dodnes, nevím. Ještě před rokem byla vyfotografována zaparkovaná na Šeremetěvu.

Posádka v ohrožení

Škoda, že to nakonec bylo s přeletem čtrnáctky do Curychu jinak. Ale ještě větší škoda je, že v zemi, kde se tento typ také vyráběl, nakonec i v modernější verzi než v zemi svého vzniku, se nezachovala jediná letu schopná. V zemi, kde letectví mělo a snad ještě má dlouhou tradici, v zemi, kde jich několik desítek dlouhou dobu létalo, kde jich ještě před ne tak dávnem bylo pár v provozu a dodnes jsou zde piloti a mechanici, kteří by si s nimi věděli rady. Ale to jsou asi neuskutečnitelné sny, nás praštěných vrtulí...

Nad matičkou Rusí

22/06 přidána reakce autora na komentáře: Zdravím všechny a nemůžu začít jinak než s úsměvem. Vrátil jsem se dnes z Paříže, mimochodem A380 je kus, ale 747 byl, je a zůstane hezčí /potud můj názor/ a zapnul po příjezdu z letiště PC a první klik byl na Planes. Překvapila mě diskuse která se na základě mého článku o letu Il čtrnáctkou rozvinula. Dík za všechny vzkazy ať pozitivní tak i negativní. Ze všech se dá čerpat.A neznamená to až budu něco psát příště, že skutečnost pozměním jen proto, abych snad někomu ze mě nebylo na zvracení. Každé naše konání je ostatními vnímáno rozdílně, každý má právo na svůj názor. Vždyť by pánové byla nuda, kdyby tady někdo napsal, že je třeba Boeing krám a všichni by bezmezně souhlasili. Rozhodl jsem se proto, že zareaguji na ohlasy krátkým článkem, byť ho nepojímám jako ospravedlnění se. Zvláště ne před panem Perssonem, který kdyby při čtení dával pozor, dočetl by se, že jsme za let zaplatili. Je tam věta … za padesát USD ……. Platili jsme před startem, po nástupu do letadla, všichni stejnou částku člověku který vše organizoval. Takže jsme neletěli na něčí úkor a nikoho jsme odnikud nevyšoupli, jak píšete. Jen Angličani měli let domluvený asi s předstihem a my se s ruským organizátorem domluvili až před letem. To že jsme měli možnost letět prakticky po celou dobu tam úplně vpředu, bylo díky tomu, že nás to napadlo. A že jsme pro to něco udělali. Zvedli jsme se a šli se zeptat. To se těm ostatním kteří o to možná také stáli v hlavách nezrodilo a neudělali to ani když jsme jim dali příklad. Kdyby se tak stalo, určitě by ani jeden z nás nebránil všem ostatním ve vystřídání. Navíc byly dveře do kabiny celou dobu letu otevřené. U nás v Čechách se pane Perssone říká: Líná huba……… Pokud angláni (doufám že Vás ten výraz neuráží) čekali, že je někdo vyzve aby se šli také mrknout, pak se nedočkali. Ale to nebyl náš problém. A kdyby nás požádali o zprostředkování, protože posádka nemluvila anglicky a oni zas rusky, určitě by se setkali s naší ochotou. Nás tam nahoře tenkrát spojovalo společné hobby. Divím se, proč jste se čtrnáctkou nesvezl. Tehdy v ní bylo asi 6 nebo 7 volných míst. A žádný další zájemce tam tenkrát nebyl. Také mě pane Perssone překvapilo, že podle jednoho článku a diskuse kolem něj, soudíte dle Vaší formulace: ….od vlezlých a zamindrákovaných čecháčků…asi celý národ, vzhledem k tomu že mluvíte v množném čísle. Já také neposuzuji třeba právě ty Anglány jen podle stovek přiopilých, slečny shánějících turistů z Británie, které skoro denně potkávám v centru Prahy. A často jim je také na blití jako Vám ze mě. A nakonec musím prohlásit že jsem nikdy netrpěl mindrákem z toho, že jsem Čech. V jednom se ale s Vámi shodnu: Mně se také líbí CV 880 víc než 707 a DC 8 :-). A úplně nakonec: dle mé osobní zkušenosti i u věhlasných let. společností pracují blbci a naopak u těch malých nebo nevýznamných, fantastický personál. Vzhledem k těm pozitivním ohlasům, zas brzy něco napíšu. Líbí se mi články pana Čecha a protože mám jak sám, tak společně s několika kamarády, desítky, možná stovky zážitků, za 35 let co mě letadla berou a snažíme se jim být co nejblíže, rád se o ně podělím pokud bude zájem.

Autor: CP



Související kategorie

Komentáře



Petr Minařík - nepřihlášený host
26.04.2007 22:03
Kadle, Kadle, Kadle...

Tak nějak si brblaly motory čtrnáctky za letu Praha-Košice-Budapest-Arad s cílem Varna. Chudinka vyžrala kdejakou bouřku. Modrobílé plameny šlehaly z výfukových rour a za noci děsily slabší povahy. Podlaha pohyby připomínala skautskou lávku, zavěšenou na čtyřech provazech. Kdo by dnes nezatoužil sundat blokování kormidel, vytáhnout špendlíky a skočit si jen tak, pro radost...
Jak znám Angličany a znám je ze sportu i z profese, ti by se zlobili víc na sebe než na druhé. Zdá se, že ty gentlemany ani nenapadlo, že by se směli po 11.září do cockpitu podívat. Ve značně odlišném prostředí spojeném s jazykovou bariérou jedná člověk jinak než by jednal doma. Tolik k letu v IL-14. Temelín, čecháčkové a lanovky snad patří do jiné rubriky. Nezapomínejme, že kultura slova a kultivovaný projev je základem spolupráce posádky a bezpečného letu. Nenechme se vyprovokovat k hrubostem. Kadle, Kadle, Kadle...

Jiří Velek - nepřihlášený host
30.08.2005 19:57
Jak to tak čtu...

Jak to tak čtu (jsem tu prvně) zjišťuju, že už jsem asi starej. S IL14 jsem letěl r.1970 spol. TAROM Bukurešť-Konstanca. Bylo mi 16, byl jsem rád když mi zalehli uši, že jsem neslyšel ten kravál a CocaCola (pro mne tenkrát vzácná) stála 2 a půl Lei (na pláži o Lei víc) okýnka byli čtverhraný v dřevěným rámu a se záclonkama. Tak to jsem se podělil o můj zážitek, snad to bylo k věci, a necítím potřebu jakkoli komentovat pana Perssona. Není to cesta ?

jirkapilot - nepřihlášený host
03.07.2005 21:07
Pro Perssona - snad uz naposledy

Vychladni, ano?

Jan Čech - nepřihlášený host
28.06.2005 06:16
Zanechte vášní, pánové

S hrůzou jsem si přečetl, jaké vášně ovládly tuto rubriku, kde jsem vyrozumněl, že někdo letěl, jiný neletěl. Když jsem pracoval v USA, na našem letišti byl letecký den, který pořádaly Confederate Air Force, tedy spousta krásných letadel, mimo jiné také DC 3 v barvách společnosti Piedmont, která vozila zasloužilé zaměstnance US Airways za odměnu za dobrou práci. Samozřejmě jsem šilhal po tomto skvostu, ale musel jsem zůstat u "našich" 757 a 737. Můj tehdy malý synek se potuloval po letišti s naším sousedem, pilotem B 17a prolézal všechna éra, která tam tehdy stála. Jak já jsem mu tehdy záviděl! Když mě skončila služba, začal jsem se shánět po synkovi. Službu konající policajt mě řekl, že jestli sháním toho malého kluka, tak, že odletěl s tou DC 3. Tak zaměstnanci za odměnu a můj syn,který z toho tehdy asi ještě neměl rozum a netušil jakým skvostem se veze, letí jen tak, aby zbytečně na letišti nepřekážel! Byl jsem nakonec rád, že jsem mohl DC 3 alespoň vidět a slyšet, stejně jako B 17, B 29 a další skvosty a to jsem s nimi neletěl! Máme hezké přísloví "přej a bude Ti přáno!" Držte se toho, prosím.

Tom - nepřihlášený host
27.06.2005 13:36
Angličani

Jo a mimochodem Angláni často močej do květináčů na Ruzyni a co udělaj za bordeů na hotelu no tfuj!

Tomáš - nepřihlášený host
27.06.2005 13:33
Il 62 a Tu 154M

Já mám rád Ruskou leteckou techniku a tak byl pro mě let s Tu 154M u čsa spestřením po řadě letů s Boeing 737 nebo 727.
Co bych za to dal, kdybych dneska letěl zase starou klasikou :)
Tom

Pagy - nepřihlášený host
27.06.2005 09:32
Nechutnosti?

Autorovi přeju ten zážitek a možná mu i trošičku závidím,ale doufám že podobných zážitků a článků bude víc.Co se týče Perssonena,tak ten by se měl nad sebou zamyslet.Bylo tady napsaný že ti angláni měli co si zaplatili a sice let v kabině pro cestující!!!Líná huba holý neštěstí,měli se zeptat a mohli se tam taky podívat,ale takoví angláni jsou namyšlení, že se jich zeptaj jestli se nechtěj podivat do kabiny.My jsme teď byli v Roudnici s klukama a taky jsme se zeptali.A výsledek? Svezli nás v An-2!!!

Mirek - nepřihlášený host
23.06.2005 09:11
Il-62

Když jsem byl malej tak jsem letěl "12x" IL-62 Praha-Moskva co bych za to dal kdybych si na to víc pamatoval!!Jinak jsem rád ,že jsem letěl těsně před tím než s nima ČSA skončilo s TU-154M a musím říct ,že to byla paráda byla to taková stíhačka:)))Jo a jak se tu bavíte o IL-18 tak kamarád na ně má zase jinou vzpomínku.Letěl s ní zpět z dovolené v Jugoslávii a když bylo letadlo už plné lidí zhasnul jeden motor po chvilce zase naskočil,ale to zase zhasnul na druhém křídle.Tak muselo být celé letadlo vyklizeno a začala oprava motoru na ploše asi po 2h čekání se mohlo letět a jediné co cestující celou dobu dělal bylo sledování motorů:))))to muselo být něco!!

Milan Cibulka - nepřihlášený host
22.06.2005 17:28
Ach jo!

Ja kdyz to tady ctu,tak se i bojim napsat,ze jsem letel B747SP-86 Iran Air EP-IAC na trase GVA-ORY-GVA.To jsem zvedavej jaky budou reakce.Neni to chlubeni,jenom podeleni se o zazitek a zkusenost.IL-14 a IL-18 to uz asi bohuzel nestihnu a nezavidim to to jinem,naopak.

Glagol - nepřihlášený host
22.06.2005 17:00
Šmarjá, to je ale debil...

Jinak, tou 14kou jsem coby malé dítko letěl (Brno-Praha) a dodnes si pamatuji to chrchlání motorů a důkladnou motorovku. Následná turbulence nad Vysočinou též nebyla k zahození (bylo léto). Ta 18ka je už úplně o něčem jiném.

Celkem 42 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace