Airshow aneb Kdo si hraje, nezlobí (malý příspěvek o maličkostech)

Pro každého, kdo cestuje na dlouhých linkách, jsou informační monitory, vestavěné do opěradla sedadla předcházející řady v letadle, příjemným zdrojem zábavy i poučení a ukrácení dlouhé chvíle při zdolávání nekonečných oceánů a kontinentů. Takovéto monitory jsou k dispozici individuálně každému z cestujících a nabízejí několik druhů programů: Počítačové hry (mnoho her a jejich variant), dále výběr několik filmů (lze volit i jazykové mutace či titulky), informace o letu (mapy, výška, rychlost, teplota atd,). K dispozici je i několik hudebních kanálů. Monitory kromě toho usnadňují práci i palubnímu personálu – demonstrace použití bezpečnostních pásů, záchranných vest, dýchacích masek a nouzových východů se odehrává při pojíždění na start automaticky na monitoru. A ve fotogalerii Planes jsme už mohli vidět monitor s ukazatelem směru do Mekky – to je obvyklý údaj v letadlech společností z muslimských zemí.

Let AF050 uprostřed Atlantiku, jak je zobrazen na monitoru

Volba programů na individuálním monitoru probíhá dotykem obrazovky, počítačové hry se ovládají jednoduchým ovladačem, vyjímatelným z područky sedadla. Na ovladači jsou i tlačítka pro výběr audio a video kanálů a pro vypínání stropní lampičky.

Je pravda, že filmy, informace o letu či bezpečnostní instrukce zastaly i předchůdkyně popisovaných individuálních monitorů v sedadle – pevné či sklopné obrazovky nad hlavami cestujících, společné pro několik řad sedadel. Jejich možnosti nejsou tak široké a o nich tento příspěvek nehovoří.

Přelet jezera Michigan v detailu

Podle stáří dálkových letadel, kterými jsem v posledních pěti letech cestoval odhaduji, že první cestující ekonomické třídy se tímto druhem monitoru mohli seznámit někdy po roce 1995. (Přesnější informaci bych uvítal.) Sám jsem se s touto vymožeností poprvé setkal v roce 2000 v Boeingu 777 American Airlines a hned jsem jí přišel na chuť – zejména informace o letu nahrazují cestujícím (minimálně těm zvídavým) vprostřed široké kabiny alespoň částečně výhled z okénka.

Poté jsem většinu svých dálkových tratí absolovoval s Air France a tak jsem u této společnosti zaregistroval i určitý vývoj této miniaturní součásti civilního letectví.

Monitory v kabině ekonomické třídy letounu Boeing 747-400

Postřeh první: Nabídka a rozsah služeb se nijak výrazně nezměnily – počítačové hry se obměňují mírným tempem (pravda, nijak moc je nesleduji), grafika a rozsah informací o letu zůstává na stejné úrovni a tváře figurantů v instruktáži (steward, stewardka a tříčlenná rodina) jsou také pořád stejné. Mění se nabízené filmy (z českých jsem jednou postřehl a posléze shlédl pouze přepis Kunderova románu Žert) a hudební programy.

Postřeh druhý: Co se však několikrát změnilo, je přístup k počítačovým hrám. V létech 2000 až 2002 byl v letadlech Air France přístup zdarma a ihned. Někdy na přelomu let 2002 - 2003 jsem zaregistroval, že za použití této služby vyžadoval monitor polatek (na zadní straně ovladače je snímač pro magnetický proužek platební karty a klávesnice na PIN). Předpokládám, že šetrní cestující ekonomické třídy nedali přepravci moc utržit (soudím i podle sebe), protože přibližně od konce roku 2003 je tato služba opět zdarma. Jenom s malým rozdílem – zvolíte-li tento druh zábavy, musíte se napřed asi 5 dlouhých minut dívat na reklamu Coca Cola. Ale to se na desetihodinovém letu dá vydržet.

Je 7 minut po půlnoci na letu AF990 z Paříže do Johannesburgu. Do cíle zbývá 5.406 námořních mil

Postřeh třetí: Mám zato, že použitý dotykový displej musí být kvalitní výrobek – někteří cestující, zejména děti a mládež, jej často ovládají velice neurvalým způsobem – když se jim zdá, že přístroj na dotyk prstem nereaguje, přichází ke slovu napřed klouby prstů a pak bušení celou pěstí.

Postřeh čtvrtý: Z různých zdrojů (včetně Planes) vím, že nejnovější verze airshow nabízejí i pohled před letadlo při startu a přistání. Toto jsem bohužel zatím neviděl a velmi mě to zajímá. Snad se dočkám….

Noc a den

Jedinou hrou, kterou jsem vyzkoušel za letu, byly šachy. Šachy jsem hrál naposledy jako student někdy před 20 lety a tak jsem si pro začátek navolil střední úroveň obtížnosti. Poprvé to byla remíza a pak jsem překvapivě několikrát za sebou poměrně snadno vyhrál. Povzbuzen jsem zvolil třetí, nejobtížnější úroveň. A pak jsem si všiml zajímavé věci – počítač je naprogramován velmi opatrně, ale brání se bez ohledu na oběti. Stačí si zajistit jedno políčko pěšcem, pak z něho střelcem napadnout soupeřovi dámu a ta namísto ústupu či jiného obranného manévru vezme střelce útokem. Sama je pak obětí pěšce, který dané políčko jistil. Počítač klidně vyměnil svoji dámu za mého střelce! Schválně jsem to několikrát zopakoval a výsledek byl vždycky stejný. Stejně tak se chovaly i další figury. Je zvláštní, že s odhalením této slabiny jsem jí pak veškerou taktiku v následujících partiích přizpůsoboval. Už jsem nehrál normální šachy, ale vždycky jsem se snažil vlákat soupeřovy silné figury do výše popsané pasti a bylo to.

Mou velkou zálibou je geografie a současně také letadla a létání. Proto asi nepřekvapí, že mým nejoblíbenějším „pořadem“ jsou jednoznačně informace o letu. Mapy jsou celkem pěkné, střídají se různá měřítka od celé zeměkoule (i se zajímavým znázorněním dne a noci) až po detailní zobrazení míst na trati. Zvídavý cestující si může rozšířit i další dříve netušené obzory - díky střídání informací v metrické soustavě a ve stopách a mílích (výška ve stopách, rychlost v mph a vzdálenost v nm) se už celkem dobře orientuji i v těchto údajích.

Trasa přeletu afrického kontinentu

Laika by mohla občas překvapit informace o rychlosti letu – největší rychlost, kterou jsem na monitoru zaznamenaly bylo 1200 km/h při letu z Miami do Frankfurtu. Ne, nebyl to let Concordem, to našemu jumbo jetu pomáhal silný zadní vítr. Naopak při jednom letu z Kuala Lumpur do Evropy jsme se nad Indickým oceánem plahočili rychlostí pouhých 600 km/h, tentokrát díky silnému protivětru. A na monitoru je samozřejmě údaj o rychlosti letadla vůči zemi (v tomto případě moři), nikoli ke vzdušným masám.

Zkrátka – cestování letadlem je radost.

Autor: LM



Související kategorie

Komentáře



Adam - nepřihlášený host
29.10.2005 21:48
RE: audio

Ano, United Airlines nabizeji Channel 9, to jest kanal kde jsou slyset vsechny komunikace mezi pilotem a zemi nebo jinym letadlem. Je to uplne to same co slysi pilot. A nejlepsi na tom je ze Channel 9 je nabyzen na VSECH letech UA, takze milovnici letadel si rijdou na sve i na kratkych trasach.

jan - nepřihlášený host
30.06.2005 21:40
Pohled před letadlo skoro vždy

K autorově přání vidět na monitoru stejný pohled jako má posádka - mám zkušenost, že minimálně po dobu startu je tato kamera skoro vždy zapojena v Airbusech 320 Finairu. Během letu ovšem běží krátké filmy, střídané informacemi o trase.

Tomas - nepřihlášený host
30.06.2005 09:07
Kamery u SAS a AirShow u CSA

S kamerami se muzete take setkat u SAS. Nedavno jsem letel s jejich A330 a A340 a oba letouny byly kamerami vybaveny.Zato jsem v minulych dnech letel s novym A320 CSA OK-GEB na lince Helsinki - Praha - Helsinki a tam obrazovky (spolecne odklapeci LCD zabudovane v hornim panelu) ani neotevreli - a to si v palubnim casopise CSA Revue kasali rukavy, ze v novych letadlech budou AirShow nabizet. Asi to jeste nerozchodili...

Pablo - nepřihlášený host
29.06.2005 08:17
RE: audio

Myslím, že je to oblíbený channel 9. I kdyby ne, nic by nemělo bránit použití ručního scanneru, i když je otázka, nakolik by bylo slyšet i druhou (pozemní) stranu. Blíže k zemi asi ano...

whiskey - nepřihlášený host
28.06.2005 12:34
airshow

Prvy raz som sa stretol s obrazkami z kamier na nose a bruchu lietadla v A330-300 Austrianu, potom v 747-400 BA, a minuly rok dokonca v 757-200 low-costu(!!) Song (JFK-LAS). Tento rok som zazil velke sklamanie s Air France na ceste CDG-HAV-CDG, kde obidva 747-400 mali len velke CRT obrazovky v ulickach, podobne ako A310 u CSA. Cloveku sa zda, ze sa vratil do stredoveku, holt na dobre veci si clovek rychlo zvykne.

Kubadera - nepřihlášený host
27.06.2005 15:44
audio

někde jsem onehdá zaslechl, že nějaká společnost dokonce nabízela jako jeden audiokanál i online komunikaci pilotů s řídícím...nejsem si jist, ale tuším že to byl Continental...ovšem ruku do vody bych za to nedal a po 11. září je to už asi taky utopie...

Lucka - nepřihlášený host
27.06.2005 14:21
Airshow u Lauda Air

ad. Váš postřeh čtvrtý: Před třemi měsíci jsem letěla na lince WIE-CUN Boeingem 767-300ER Lauda Air, který byl vybaven kamerami, kdy bylo možno sledovat to, co vidí pilot nebo co je vidět pod námi.Sledování vzletu a přistání je super, nicméně vám ukrojí tak maximálně pět minut z 13ti hodinového letu.Ačkoliv jsem pokoušela kameru A i B po celou dobu letu, byla zamrzlá a na displayi nebylo nic vidět. Až cestou zpět do Vídně se nám ukázaly Alpy. Pokud nesedíte u okýnka, je to paráda. Jinak kromě běžné TV a hudební zábavy se u Lauda Air dočtete o historii Lauda Air i o slavném Niki Laudovi.A taky se můžete napojit na Casinos Austria, přidat číslo kreditky a pořádně to roztočit....

Celkem 7 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace